Anna Woltz – De spin en de sleutel

Anna Woltz De spin en de sleutel recensie en informatie over de inhoud van het nieuwe 11+ kinderboek. Op 28 september 2023 verschijnt bij uitgeverij Querido het nieuwe kinderboek van Anna Woltz. Redacteur Jolien Dalenberg heeft de ∗∗∗∗recensie van De spin en de sleutel van Anna Woltz geschreven.

Anna Woltz De spin en de sleutel recensie

De zomervakantie loopt compleet anders dan Elena zich had voorgesteld.  Ze kan niet naar haar vriendinnen, haar moeder heeft bedacht dat ze op een retraite gaat heel ver weg, dus moet Elena naar de zus van haar moeder. Haar tante dus, die ze al eeuwen niet heeft gezien. En haar nieuwe man en zijn twee kinderen kent ze al helemaal niet. Atlas en Kennedy. Wie noemt zijn kinderen nou zo? Elena ziet het niet zitten. Eenmaal aangekomen, lijkt het allemaal nóg erger dan ze al dacht. Maar er zijn ook lichtpuntjes. Met Kennedy kan ze verrassend goed op schieten. Maar Atlas… Waarom sluipt hij ’s nachts zijn kamer uit? Heeft hij hulp nodig? En is Elena dan de juiste persoon? De laatste keer dat zij iemand probeerde te helpen, liep dat niet zo goed af…

Wat een mooi, indringend boek is De spin en de sleutel! Direct bij de eerste zinnen zit je in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort, maar krachtig. Er staat geen letter teveel in, maar elk woord is treffend. Door telkens van perspectief te wisselen, het verhaal wordt verteld vanuit zowel Elena als Atlas, leer je de personages beetje bij beetje beter kennen. Ook al doen ze bot, vanuit het ene perspectief gezien, je gaat ze begrijpen, omdat je ook situaties vanuit hun eigen perspectief bekijkt. Al direct voel je een spanning. Elena en Atlas dragen beiden hun geheimen, zijn allebei beschadigd. De vraag is: maakt dat de afstand groter tussen hen, of helpt het hen juist dichter bij elkaar te komen?

Het leuke is dat beide personen niet perfect zijn. Dat maakt ze menselijk. Elena wil graag helpen, maar wordt daardoor ook snel als een bemoeial gezien. Ze lijkt wat naïef en gemakzuchtig op het eerste gezicht. Atlas lijkt een botte hork, maar achter dat masker gaat een ontzettend gevoelige jongen schuil. Andere thema’s die spelen is dat de haat op social media enorme, buitenproportionele vormen aan kan nemen. Maar dat je afzonderen van de wereld óók niet per se goed of noodzakelijk is. Woltz laat op subtiele wijze zien dat achter op het oog onaangenaam of naief gedrag, een heleboel meer kan zitten. Dat we misschien wat minder met onszelf bezig mogen zijn, en iets meer op elkaar zouden mogen letten. Omdat dat het leven van veel individuen nét wat makkelijker maakt.

Zonder met een belerend vingertje te wijzen. De spin en de sleutel leest werkelijk als een trein. Je sluit Elena en Atlas, en eigenlijk ook de bijfiguren, geheid in je hart! Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

<h3>De spin en de sleutel</h3> <ul> <li>Auteur: <strong>Anna Woltz</strong> (Nederland)</li> <li>Soort boek: kinderboek 11+ jaar</li> <li>Uitgever: Querido</li> <li>Verschijnt: 28 september 2023</li> <li>Omvang: 192 pagina's</li> <li>Uitgave: <a title="Anna Woltz - De spin en de sleutel bestellen" href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/recommends/anna-woltz-de-spin-en-de-sleutel-bestellen/" target="_blank" rel="nofollow noopener">gebonden boek</a> / <a title="Anna Woltz - De spin en de sleutel eBook" href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/recommends/anna-woltz-de-spin-en-de-sleutel-ebook/" target="_blank" rel="nofollow noopener">ebook</a></li> <li>Prijs: € 16,99 / € 9,49</li> <li>Boek bestellen bij: <strong><a title="Anna Woltz - De spin en de sleutel bestellen bij Bol" href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/recommends/anna-woltz-de-spin-en-de-sleutel-bestellen-bij-bol/" target="_blank" rel="nofollow noopener">Bol</a> / <a title="Anna Woltz - De spin en de sleutel bestellen bij Libris" href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/recommends/anna-woltz-de-spin-en-de-sleutel-bestellen-bij-libris/" target="_blank" rel="nofollow noopener">Libris</a></strong></li> <li><strong>Waardering boek:</strong> <strong><span style="color: #ff6600;">∗∗∗∗</span><span style="color: #999999;">∗</span></strong> (uitstekend)</li> <li><strong>Recensie boek:</strong> <em>Wat een mooi, indringend boek is De spin en de sleutel! Direct bij de eerste zinnen zit je in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort, maar krachtig. Er staat geen letter teveel in, maar elk woord is treffend. Zonder met een belerend vingertje te wijzen. De spin en de sleutel leest werkelijk als een trein. Je sluit Elena en Atlas, en eigenlijk ook de bijfiguren, geheid in je hart!<a href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/anna-woltz-de-spin-en-de-sleutel/"><strong>...lees verder ></strong></a></em></li> </ul> <h3>Flaptekst van het nieuwe kinderboek van Anna Woltz</h3> <p class="ox-d8a16fae63-variant-2">IJzersterke nieuwe Woltz over viral gaan, preppen en een kamer die al drie jaar op slot zit.</p> <em>Elena vlucht naar het einde van de wereld. </em><em>Atlas wacht op het einde van de wereld. </em><em>En dan ontmoeten ze elkaar.</em> Elena (13) is op de vlucht. Niemand anders wil haar hebben, dus ze moet een maand lang logeren bij het nieuwe gezin van haar tante. Daar ontmoet ze Atlas (14), die zich voorbereidt op het einde van de wereld. Allebei hebben ze een goede reden om de buitenwereld te negeren. Maar hoe lang kun je blijven vluchten? <h4>Bijpassende boeken en informatie</h4> <ul> <li><a href="https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/nieuwe-kinderboeken-2023/">Nieuwe kinderboeken</a></li> </ul>

De spin en de sleutel

• Auteur: Anna Woltz (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek 11+ jaar
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 28 september 2023
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 16,99 / € 9,49
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Wat een mooi, indringend boek is De spin en de sleutel! Direct bij de eerste zinnen zit je in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort, maar krachtig. Er staat geen letter teveel in, maar elk woord is treffend. Zonder met een belerend vingertje te wijzen. De spin en de sleutel leest werkelijk als een trein. Je sluit Elena en Atlas, en eigenlijk ook de bijfiguren, geheid in je hart!…lees verder >

Flaptekst van het nieuwe kinderboek van Anna Woltz

IJzersterke nieuwe Woltz over viral gaan, preppen en een kamer die al drie jaar op slot zit.

Elena vlucht naar het einde van de wereld.
Atlas wacht op het einde van de wereld.
En dan ontmoeten ze elkaar.

Elena (13) is op de vlucht. Niemand anders wil haar hebben, dus ze moet een maand lang logeren bij het nieuwe gezin van haar tante. Daar ontmoet ze Atlas (14), die zich voorbereidt op het einde van de wereld. Allebei hebben ze een goede reden om de buitenwereld te negeren. Maar hoe lang kun je blijven vluchten?