Folk Collectief Brielle Van achter naar Voorne Recensie Boek en CD

Het Folk Collectie Brielle laat zich in de muziek en liedteksten inspireren door Voorne, het Zuid-Hollandse eiland waar de wortels van de groep liggen. Vanuit deze liefde voor de cultuur en natuur van Voorne is het idee ontstaan om een CD met Nederlandse folkmuziek te illustreren met een mooi fotoboek. Zeker voor wat betreft is het een zeer geslaagd project geworden. Mooie foto’s waarvan de liefde voor het eiland afspat. Het fotoboek volgt de nummers op de CD en in het boek zijn alle teksten en de muziek terug te vinden. En dit voegt zeker wat toe als je de CD beluistert. Het Folk Collectief Voorne maakt aardige Nederlandstalige folkmuziek met liefdevolle teksten die het beluisteren waard is. Het boek en de CD van Folk Collectie Voorne – Van achter naar Voorne is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

FOLK COLLECTIEF BRIELLE – VAN ACHTER NAAR VOORNE
– Titel: Van achter naar Voorne
– Maker: Folk Collectief Brielle
– Soort boek: fotoboek met CD
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: mei 2017
– Omvang: 100 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Fotoboek met CD
– Prijs: € 29,50
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Van achter naar Voorne
Van achter naar Voorne is een ode in woord, beeld én geluid aan Voorne, het Zuid-Hollandse ‘eiland’ met de tot de verbeelding sprekende plaatsen als Brielle, Vierpolders, Rockanje, Oudenoord, Abbenbroek, Heenvliet, Hellevoetsluis, Zuidland, Oostvoorne… De combinatie van rijke historie en verstilde natuur tillen dit boek uit boven het lokale. Het 6-koppige FolkCollectief Brielle zet de prachtige teksten van dichter en liedjesschrijver Jan Biesheuvel en de tientallen weergaloze foto’s van Jan Engelblik op grandioze wijze luister bij in twaalf nummers op de bij het boek gevoegde cd (Pan Records). Zeven nummers zijn (nieuwe) teksten op traditonals, vijf nummers zijn composities van de bandleden Charles Julien (udu, bodhran, Schotse doedelzak, tinwhistles, dwarsfluit en zang) en Peter Moree (gitaar, cister, Vlaamse doedelzak en zang). De FC Brielle bestaat verder uit Willem Kleinjan (contrabas en zang), Jacqueline du Mortier (zang), Marjolein van Pelt (viool en zang) en Jeannet Posma (panfluiten en zang). Een muzikale rondreis over betoverend Voorne.

Nieuwe Muziekboeken
Nieuwe Reisboeken