Thomas Verbogt Hoe alles moest beginnen Recensie

Thomas Verbogt Hoe alles moest beginnen Recensie Waardering ★★★★

Begin september 2017 is de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Thomas Verbogt – Hoe alles moest beginnen verschenen bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Thomas Verbogt kun je misschien wel beschouwen als de meester van de melancholie en het verlangen. Zijn nieuwe roman Hoe alles moest beginnen is hiervan weer een uitstekend voorbeeld. Thomas kijkt in de herfst van zijn leven terug op hoe het hem vergaan is. In zijn vroege jeugd had hij een zeer hechte vriendschap met zijn buurmeisje Licia. Om het leven aan te kunnen verzonnen zij een eigen wereld waarin ze beiden zeer gelukkig lijken te zijn. Aan dat geluk komt van het een op het andere moment plotseling een einde.

Niet vervulde liefde, gemis en levenslange verbondenheid gevat in een prachtige roman
Vrij kort de moeder van Licia zeer plotseling is overleden, vertrekt het gezin naar Italië en spat de innige vriendschap van Thomas en Licia uiteen. Alhoewel de afstand tussen beiden onoverbrugbaar lijkt en het beter is dat ze elkaar vergeten, kunnen ze dit niet. Elke twintig jaar nadien ontmoeten ze elkaar in andere omstandigheden. Ze zijn beiden doorgegaan met hun leven maar de verbintenis blijft. Langzaamaan vertelt Thomas Verbogt hun verhaal van niet vervulde liefde en gemis en wordt duidelijk welke ingrijpende gebeurtenis de oorzaak zijn van het plotselinge einde aan een jeugdliefde die bepalend is geweest voor hun verdere leven. Thomas Verbogt bewijst met Hoe alles moest beginnen hoe een melancholische liefdesroman te schrijven zonder te vervallen in sentimentaliteit. Op gevoelige wijze weet hij het levensverhaal te vertellen van een man en een vrouw die hun hele leven verbonden zullen zijn. Thomas Verbogt – Hoe alles moest beginnen is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

THOMAS VERBOGT – HOE ALLES MOEST BEGINNEN
– Titel: Hoe alles moest beginnen
– Schrijver: Thomas Verbogt ♂ (Nederland)
– Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschenen: 6 september 2017
– Omvang: 240 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Thomas Verbogt – Hoe alles moest beginnen
Twee kinderen, Thomas en Licia, gaan met elkaar het verzonnen leven aan, want het echte leven vertrouwen ze niet. Aan hun tijd samen komt abrupt een einde. Ze moeten elkaar loslaten, maar kunnen dat niet. In Hoe alles moest beginnen volgen we Thomas en Licia als kinderen, twintigers, veertigers en zestigers. Hoe gaat de tijd met hen om? Hoe behouden zij hun verzonnen leven? Hoe blijven hun levens verweven en welke betekenis hebben zij voor elkaar? Hoe alles moest beginnen is opnieuw een stilistische parel, een roman over de liefde, de tijd, en de kracht van het verzinnen.

Nieuwe Boeken September 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017