Adriaan van Dis Vijf vrolijke verhalen Recensie

• Soort boek: verhalen
  • Verschijnt: 2 november 2021
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17,50 – € 22,50
  • Uitgave: gebonden boek

Recensie en waardering voor het boek

• Met de bundeling van deze verhalen laat Adriaan van Dis weer een nieuwe kant van zijn schrijverschap zien. Alhoewel, helemaal waar is dat ook niet, al eerder publiceerde het her en der een verhaal of novelle. Sterker nog het laatste verhaal van deze bundel, De rat van Arras, werd al eerder door De Bijenkorf uitgegeven gelegenheid van de Boekenweek in 1986. Het verschijnt hier, zij het enigszins aangepast voor de tweede keer in boekvorm. De intensiteit van het werk van Adriaan van Dis lijkt wel met de jaren toe te nemen, net als de activistische die hij ook bij zijn optredens in de media tentoonspreidt. Gelukkig doet dit geen afbreuk aan de kwaliteit, in tegendeel het lijk er sterker en nog lezenswaardiger door te worden. Geen enkel verhaal in de bundel is een teleurstelling maar het autobiografische Vlagduin behoort zeker tot het allerbeste dat Van Dis gepubliceerd heeft. Een echte aanrader! (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “Deze verhalenbundel geeft een bescheiden maar fraaie van Van Dis’ oeuvre. Het sterkst zijn de spoortjes zelfkritiek van de schrijver die de lelijkheid mooi wil maken.” (NRC)

Flaptekst van het nieuwe boek van Adriaan van Dis

Vijf keer wordt de lezer opgetild, vervoerd en aan het denken gezet. Een prachtig uitgegeven bundel die veertig jaar schrijverschap markeert.

In Vijf vrolijke verhalen verkent en verfrist Van Dis de thema’s die hem blijven bezighouden: de omgang met vluchtelingen zoals we die kennen uit De wandelaar, de rol van een goedwillende Europeaan, reizend door een conflictgebied in de Hoorn van Afrika, en de wanen van een door oorlogsherinneringen geplaagde vader. Nog dieper boorde hij: de schaamte voorbij. Ook bezingt hij het kustdorp van zijn jeugd – misschien wel de bron van zijn schrijverschap. Er wordt met een excentrieke dame in de tijd gereisd. Vijf keer wordt de lezer opgetild, vervoerd en aan het denken gezet. Een prachtig uitgegeven bundel die veertig jaar schrijverschap markeert.

Adriaan van Dis KLiFi RecensieAdriaan van Dis (Nederland) – KliFi
Nederlandse dystopische roman
Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)