Anne Glenconner – De hofdame

Anne Glenconner De hofdame recensie en informatie over de inhoud van deze autobiografie. Op 20 augustus 2020 verschijnt bij Uitgeverij Ambo | Anthos de Nederlandse vertaling van de autobiografie Lady in Waiting van de voormalige hofdame van prinses Margaret.

Anne Glenconner De hofdame Recensie en Informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van De hofdame. Het boek is geschreven door Anne Glenconner. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de autobiografie van de hofdame van de Engelse glamourprinses Margaret, Anne Glenconnor.

De hofdame is zoiets als het ware verhaal achter de beroemde Netflix serie The Crown. Het is een autobiografisch werk geschreven door Anne Glenconner, die jarenlang werkte als hofdame van Prinses Margaret, die ze al kende vanaf haar vroege jeugd en met wie ze samen opgroeide. Ze bleven hun leven lang vriendinnen. Het boek geeft een geweldig inkijkje in het werkelijke leven aan het Britse Hof.

Het boek dat van grote invloed was op de tv-serie The Crown

Anne Glenconner, die door diverse actrices uit The Crown werd geraadpleegd voor hun rol, vertelt in de proloog van het boek, dat ze zich eigenlijk nooit zo realiseerde hoe bijzonder haar leven eigenlijk was. Ze had geleerd niet veel stil te staan bij het verleden, maar vooruit te kijken. Pas toen ze er met deze actrices en de schrijvers van de serie over ging praten, kwamen er veel verhalen naar boven. Zoveel verhalen, dat ze besloot om zelf een boek te schrijven.

Anne Glenconner De hofdame Recensie

Lady Glenconner vertelt over haar jeugd op Holkham Hall en hoe ze opgroeide met de prinsessen Elisabeth en Margaret. Ze geeft een mooie inkijk in het Britse Society leven. Ze vertelt over haar eigen huwelijk met de excentrieke Colin, die het eiland Mustique in de Caraïben kocht en het omtoverde in een paradijs voor rijke en beroemde mensen, zoals Mick Jagger en David Bowie. Ook prinses Margaret had er een huis. Verder vertelt ze hoe ze vanaf 1971 vele jaren lang aan het Hof werkte als Lady in Waiting voor prinses Margareth – een formele rol, maar ook een rol als vriendin. Anne Glenconner verdeelde haar tijd tussen deze “baan” en haar gezinsleven – ze kreeg samen met haar man 5 kinderen, waarvan een aantal nogal dramatische levens leidden.

Unieke en boeiende inkijk in een wereld die voor gewone stervelingen grotendeels gesloten is

Ik ben heel blij dat Anne Glenconner besloten heeft haar verhalen op te schrijven. Ze geven een unieke inkijk in een wereld, die voor de ogen van veel mensen gesloten blijft en waarvan we alleen de pracht en praal aan de buitenkant zien. Ze schrijft daarbij ook nog eens met veel humor en eerlijkheid, waardoor het boek leest als een roman. Ik heb genoten van deze memoires van deze Lady in Waiting. Zeker als je geniet van een serie als The Crown een echte aanrader, dit boek en gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

De hofdame

Mijn bijzondere leven in de schaduw van de Britse kroon

• Schrijfster: Anne Glenconner (Engeland)
  • Soort boek: autobiografie, memoires
  • Origineel: Lady in Wating (2019)
  • Nederlandse vertaling: Marja Borg
  • Verschijnt: 14 augustus 2020
  • Omvang; 336 pagina’s

Flaptekst van het boek van de hofdame van prinses Margaret

De hofdame van Anne Glenconner: unieke memoires van de hofdame van prinses Margaret, voor alle fans van The Crown en Downton Abbey.

De hofdame vertelt het verhaal van het bijzondere leven van Anne Glenconner, maid of honour tijdens de kroning van koningin Elizabeth en de hofdame van prinses Margaret. Ze is een unieke getuige van de recente Britse koninklijke geschiedenis en geeft in haar memoires niet alleen een kijkje achter de schermen van het koningshuis, maar schetst ook een beeld van een generatie aristocratische vrouwen die gevangen zat in een wereld vol sociale verwachtingen. Ze was voor haar vader een “grote teleurstelling’ omdat ze geen jongen was en ze werd niet genoemd in het testament van haar eigen man, die zijn fortuin naliet aan een van zijn werknemers.

Anne Glenconner, inmiddels achtentachtig jaar oud, schrijft in De hofdame met humor, openheid en moed over haar tragische leven in een gouden kooi, haar vriendschap met prinses Margaret en de vrijheid waarvan ze nu pas kan genieten.