Boek De nieuwe Biesbosch Recensie

Boek De nieuwe Biesbosch Recensie Waardering ★★★

Thomas van der Es, boswachter van de Biesbosch, hij was zelfs de jongste boswachter van Nederland en tekenaar Sted den Riddder verklaren in het boek De nieuwe Biesbosch, hun liefde aan één van de jongste en nieuwste Nederlandse natuurgebieden. In het prachtig vormgegeven boek wordt kort, bondig en helder uitgelegd waarom de Biesbosch zo’n bijzonder natuurgebied is en hoe het in de afgelopen jaren is ontwikkeld. Op basis van zijn persoonlijke ervaring in het natuurgebied vertelt Thomas van den Es wat je kunt tegenkomen aan bijzondere flora en fauna in het gebied, hoe je ze kunt herkennen en waar je ze kunt vinden. Leuk is ook dat hij ingaat wat er te verwachten valt in de komende jaren. En het hele boek staat vol met de mooie, frisse tekeningen van Stef den Ridder. Jammer is alleen dat het een vrij dun boek is. Als je aan het lezen bent wil je nog meer weten over de Biesbosch. Maar wellicht is het nog beter om zelf het natuurgebied te gaan bezoeken en te ervaren. De KNNV Uitgeverij heeft er, zoals bijna altijd, voor zorg gedragen dat De nieuwe Biesbosch mooi en zeer verzorgd is vormgegeven. Thoms van der Es & Stef de Ridder boek De nieuwe Biesbosch is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

STEF VAN DER ES & STEF DEN RIDDER – DE NIEUWE BIESBOSCH
Van polderland naar waterland
– Titel: De nieuwe Biesbosch
– Schrijver: Thomas van der Es ♂ (Nederland)
– Tekeningen: Stef den Ridder   (Nederland)
– Soort boek: natuurboek
– Uitgever: KNNV Uitgeverij
– Verschenen: 29 september 2017
– Omvang: 48 pagina’s (met afbeeldingen)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 16,95
– Waardering: ★★★ (zeer goed)

Flaptekst De nieuwe Biesbosch
Een prachtig lees- en kijkboek over een wilde, oer-Hollandse Delta. In de afgelopen eeuwen werd de Biesbosch langzaam polderland. Nu krijgen de rivieren weer de ruimte en mag de natuur haar gang gaan – en dat pal onder een uitpuilende Randstad. Biddende visarenden hangen boven meanderende geulen en de majestueuze zeearend verjaagt een groep ganzen. Bevers bouwen aan hun burchten en het is wachten op de terugkeer van de otter en de steur. ‘De Nieuwe Biesbosch’ is een schitterend eerbetoon aan dit unieke stuk herstellende rivierdelta. Thomas van der Es, beter bekend als ‘Boswachter Thomas’, deelt zijn ervaringen in aanstekelijke stijl. Stef den Ridder maakte prachtige tekeningen erbij. Heel speciaal: in het boek is ook het geurspoor van de bever verwerkt.

Thomas van der Es (1986) is opgegroeid aan de rand van Nationaal Park de Biesbosch. Op 21-jarige leeftijd werd hij ‘de jongste boswachter van Nederland’ in Nationaal Park de Biesbosch. Hij deelt zijn natuurliefde regelmatig op radio, tv en sociale media.
Illustratrice Stef den Ridder (1991) studeerde aan de AKV ST Joost Academy en liep stage bij The Cornell Lab of Ornithology in de VS.

Nieuwe Natuurboeken Overzicht
Natuurgebieden Boeken Overzicht