Anne Glenconner De hofdame Recensie

• Schrijfster: Anne Glenconner (Engeland)
  • Soort boek: autobiografie, memoires
  • Origineel: Lady in Wating (2019)
  • Nederlandse vertaling: Marja Borg
  • Verschijnt: 14 augustus 2020
  • Omvang; 336 pagina’s
  • Recensie boekAnne Glenconner, die door diverse actrices uit The Crown werd geraadpleegd voor hun rol, vertelt in de proloog van het boek, dat ze zich eigenlijk nooit zo realiseerde hoe bijzonder haar leven eigenlijk was. Ze had geleerd niet veel stil te staan bij het verleden, maar vooruit te kijken. Pas toen ze er met deze actrices en de schrijvers van de serie over ging praten, kwamen er veel verhalen naar boven. Zoveel verhalen, dat ze besloot om zelf een boek te schrijven…lees verder >

Flaptekst van het boek van de hofdame van prinses Margaret

De hofdame van Anne Glenconner: unieke memoires van de hofdame van prinses Margaret, voor alle fans van The Crown en Downton Abbey.

De hofdame vertelt het verhaal van het bijzondere leven van Anne Glenconner, maid of honour tijdens de kroning van koningin Elizabeth en de hofdame van prinses Margaret. Ze is een unieke getuige van de recente Britse koninklijke geschiedenis en geeft in haar memoires niet alleen een kijkje achter de schermen van het koningshuis, maar schetst ook een beeld van een generatie aristocratische vrouwen die gevangen zat in een wereld vol sociale verwachtingen. Ze was voor haar vader een “grote teleurstelling’ omdat ze geen jongen was en ze werd niet genoemd in het testament van haar eigen man, die zijn fortuin naliet aan een van zijn werknemers.

Anne Glenconner, inmiddels achtentachtig jaar oud, schrijft in De hofdame met humor, openheid en moed over haar tragische leven in een gouden kooi, haar vriendschap met prinses Margaret en de vrijheid waarvan ze nu pas kan genieten.