Antti Tuomainen De bevertheorie recensie

• Origineel: Majavateoria (2022)
  • Nederlandse vertaling: Anton Havelaar
  • Verschijnt: 27 juni 2023
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 13,99

Recensie en waardering van de thriller

• Het derde deel in de reeks Finse thrillers met actuaris en pretparkeigenaar Henri Koskinen in de hoofdrol biedt weer net als de voorgangers een aantal uren aangenaam leesplezier. Knap hoe Antti Tuomainen er ook nu weer in is geslaagd een spannend en hilarisch verhaal uit zijn pen te laten vloeien dat balanceert op de rand van het absurdisme maar voor de lezer toch waarschijnlijk blijft. Zijn boeken passen trouwens in een traditie van droog absurdisme die je ook vindt in de films van Aki Kaurismäki, de romans van Arto Paasilinna en andere andere kunstenaars uit Finland die hier minder bekend zijn. Een echte zomerleestip alhoewel het verhaal zich in de winter afspeelt.  (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe thriller van Antti Tuomainen

De problemen stapelen zich op in dit even spannende als geestige boek over verzekeringswiskundige Henri Koskinen van Antti Tuomainen, de bestsellerauteur uit Finland die de wereld aan het veroveren is. Henri is niet alleen verzekeringswiskundige, maar ook eigenaar van een avonturenpark. Als hij intrekt bij zijn vriendin Laura en haar dochter in een buitenwijk van Helsinki lijkt zijn bestaan aanvankelijk kalm te verlopen. Hij doet zijn best een vaderfiguur voor zijn nieuwe dochter te zijn en wordt lid van de jongevadersclub in de buurt.

Maar de rust is van korte duur. Een rivaliserende parkondernemer probeert succesvoller te worden en gaat zich te buiten aan criminele handelingen. Hoe combineer je je steeds lastiger wordende werk met de onvoorspelbaarheid van een gezinsleven? Die twee lijken maar één gemene deler te hebben: ze kunnen allebei heel slecht tegen dode lichamen, zeker als dat er steeds meer worden. Om dit schijnbaar onmogelijke raadsel op te lossen moet Henri ver buiten zijn wiskundig gedefinieerde comfortzone stappen.

Antti Tuomainen De elandparadox RecensieAntti Tuomainen (Finland) – De elandparadox
Finse thriller
Uitgever: Prometheus