Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandsche indiaan Recensie

Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandsche indiaan Recensie Waardering en Informatie. In september 2017 is de historische jeugdroman van Bianca Mastenbroek verschenen bij Uitgeverij De Vier Windstreken. Op deze pagina kun je de Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandsche indiaan recensie waardering en informatie lezen.

Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandse indiaan Recensie

Bianca Mastenbroek Hendrick, de Hollandsche indiaan Recensie

Hendrik de Hollandse indiaan is een historische roman van Bianca Mastenbroek. Zoals gewoonlijk schrijft ze over de Nederlandse geschiedenis, maar koppelt het deze keer aan de cultuur van de indianen. Ze komt uit in de 17e eeuw, waar de Nederlandse handel met de indianen op gang komt. Het boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen, Bianca Mastenbroek heeft daar een flinke puzzel aan gehad, maar is wat mij betreft geslaagd om een indrukwekkend, geloofwaardig en spannend verhaal te schrijven.

Grimmige oorlog tussen de wilden en de Nederlanders

In 1659 is Hendrick samen met zijn jongere broer Evert mee op handelstocht van hun vader. Hendrick mag dan wel de oudste zijn, in lengte en moed is Evert zijn meerderen. Hendrick is bang voor de wilden die overal kunnen opduiken. Er is grote dreiging op een oorlog tussen de Nederlanders en de mensen die het land oorspronkelijk bewoonden. De dreiging wordt grimmiger slaat om in daadwerkelijk geweld, waar ook Hendrick debet aan is. Om de goedkeuring van zijn vader nu eindelijk te krijgen, schiet hij een slapende wilde dood. Dan is de beer los. Hendrick wordt samen met een aantal burgers en soldaten gevangen genomen door de wilden. De grootste gruwelijkheden ziet hij voorbij komen in alle dagen en nachten dat hij gevangen is. Tot hij op een dag wordt meegenomen door een onbekende wilde naar een onbekende plek. Daar maakt hij kennis met de gebruiken en gewoontes van de wilden, waardoor zijn wereld regelmatig op zijn kop staat.

Na een wat taai begin, kun je beslist niet meer stoppen met lezen!

Grappig genoeg was ik al een aantal keren begonnen in Hendrick en de Hollandsche indiaan. Telkens kwam ik niet verder dan een paar bladzijdes. Tot ik mezelf de laatste keer verplicht heb om door te lezen. En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Het begin vond ik wat taai, al die namen, plaatsen, politieke spelletjes. Dat is meestal niet zo aan mij besteed. Maar hierin legt Bianca Mastenbroek wel de stevige basis voor een indrukwekkend, geloofwaardig verhaal. Het karakter van Hendrick wordt zorgvuldig opgebouwd, zodat je als lezer volledig met hem mee kunt voelen. De botsing van culturen die Hendrick bij de Indianen ervaart, is prachtig weer gegeven. Het is duidelijk dat Mastenbroek goed op de hoogte is van de Indianen. Hun acties, gebruiken, ze zijn wel doordacht. Eenmaal door het begin heen, kon ik het boek niet meer wegleggen!

Waardering ★★★★ voor Hendrick de Hollandsche indiaan

Ondanks het wat stroeve begin, heb ik dit boek uiteindelijk met heel veel plezier gelezen. Ik kan erg genieten van Indianenverhalen, die de cultuur van de indianen beschrijven. Bianca Mastenbroek doet dit ontzettend mooi. Zonder ze te verheerlijken, weet ze de wijsheid, maar ook de trots en wraakzucht weer te geven. Hendrick is een bijzonder personage waar je wel van moet gaan houden. Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandse indiaan is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Bianca Mastenbroek – Hendrick, de Hollandsche indiaan

• Titel: Hendrick, de Hollandsche indiaan
  • Schrijfster: Bianca Mastenbroek (Nederland)
  • Soort boek: historische YA-roman, indianenroman
  • Leeftijd: 14+ jaar
  • Uitgever: De Vier Windstreken
  • Verschenen: 14 september 2017
  • Omvang: 383 pagina’s
  • Prijs: € 15,95
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg

Flaptekst Bianca Mastenbroek – Hendrick, de Hollandsche indiaan

‘Ik heb gedroomd over rivieren vol bloed. Niet alleen mijn volk stierf, ook Moeder Aarde werd platgetrapt onder de vele voeten van de witte man. Het pad dat we nu bewandelen, leidt naar de dood.’ Het is 1659. De Nederlandse pioniers in het nog onontgonnen Amerika eigenen zich steeds meer land toe van de oorspronkelijke bewoners. De zestienjarige Hendrick Pels wordt tegen wil en dank meegezogen in de strijd tussen de barbaarse indianen en de vrome Hollanders. Als hij gevangen wordt genomen door de meedogenloze vijand, denkt hij dat zijn laatste uur geslagen heeft. Maar hoe langer Hendrick zich onder hen bevindt, hoe meer hij zijn beeld moet bijstellen… Hendrick, de Hollandsche indiaan is een indrukwekkend verhaal over de botsing tussen twee culturen en over de gevolgen van de Nederlandse expansie- en handelsdrift voor een trots en vredelievend volk. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.