Biografie Luc De Vos Leon Verdonschot VOS Recensie

BIOGRAFIE LUC DE VOS – LEON VERDONSCHOT VOS RECENSIE
Op 19 april 2017 is de biografie verschenen van Luc De Vos de veel te vroeg overleden frontman van de populaire Belgische band Gorki, schrijver en dichter die heel Vlaanderen in rouw bracht toen hij op 29 november 2014 plotseling overleed. De biografie Luc De Vos van Leon Verdonschot – VOS verschijnt bij Uitgeverij Lewbowski.

LEON VERDONSCHOT – VOS HET LEVEN VAN LUC DE VOS INFORMATIE
– Titel: VOS
– Genre: biografie, muziekboek
– Schrijver: Leon Verdonschot (Nederland)
– Uitgever: Lebowski
– Verschijnt: 19 april 2017
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Recensie Biografie Luc De Vos
Als op 29 november 2014 zanger, schrijver en liedjesmaker Luc De Vos onverwachts overlijdt, raakt Vlaanderen spontaan in rouw. Zelfs VRT nieuwslezeres Marine Tanghe kan haar emoties nauwelijks de baas als zij het treurige nieuws moet voorlezen. Met Luc De Vos de frontman van de band Gorki die vooral in Vlaanderen zeer bekend en succesvol was, is een van de meest geliefde Vlamingen overleden. En omdat hij slechts 52 jaar oud was, kwam de schok hard aan. In Nederland was één van de meest geliefde zonen van Vlaanderen slechts in beperkte mate bekend. Ondanks een aantal pogingen was het Luc De Vos niet echt gelukt om door te breken. Desondanks is Luc De Vos een fenomeen. Een bijzondere en grillige man van zeer gewone komaf waar hij ook aan vasthield. Een man met bijzondere talenten, vooral als tekstdichter en zanger, maar ook als schrijver van een aantal verhalenbundels en romans.

Uniek talent en Vlaams en tot in de haarvaten

Bijzonder is dat de eerste biografie over Luc De Vos door een Nederlander geschreven is. Weliswaar een Nederlander van Limburgse afkomst, Leon Verdonschot, maar toch! Gelukkig heeft Leon Verdonschot zijn sporen als muziekjournalist en schrijver al meer dan achtergelaten. Voor Vos is het in gesprek gegaan met veel personen die Luc De Vos na stonden en kon hij gebruik maken van persoonlijke archieven. verdonschot schets op mooie wijze hoe van Luc De Vos als dromerige tiener en puber, in een verre van artistiek milieu, opgroeide in het Vlaamse dorpje Wippelgem, even ten noorden van Gent. Een jeugd waaruit hij zijn hele leven zal blijven putten en inspiratie uithalen. Luc De Vos blijft eigenlijk Vlaams en katholiek tot in zijn haarvaten. Als jongeman speelt hij in meerdere bandjes zonder al te veel succes om opeens door te breken met de band Gorky. Het debuutalbum bevat een aantal nummers zoals Mia dat behoort tot de meest gekende en geliefde Vlaamse liedjes ooit.

Uitstekende biografie van een complexe, ambivalente en briljante Vlaamse artiest
Leon Verdonschot schets een leven van een ongewone gewone man die eigenlijk het katholieke dorpsleven in Wippelgem nooit achter zich heeft willen laten maar op het podium zich ontplooit en ontwikkelt tot een artiest die bij vlagen dezelfde emotie weet op te roepen als Jacques Brel, de grootste Belgische zanger ooit. Toch is Luc De Vos ook een getormenteerd persoon. Bovenmatig drankgebruik laat sporen achter en als zijn moeder overlijdt raakt Luc De Vos in een crisis om kort daarna, plotseling, te overlijden aan de gevolgen van zoals dat officieel zo eufemistisch ie omschreven “acuut falen van een aantal vitale organen.” Vos is een uitstekende en goed geschreven biografie van een betrokken schrijver die de complexiteit en ambivalente, soms misschien wel verwerpelijke houding van Luc De Vos niet uit de weg gaat. Of het de definitieve biografie van Luc De Vos is, is misschien nog te vroeg om te bepalen. Maar het lijkt er sterk op. De biografie van Luc De Vos, Vos, van Leon Verdonschot wordt gewaardeerd met +++++ (uitmuntend). Vergeet trouwens tijdens het lezen van de biografie niet te luisteren naar de muziek van Gorki. Bijzondere muziek en zang van Luc De Vos die soms door merg en been snijdt en het beluisteren meer dan waard is.
(Recensie van: Theo Jordaan)

Flaptekst Biografie Luc De Vos Leon Verdonschot – VOS
29 november 2014. Uit alle radio’s in Vlaanderen klinkt ‘Mia’ van de Vlaamse band Gorki. Luc De Vos, frontman van de band en schrijver van het nummer – hun grootste hit en Vlaanderens officieuze volkslied – is plotseling overleden op 52-jarige leeftijd. Het land is in rouw. De Vos, geboren in Gent, maar opgegroeid in Wippelgem als jongste van zeven kinderen, was een van de meest geliefde zangers van België. Hij brak in 1992 door met Gorki en scoorde meerdere toptienhits. Daarnaast was hij columnist en schrijver – hij schreef acht boeken, waaronder romans en verhalenbundels – en groeide uit tot een ware televisiepersoonlijkheid. Hij werd bewonderd om zijn levenslust, humor en intelligentie, maar achter zijn gulle lach ging ook een verlegen, onzekere man schuil die worstelde met zijn bekendheid, zijn achtergrond en ambities. In VOS reconstrueert Leon Verdonschot het leven van Luc De Vos aan de hand van talloze interviews met (jeugd)vrienden, familieleden, muzikanten en bewonderaars en creëert daarmee een intiem portret van een getroubleerde held.

Bijpassende Informatie
Leon Verdonschot – Rico
Nieuwe Muziekboeken Overzicht