Arne van der Linden – Het project

Arne van der Linden Het project recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe Nederlandse YA-roman. Op 10 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij Hamley Books de eerste 13+ jeugdroman van de Nederlandse schrijver Arne van der Linden.

Arne van der Linden Het project recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden de jeugdroman Het project, Lotgenoten deel 1. Het boek is geschreven door Holly Black. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het eerste Young Adult boek van de Nederlandse schrijver Arne van der Linden.

Een kamer in een jongeren gevangenis of deelnemen aan een geheim project. Wat zou jij doen?

Een carrière als geheim agent. Maar dan moet je wel álles achter laten wat je kent en hebt. Voor altijd. Dat overkomt Alan Gray als bizarre omstandigheden er voor zorgen dat hij gescheiden wordt van zijn ouders. Hij kan kiezen tussen een kamer in een jongerengevangenis of een plek in Project (Lotgenoot). Alan kiest voor het laatste en maakt kennis met de geheime trainingslocatie, zijn klasgenoten, docenten en vooral de uitdagingen die het leven daar met zich mee brengt. Is hij opgewassen tegen dit alles?

Intrigerend. Ik denk dat dat woord Het Project het beste omschrijft. Het boek is behoorlijk plot-gestuurd. Er is niet een heel duidelijke missie voor hoofdpersoon Alan. Geen opdracht die hem drijft, of hem van A naar B brengt. Behalve dan overleven aan het instituut waar hij terecht komt. Dan moet je wel een heel sterk plot hebben, om dat interessant te maken. En daar slaagt Arne van der Linden behoorlijk goed in. Je ontdekt min of meer tegelijk met Alan wat er te ontdekken valt. Arne weet te prikkelen en je nieuwsgierig te maken. Heel af en toe had ik wel iets meer sturing gewild. Alan heeft ergens halverwege een soort missie, maar dit gaat uiteindelijk als een nachtkaars uit (ogenschijnlijk dan, mogelijk komt er nog een deel twee).

Het Project is een intrigerend boek met een sterk plot

Er blijven hier en daar rookgordijnen hangen. Meerdere keren heb ik me als lezer afgevraagd: “is dit het nu, of zit er nog iets achter?” Verder heeft de schrijver een bijzondere manier van schrijven. Zijn woordkeuze is voor mij soms wat archaïsch, maar het kan ook te maken hebben met het feit dat hij een Vlaming is. Af en toe is het verhaal een tikje onnavolgbaar omdat hij zijn karakters aanspreekt met knaap, man of jongen. Niet altijd is het helder over welk personage het dan gaat. Maar daar is makkelijk doorheen te kijken.

Het is leuk om te lezen hoe Alan groeit en zich ontwikkeld als geheim agent. Arne van der Linden is wat spaarzaam in dingen uitleggen of toelichten. Mogelijk heeft hij hier en daar al zaadjes geplant die in het volgende deel ineens helder worden. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het slot. Als je houdt van spannende, stoere verhalen, ben je met Het Project aan het goede adres, gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Arne van der Linden Het project Recensie

Het project

Lotgenoten deel 1

• Schrijver: Arne van der Linden (Nederland)
  • Soort boek: Young Adult roman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Uitgever: Hamley Book
  • Verschijnt: 10 juni 2021
  • Omvang: 383 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook

Flaptekst van het boek van Arne van der Linden

Een vreemde samenloop van omstandigheden stelt de zeventienjarige Alan Gray voor een opmerkelijke keuze: een kamer in een delinquentengesticht of een plek in Project [Lotgenoot], een geheime opleiding waarin veelbelovende probleemjongeren worden klaargestoomd voor een carrière als geheim agent. Alan reist naar het verborgen trainingscomplex van Necropolis, waar hij als rekruut wordt opgeleid en uitgedaagd. Maar kan hij zich wel handhaven in de schaduwwereld der spionnen?