Annie Proulx Schorshuiden Recensie Roman

Een echte dikke pil is de historische roman Schorshuiden, geschreven door de bekende schrijfster Annie Proulx. Een werkelijk prachtig geconstrueerde roman over de kolonisatie van Amerika en over de houtbouw. Beide niet echt onderwerpen die mijn hart meteen doen zingen, maar wat heeft Annie Proulx er boeiend over geschreven! Een raak en fascinerend verhaal van generaties schorshuiden dat maar liefst 320 jaar beslaat (1693 – 2013). Twee berooide jonge Fransen, René Sel en Charles Duquet, reizen in de 17e eeuw af naar Nieuw Frankrijk om daar een beter bestaan op te bouwen. Ze gaan aan het werk als lijfeigenen en werken als houtkappers. Ze gaan elk hun eigen weg – René is tevreden met zijn bestaan en trouwt een Indiaanse vrouw – Charles is ambitieus en doet er alles aan om een beter bestaan voor zichzelf te verkrijgen. Hij weet een winstgevende handel op te zetten. De nakomelingen van Charles en René, de Sels en de Duquets, en hun verhalen geven een prachtig beeld van de kolonisatie van Amerika, de relatie met de natuur en de rol van de oorspronkelijke bewoners van het continent. Het verhaal laat prachtig zien wat de kolonisatie en de visie van de westerse nieuwkomers heeft aangericht. Daar waar de oorspronkelijke bewoners, onder andere de Mi’kma’ki, met veel respect en liefde voor de bomen en de natuur leefden en in hun levensonderhoud voorzagen, laten de kolonisten sporen van grote vernieling achter. Hebzucht en geld staan boven aan de wenslijst en verdringen de oorspronkelijke bewoners steeds meer van hun grondgebied of dwingen hen, zich aan te passen aan de “moderne” levenswijze.

Boeiende fascinerende historische roman over 300 jaar kolonisatie van Noord-Amerika
Schorshuiden is een fantastisch en leerzaam boek met een verhaal dat raakt en aan het denken zet. Hoewel het een dikke pil is van maar liefst 719 pagina’s – een stamboom van alle generaties staat gelukkig achterin, wan de hoeveelheid personages in dit boek is werkelijk overweldigend – blijft het boek boeien. Telkens neemt Annie Proulx ons een stukje mee in het persoonlijke leven van een aantal mensen uit het geslacht Sel of Duquet (Duke). En telkens nemen we weer afscheid van deze mensen, als ze sterven en plaatsmaken voor het volgende verhaal van een nieuwe generatie. Vrouwen en de plaats die zij innemen in de handel en het zakenleven krijgen bijzondere aandacht van Annie Proulx – uiteindelijk zijn het zelfs vrouwen die het machtige houtbedrijf in handen hebben. Helaas is het het slot van het boek minder sterk. Het boek eindigt nogal abrupt met de jongere generatie van de Sels die zich inzetten om bosgebied te herbeplanten. Is er nog tijd genoeg om de schade te herstellen? Annie Proulx – Schorshuiden is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

ANNIE PROULX – SCHORSHUIDEN
– Titel: Schorshuiden
– Schrijfster: Annie Proulx (Verenigde Staten)
– Soort boek: historische roman, sociale roman
– Origineel: Barkskins (2016)
– Nederlandse vertaling: Regina Willemse
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 7 maart 2017
– Omvang: 800 pagina’s
– Prijs: € 24,99 / € 13,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Zodra de nieuwe roman van Annie Proulx – Schorhuiden door een van de redacteuren gelezen is kun je hier de boekbespreking lezen.

Flaptekst en inhoud Annie Proulx – Schorshuiden
René en Charles, twee berooide jonge Fransen, emigreren in de zeventiende eeuw naar Nieuw-Frankrijk, op zoek naar een betere toekomst. Ze beginnen hun leven in Noord-Amerika, beiden als lijfeigenen, en kappen de machtige bossen. Al snel lopen hun levens uiteen. De zachtaardige René trouwt een indiaanse vrouw en gaat een arm, maar gelukkig bestaan tegemoet. De nietsontziende Charles daarentegen doet alles om een fortuin te vergaren – zelfs moorden. Hij trouwt een Nederlandse en weet een groot hout- en pelsimperium op te bouwen. Terwijl hun kinderen, hun kindskinderen, en de kinderen van hun bondgenoten en vijanden hun levens leiden, worden de Noord-Amerikaanse wouden steeds verder uitgedund. Schorshuiden is het meesterwerk van Annie Proulx, een grote Amerikaanse roman over het continent, zijn oorspronkelijke bewoners, zijn kolonisten en hun gecompliceerde relatie met de natuur.

Nieuwe Boeken Maart 2017 Overzicht
Amerikaanse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken
Nieuwe Historische Romans