Anja Feliers – Wat hij mij zei Recensie

Anja Feliers Wat hij mij zei recensie en waardering van deze nieuwe Vlaamse thriller. Op 24 april 2019 is bij Uitgeverij Van Halewyck de nieuwe thriller verschenen van de Vlaamse schrijfster Anja Feliers.

Anja Feliers Wat hij mij zei Recensie

Wat vind ik de nieuwe thriller Wat hij mij zei van de Vlaamse schrijfster Anja Feliers? Daar moest ik even over nadenken. Het thema spreekt aan; het plot is verrassend; ik was geprikkeld en nieuwsgierig genoeg om het uit te lezen. Maar ik vond het niet erg goed geschreven, teveel clichés, soms zelfs kinderlijk eenvoudige taal en in mijn ogen niet realistisch.

Jonge vrouw, genaamd Caro verliest op een gruwelijke wijze haar man Cas en is dan ook nog haar oudste dochter Loïs kwijt.Het speelt zich af op het station in Leuven, ze zijn met z’n 4en: Caro, Cas en hun 2 dochters Loïs van 8 en Nouk van 6 jaar. Ze zijn een dagje uit geweest, naar de Kruidtuin aldaar en wachten op de trein naar huis. Caro gaat met Nouk nog even naar het toilet en bij terugkomst ontdekt ze dat er een drama  is gebeurd…namelijk: haar man is onder een trein gekomen met de dood als gevolg en haar dochter Loïs is verdwenen. Je zou zeggen, dit gaat alle menselijke gevoelens en begrip te boven. Caro blijft echter bij zinnen, aan de ene kant begrijpelijk (waar is Loïs?) aan de andere kant zou je toch op z’n minst een emotionele inzinking kunnen èn mogen verwachten.

Deze in mijn ogen onwerkelijke sfeer “loopt” door het hele boek. Zinnen als (uitgesproken door Caro): “Hoe ik ook mijn best deed om de controle niet te verliezen, de tranen welden nu toch op” komen vaker voor in het boek.  Tja denk ik dan, het werd tijd dat die tranen kwamen. Maar oké!  Ze moet op zoek naar haar dochter en behoudt haar verstand en de regie, dat is ook wel weer begrijpelijk. Toch stoort mij gaandeweg het boek, die onwerkelijke sfeer. Het voelt soms als een Bouquetreeks (een guilty pleasure uit een ver verleden van deze recensent) met een thrillerachtig en zelfs spiritueel tintje.

Anja Feliers Wat hij mij zei Recensie

Familieverbanden, verlies, verdriet, bovennatuurlijke aanwijzingen, een zoektocht, psychologische en psychiatrische kantjes, redelijke spanning en een aardige ontknoping. Het zijn wel ingrediënten voor een goede thriller of  goed filmscenario, maar dan hopelijk met andere oneliners en dialogen.

Familieverbanden, verlies, verdriet en bovennatuurlijke aanwijzingen

Het bovennatuurlijke tintje had van mij eruit gemogen en vervangen kunnen worden dooreen meer geloofwaardige verhaallijn. Caro krijgt namelijk aanwijzingen van haar dode man door middel van tekens en gedachten. Zo komt ze uiteindelijk de dader op het spoor en ook de locatie waar haar dochter zich bevindt.

Wat hij mij zei had kunnen eindigen op pagina 266. Dat zou een mooi afgeronde thriller hebben opgeleverd. Maar er komt dan nog een slotscène achteraan die weinig toevoegt aan het boek. Heel jammer. Conclusie: aardige thriller, maar meer ook niet. Wat hij mij zei is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Recensie van Fons van Riet

Wat hij mij zei

• Schrijfster: Anja Feliers (België)