Jan Pickett Decoratief Letteren

Jan Pickett - Decoratief Letteren Recensie en Informatie

Jan Pickett – Decoratief Letteren Recensie en Informatie
Als hobby-letteraar en -tekenaar sprak het boek Decoratief Letteren door Jan Pickett uitgegeven door Uitgeverij Forte mij meteen aan. Wat me vooral aansprak aan dit boek, is dat het echt om het versieren van letters gaat, met allerlei materialen en kleuren.

Geduld en gevoel voor humor zijn even essentieel als elk ander tekengerei
Het boek begint met een uitgebreide uitleg van de verschillende materialen: papier, penpunten, potloden, penselen en verf en nog een heleboel andere materialen die te gebruiken zijn. En een mooie tip: “Geduld en gevoel voor humor zijn even essentieel als elk ander tekengerei” – daar mag ik mezelf nog heel regelmatig aan herinneren. Er volgt een uitgebreid hoofdstuk over kalligrafie, wat het is en hoe het in zijn werk gaat, met duidelijke voorbeelden van hoe je zelf letters kunt tekenen. Er wordt heel veel aandacht aan verschillende lettertypes besteed en hoe ze zelf te oefenen, heel prettig. Hierna volgt een hoofdstuk over het versieren van letters en een korte uitleg van kleurenleer, wat ik heel inspirerend vond. Leuk en anders dan in de meeste boeken over letteren vond ik de verschillende technieken die worden getoond: zoals stippen en werken met pasteltinten. Het hoofdstuk over maskeervloeistof was leerzaam en voor mij een nieuwe techniek – handig, omdat ik zelf in een Bullet Journal werk en vanwege het doordrukken tot nu toe alleen met droge materialen heb gewerkt, terwijl ik graag zou willen experimenteren met natte. Daar ga ik zeker mee aan de slag nu. Ook het werken met bladgoud staat op mijn lijstje. Wat een prachtige effecten geeft dat zeg!

Inspirerend en uitnodigend boek over handletteren
Een klein minpuntje van dit boek is dat ik als (redelijk beginnend) hobby-handletteraar sommige voorbeeldfoto’s nogal intimiderend vind: ze zijn zó mooi en afgewerkt, dat het niet echt haalbaar lijkt voor mij, zowel qua vaardigheid als qua tijdsinvestering. Maar wie weet, verras ik mezelf nog! Ik vond het een inspirerend en uitnodigend boek om te lezen en ga, zoals gezegd, met een aantal nieuwe technieken aan de slag! Jan Pickett – Decoratief Letteren krijgt +++ (zeer goed).

– Titel: Decoratief letteren
– Schrijfster: Jan Pickett
– Soort boek: handlettering boek, hobbyboek, kalligrafie boek