Annet Huizing – Het Pungelhuis

Annet Huizing Het Pungelhuis recensie en informatie nieuw kinderboek voor 10+ jaar. Op 3 juli 2020 verschijnt bij Uitgeverij Lemniscaat de nieuwe jeugdroman van de Nederlandse kinderboekenschrijfster Annet Huizing.

Annet Huizing Het Pungelhuis Recensie

Het Pungelhuis is een verzonnen verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten. Annet Huizing heeft een mooie mix gevonden tussen geschiedenis en fictie. Een boek waar weinig lijkt te gebeuren, de spanning zit echter in dat wat niet gezegd wordt.

Een donker verleden komt tegen wil en dank tot leven

Ineens blijkt Ole tóch een opa te hebben. Jarenlang heeft hij gedacht dat hij geen verdere familie had en nu duikt er ineens toch iemand op. Helaas krijgt hij het pas te horen als zijn opa overleden is. Ole heeft zoveel vragen. Wie was zijn opa? Waarom wil zijn vader en niet over praten? En was het echt zo’n vreselijke man? Tegen wil en dank betrekken Ole en zijn vader de woning tijdelijk. Langzaam maar zeker komt het donkere verleden tot leven. Maar of Ole blij wordt van wat hij te weten komt, is maar de vraag.

Annet Huizing Het Pungelhuis Recensie

Eigenlijk gebeurt er niet zo heel veel in Het Pungelhuis. De spanning zit vooral in alles wat er niet gebeurt. Dat maakt het boek interessant. Een dorp waar mensen dingen weten, maar hun mond houden. Waar mensen over elkaar praten, maar niet met elkaar. Dat geeft een ongrijpbaar sfeertje en dat weet Annet Huizing heel mooi te vangen. Groots in eenvoud, zou je kunnen zeggen. Ze verspilt geen woorden, maar weet met een enkele vraag of actie het verhaal levendig te houden. Misschien had het verleden nog iets meer uitgediept mogen worden. Misschien had opa nog wat meer tot leven kunnen worden gebracht. Nu is het vooral een nare man. Aan de andere kant, geeft dat wel meer begrip voor de vader van Ole. Dankzij de bondige manier van schrijven, de soepele dialogen, leest het Pungelhuis makkelijk weg.

Groots in eenvoud, met spanning vooral in alles wat er niet gebeurt

Zelf vond ik het eenvoudige van het boek wel heel fijn. Maar ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die íets meer actie en avontuur wel prettig zouden vinden. Er gebeurt gewoon echt niet super veel. Desalniettemin is het een aansprekend verhaal. Te meer als je weet dat het echt gebeurt zou kunnen zijn. Er werd vroeger veel gesmokkeld en dat zorgde voor veel criminaliteit en zelfs doden. Er werd meer over gezwegen dan gesproken. En dat weet Annet erg mooi weer te geven. De jeugdroman is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Het Pungelhuis

• Schrijfster: Annet Huizing (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman, kinderboek