Manu Causse De groene eend Recensie Informatie

De Groene Eend is de debuutroman van de Franse schrijver Manu Causse. Een ontdekkingsreis over schuldgevoel, geheimen, hoop en een tikje waanzin. Vader Eric bezoekt wekelijks zijn autistische zoon Isaac in de inrichting waar de jongen verblijft. Hoe ver de reis ook voor hem is, hij is er altijd. Het liefst neemt hij hem mee naar de vijver, waar Isaac ononderbroken naar de karpers kan staren.

De groene eend leest als een roadmovie in boekvorm

Als het tijd wordt om te vertrekken, leidt dat vaak tot problemen. Isaac maakt geen contact, praat niet en krijgt gigantische woede-uitbarstingen als zijn vader hem aanraakt om hem mee terug te nemen. De kliniek acht het geen goed idee als De Vader zijn zoon nog langer mee de poort uit neemt. De moeder van Isaac wil het liefst dat haar ex-man helemaal niet meer bij de jongen komt. Ze probeert regelmatig de plaatselijke gendarme te waarschuwen. Ze vindt haar man gevaarlijk. Het lijkt er bijna op dat ze gelijk heeft, als Eric samen met Isaac vertrekt in de groene Eend die hij van zijn oom erft. Langzaam vallen er diverse puzzelstukjes op hun plek, die hebben geleid naar deze actie van Eric.

De stijl van Manu Caussu stoot af en trekt aan
Om heel eerlijk te zijn, heb ik best wat moeite met dit boek gehad. Dat had vooral te maken met de stijl die Caussu hanteert. Hij gebruikt behoorlijk wat beschrijvingen, maar legt eigenlijk weinig uit. Je moet het verhaal begrijpen door de handelingen en gedachten van de personages. Zelf ben ik meer van veel dialoog, minder van beschrijvingen. Die scan ik altijd een beetje. Daar kwam ik bij Caussu dus niet mee weg! Als ik dat deed, was ik steeds de draad van het verhaal kwijt. Wie is nu wie? Wat zijn hun motivaties? Het feit dat sommige personages op zijn minst een beetje vaag zijn, helpt daar niet aan mee. Toch kon ik het boek ook niet weg leggen. Ik moest weten hoe het af liep. Mijn verwachting was dat het veel over Isaac zou gaan, en zijn ontwikkeling. Al lezend, bleek het meer over Eric te gaan. Een soms fascinerend boek dat me tegelijkertijd regelmatig ook ergerde.

Waardering Maunu Causse – De Groene Eend
Als je van boeken houdt, waar je je aandacht bij moet houden en je niet alles cadeau krijgt van de schrijver, vind je dit waarschijnlijk een fantastisch boek. Mijn smaak is het niet helemaal. Toch heb ik steeds willen weten hoe het afloopt, dus Caussu weet wel de aandacht steeds terug te halen. Het einde, de climax was dan ook zeker de moeite waard. Wat mij wordt Manu Causse – De groene eend gewaardeerd met ++ (goed). Maar ik sluit niet uit dat een ander dit het boek veel beter vindt.

Recensie van: Jolien Dalenberg

MANU CAUSSE – DE GROENE EEND INFORMATIE ROMAN
– Titel: De groene eend
– Schrijver: Manu Causse ♂ (Frankrijk)
– Soort boek: avonturenroman, psychologische roman
– Origineel: La 2CV verte
– Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
– Uitgever: Signatuur
– Verschenen: 11 april 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 12,99
– Waardering: ++ (goed) Jolien Dalenberg

Flaptekst Manu Causse – De groene eend
De blik van de kleine Isaac staat altijd op oneindig. Hij heeft een zacht gezicht maar binnenin lijkt het leeg. Hij praat niet, behalve als hij schreeuwt. Zijn ouders ziet hij sinds hun scheiding afwisselend. Zijn vader, Eric Dubon, ooit een succesvol striptekenaar, slaagt er maar niet in tot hem door te dringen. Tot Eric de groene eend van zijn oom erft. Als Isaac de auto ziet, lijkt hij voor het eerst te reageren. Eric ziet het als een teken en besluit tegen de wil van zijn ex Isaac mee te nemen. Achternagezeten door de politie ondernemen vader en zoon een tocht die hun leven voorgoed verandert. De groene eend is het onvergetelijke, aandoenlijke en hartverwarmende verhaal van een autistische jongen en zijn vader.

Franse Auteurs Nieuwe Boeken 2017
Nieuwe Boeken April 2017