Nieuwe Reisboeken 2017 Reisverhalen Tips Recensies

Nieuwe Reisboeken 2017 Reisverhalen Tips

Nieuwe Reisboeken 2017 Reisverhalen Tips Recensies Informatie

Jaarlijks komen er vrij veel nieuwe reisboeken uit. Om je een idee te geven van de nieuwe reisboeken 2017 reisverhalen tips heeft de redactie een overzicht samengesteld dat je op deze pagina kunt vinden. In de loop van 2017 zal het aantal nieuwe reisboeken 2017 verder uitgebreid worden en kun je hier ook steeds meer recensies en boekbesprekingen vinden van boeken met reisverhalen.

Overzicht Nieuwe Reisboeken 2017 Reisverhalen

Het overzicht van nieuwe reisboeken 2017 is alfabetisch ingedeeld op naam van de schrijver of schrijfster van de reisverhalen.

Boeken over Texel Dag lief fijn eiland RecensieDag lief fijn eiland

25 schrijvers over Texel

• Schrijvers en schrijfsters: Karina Wolkers, Hans Dorrestijn, Maarten van Rossem, Tessa de Loo, Frits van Exter, John Jansen van Galen, Thomas Verbogt, Nico Dros, Threes Anna, Matthijs Deen, Michael Pye, Onno Blom
  • Samenstellers: Arnold van Bruggen, Erik van Bruggen
  • Soort boek: verhalen over Texel
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschijnt: 1 april 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Recensie boek: De gebroeders Arnold en Erik van Bruggen hebben een fantastisch boek samengesteld over ons grootste Waddeneiland Texel. Een bundeling van verhalen over heimwee, nostalgie, kinderjaren, de Russenoorlog, educatie en mijmeringen. Als je Texel nog niet kent, is het boek een prachtig beging van een ontdekkingstocht. Want Texel zelf is ook een bundeling. Een bundeling van wind en zeelucht, van duinen en bos, van wad en strand, van vogels en schapen, van heel veel ruimte en nog meer…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitmuntend) Fons van Riet

Karin Anema Mexicaanse sneeuw recensie Mexico reisverhalen Mexicaanse sneeuw

• Schrijfster: Karin Anema (Nederland)
  • Soort boek: reisverslag
  • Gebied: Mexico
  • Verschijnt: 12 januari 2017
  • Prijs: € 21,99
  • Flaptekst en inhoud boek: In ‘Mexicaanse sneeuw’ ontmoet Karin Anema, na een dagenlange eenzame voettocht, de Tarahumara’s, een primitieve indianenstam. Op 3000 meter hoogte leven de Tarahumara’s volstrekt geïsoleerd in grotten aan de randen van diepe canyons in Mexico. Zij worden ‘rarámuri’ genoemd – het volk van hardlopers – omdat zij dagen achtereen op blote voeten kunnen rennen, niet gehinderd door de barre weersomstandigheden in het ruige gebergte. Bezit telt niet voor de Tarahumara’s, tijd speelt voor hen geen rol en ze zijn zeer zwijgzaam. Tesgüino, een zelfgestookte drank, blijkt het sleutelwoord om contact met hen te krijgen. ‘Mexicaanse sneeuw’ is het fascinerende verhaal van Karin Anema’s tocht, van haar ontmoeting met de Tarahumara’s en hoe ze uiteindelijk in deze harde maar pure wereld werd opgenomen.
  • Oordeel redactie: boek nog niet gelezen
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Jeroen van Bergeijk Liefde Lijden Lossen RecensieLiefde, lijden, lossen

in veertig dagen naar Santiago

• Schrijver: Jeroen van Bergeijk  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische reisverhalen
  • Uitgever: Querido Fosfor
  • Verschijnt: juni 2017
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 12,50 / € 5,99
  • Inhoud boek: Het leven glipt voormalig uitgever Jeroen van Bergeijk door de vingers: in het jaar dat hij vijftig wordt, strandt zijn huwelijk en loopt hij vast in zijn werk. Tinder-avonturen, een baard en een tatoeage volgen. Als dan ook nog zijn moeder overlijdt, stapt hij op de fiets voor een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Van Bergeijk is het vleesgeworden cliché van de man-met-een-midlifecrisis. Met de mensen die hij onderweg ontmoet, is het niet veel anders: iedereen lijkt op drift, werkloos, gescheiden, eenzaam. Al fietsend, zijn leven overziend en lezend in de enorme hoeveelheid boeken over de lange weg naar Santiago, vraagt hij zich af: hoe uniek ben ik? Als je leven een treurige gemeenplaats is geworden, kun je dan nog wel een authentieke ervaring hebben?

Stefan Brijs - Andalusisch logboek Recensie InformatieAndalusisch logboek

• Schrijver: Stefan Brijs ♂ (België)
  • Soort boek: reisboek over Andalusië (Spanje)
  • Verschenen: mei 2017
  • Prijs: € 19,99 / € 14,99
  • Recensie boek: De Vlaamse schrijver Stefan Brijs woont al weer ruim drie jaar in Andalusië, het meest zuidelijke deel van Spanje. Het land, de mensen, de cultuur, de politiek en de natuur, inspireerde hem aan om Andalusch logboek te schrijven. Sterker nog, het lijkt erop dat 2016 het jaar is dat Stefan Brijs zich vooral heeft beziggehouden met het ontdekken en ervaren van de streek waarin hij al een paar jaar woonachtig is. Andalusich logboek is de weerslag van deze boeiende ontdekkingstocht.…lees verder >
  • Waardering+++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Ap Dijksterhuis Wie niet reist is gek RecensieWie (niet) reist is gek

• Schrijver: Ap Dijksterhuis  (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschenen: 3 mei 2017
  • Omvang: 200 pagina’s
  • Prijs: € 15,00 / € 9,99
  • Inhoud boek: Wie (niet) reist is gek is één grote lofzang op het reizen door succesvol psycholoog, maar ook hartstochtelijk reiziger Ap Dijksterhuis. Als geen ander weet hij welke immense effecten het reizen heeft op onze gesteldheid. Het is dé manier om ons brein soepel te houden, het reikt ons inspiratie en creativiteit aan, haalt vooroordelen onderuit, maakt ons gelukkiger, en verlengt, ten slotte, ons leven. Volgens Dijksterhuis zijn de voordelen van reizen werkelijk onbegrensd en dat schildert hij met verve in een machtig panorama. In vliegende vaart en met veel humor voert hij ons mee van India tot de VS, van Ecuador tot Zanzibar, van Birma tot Iran, en van Wit-Rusland tot Bhutan. Hilarische, maar ook penibele reiservaringen verbindt hij aan verrassende psychologische inzichten. Wie (niet) reist is gek is verplichte kost voor iedereen die van reizen houdt, met slechts een rugzak of omringd door luxe in vijfsterrenhotels, naar verre oorden of dichter bij huis, actief of dromend in de leunstoel. Ap Dijksterhuis (1968) is hoogleraar, schrijver, spreker, ondernemer en een van de invloedrijkste psychologen van Nederland. Hij is hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Eerder schreef hij Op naar geluk en De merkwaardige psychologie van een wijndrinker.

Erika Fatland Sovjetistan RecensieSovjetistan

Een reis door Turkmenistan, Kazachstan, Tadzjikistan, Kirgizië en Oezbekistan

• Schrijfster: Erika Fatland (Noorwegen)
  • Soort boek: reportages, reisverhalen
  • Origineel: Sovjetistan (2014)
  • Nederlandse vertaling: Maud Jenje
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 28 februari 2017
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,99 / € 13,99
  • Recensie boek: Het nieuwe boek Sovjetistan bevat reportages van bezoeken die Erika Fatland bracht aan de een vijftal landen in Centraal-Azië die zelfstandig zijn geworden na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Turkmenistan, Kazachstan, Tadzjikistan, Kirgistand (Kirgizië) en Oezbekistan zijn dus jonge landen waaraan vrij weinig aandacht wordt besteed in de westerse media. Opvallend is dat in de meeste landen dictators aan de macht zijn gekomen die vaak al in Sovjettijd carrière maakten…lees verder >
  • Oordeel: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Thijs Feuth Achter de rug van God Recensie Reisverhalen FinlandAchter de rug van God

Een vreemdeling in Lapland

• Schrijver: Thijs Feuth  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen over leven in Fins Lapland, natuurbeschouwingen
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 7 juni 2016
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Aan de rand van de wereld begint het echte leven. De Nederlandse arts Thijs Feuth vertrekt met zijn Finse geliefde Laura naar Posio, een dorp diep in Lapland. In Achter de rug van God onderzoekt hij het contrast tussen de wereld waarin hij zich heeft gevestigd en de woelige wereld die hij achter zich heeft gelaten en die nog slechts via de (social) media tot hem komt. De natuur, de mensen van het dorp, het isolement en de strenge winter roepen grote en kleine vragen op over het leven, de maatschappij en zijn verhouding met Laura. De Finse mythologie, heemkundige zaken, hardlopen en langlaufen helpen de schrijver bij zijn zoektocht naar hoe te leven.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Atlas Obscura Recensie ReisboekAtlas Obscura

1000 plekken om te ontdekken

• Schrijvers: Joshua Foer, Dylan Thuras, Ella Morton (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisboek, reisgids
  • Origineel: Atlas Obscura (2016)
  • Uitgever: Terra
  • Verschenen: 18 mei 2017
  • Omvang: 470 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 25,00
  • Recensie boek: Atlas Obscura is een heerlijk boek om zomaar in te gaan bladeren en lezen. In het mooi vormgegeven en rijk geïllustreerde boek zijn 1000 bijzondere bezienswaardigheden en bestemmingen, overal op de wereld opgenomen. Het zijn bezienswaardigheden die, in de meeste gevallen, zeker een bezoek waard zijn. Het is een persoonlijke keuze van de auteurs. En dat is precies wat Atlas Obscura zo leuk maakt. Want met passie en enthousiasme worden de meeste oorden besprokenSoms zijn het oorden en plekken die wat bekender zijn. Maar ook minder voor de hand liggende bezienswaardigheden krijgen volop de aandacht. Of de schrijvers zelf alles bezocht hebben, valt te betwijfelen. Gelukkig doet dat op geen enkele manier afbreuk aan de kwaliteit van het boek. En je zou bijna denken dat ze toch elke bestemming met een bezoek vereerd moeten hebben. Atlas Obscure biedt inspiratie voor de reiziger die nog een leuke bestemming zoekt en ook de leunstoel reiziger die zelf niet perse de deur uit wil, komt volop aan zijn trekken in dit uitstekende reisboek, annex reisgids.
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Bram de Graaf Che is hier Recensie Reisboek over Che GuevaraChe is hier

Een roadtrip door Latijns-Amerika

• Schrijver: Bram de Graaf  (Nederland)
  • Soort boek: biografisch reisboek
  • Verschijnt: 7 september 2017
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Na Voetbalvrouwen, Het verraad van Benschop en Spion van Oranje volgt historicus Bram de Graaf in Hier was Che ditmaal de voetsporen van Che Guevara, op zoek naar wat er over is van diens erfenis. Op 9 oktober 1967 maakte een Boliviaanse soldaat een einde aan het leven van Ernesto ‘Che’ Guevara (1928). De in Argentinië geboren revolutionair had een zeker en rustig bestaan als arts opgegeven om zijn continent te bevrijden van het imperialisme. Als jonge twintiger was hem tijdens zijn reizen door Latijns-Amerika de grote ongelijkheid tussen arm en rijk opgevallen en hoe de landen werden uitgebuit door de Verenigde Staten. Na met Fidel Castro Cuba te hebben bevrijd, zag hij het als zijn taak de revolutie te exporteren. Vijftig jaar na zijn dood volgt journalist en historicus Bram de Graaf Che’s voetsporen. Hij is zelf net vijftig geworden en sinds zijn studietijd verliefd op Latijns-Amerika. In hoeverre zijn Che’s dromen verwezenlijkt? Wat betekent hij nog voor de lokale bevolking op dit continent en wat is zijn invloed geweest op de Latijns-Amerikaanse geschiedenis? De Graaf verweeft zijn speurtocht naar de revolutionaire held met zijn eigen verhaal: wat is er eigenlijk van zíjn dromen terechtgekomen?

Ton van Hulsen FC Londen Recensie Boek over voetbal in LondenFC Londen

Een rondleiding door de voetbalhoofdstad van de wereld

• Schrijver: Tom van Hulsen ♂ (Nederland)
  • Soort boek: boek over voetbal in Londen
  • Uitgever: De Kring
  • Verschenen: 30 maart 2017
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 18,50 / € 10,00
  • Recensie boek: In de afgelopen maanden zijn er twee boeken verschenen over het voetbal in Londen. Niet vreemd want Londen kun je gerust de voetbalhoofdstad van de wereld noemen. De stad heeft in 2017 dertien profclubs binnen haar grenzen en geen enkele andere stad ter wereld komt maar in de buurt van deze aantallen. Beroemde topclubs als Chelsea, Arsenal en Tottenham Hotspur. Maar ook roemruchte clubs als Crystal Palace, Queens Park Rangers en West Ham United hebben een stadion in de Engelse hoofdstad. En dan is er nog legendarische Wembley Stadium…lees verder >
  • Waardering+++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Auke Hulst Motel Songs Recensie Reisverhalen uit AmerikaMotel Songs

• Schrijver: Auke Hulst  (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen uit de Verenigde Staten
  • Bijzonderheden: met muziek van Auke Hulst op CD
  • Verschijnt: 7 september 2017
  • Omvang: 152 pagina’s
  • Uitgave: Paperback (met CD) / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Auke Hulst schreef met Motel songs een indringend en muzikaal reisboek over de kracht van kunst en de schaduw van de dood. ‘Time held me green and dying / though I sang in my chains like the sea.’ – Dylan Thomas Medio 2016 reed Auke Hulst van de Amerikaanse Oostkust naar de Westkust, dwars door het achterland van Trump, op zoek naar sporen van literaire en muzikale helden, met een auto vol muziekinstrumenten en opnameapparatuur. Motel Songs brengt hem van F. Scott Fitzgeralds graf in Rockville, Maryland naar diens geboortehuis in St. Paul, Minnesota, naar Memphis, Tennessee, waar Jeff Buckley in een shotgun shack woonde en in de Wolf River verdronk; naar Ketchum, Idaho, waar Ernest Hemingway zich door het hoofd schoot, en naar Seattle, waar Kurt Cobain hetzelfde deed. Daarnaast bevat het boek verhalen over Philip K. Dick en Prince en essays over zelfmoord, opgroeien met Amerikaanse soft power en urban exploration. Motel songs gaat vergezeld van het gelijknamige album, dat Hulst onderweg schreef en opnam in motel- en hotelkamers.

Ben Judah Dit is Londen RecensieDit is Londen

Leven en dood in een wereldstad

• Schrijver: Ben Judah ♂ (Engeland)
  • Soort reisboek: reportages over Londen
  • Origineel: This Is Londen (2016)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 14 januari 2017
  • Omvang: 432 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 27,99
  • Flaptekst en inhoud boek: Hedendaags Londen is een stad van immigranten. Meer dan een derde van de Londenaren werd over de grens geboren. Er wonen 600.000 illegalen. Mensen uit letterlijk alle windstreken zijn er terechtgekomen, met dromen over werk en vooruitgang. Voor velen komen die niet uit. Dit heeft onuitwisbare effecten op de stad, zowel positieve als negatieve. In tien jaar tijd is Londen sterk veranderd. Judah dompelt zich onder in de wereld van immigranten, van bedelaars, gangsters, smerissen en louche handelaars…lees verder >
  • Oordeel redactie: Nog niet gelezen

Bas Kwakman Hotelkamerverhalen RecensieHotelkamerverhalen

• Schrijver: Bas Kwakman ♂ (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 7 maart 2017
  • Prijs: € 24,99
  • Recensie boek: Bas Kwakman is de directeur van Poetry International en in die hoedanigheid reist hij de wereld af om poëziefestivals en dichter op allerlei plekken in de wereld te bezoeken. Deze festivals vinden soms plaats in exotische uithoeken van de wereld. In Hotelkamerverhalen beschrijft en tekent Bas Kwakman op een aanstekelijke en humorvolle wijze over deze reizen. Dit doet hij aan de hand van de hotelkamers waar hij verbleef…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Mariet Meester De tribune van de Armen Recensie Boek over SpanjeDe tribune van de armen

Levenskunst in Málaga

• Schrijfster: Mariët Meester ♀ (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen uit Spanje
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 4 april 2017
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 13,99
  • Recensie boek: Mariët Meester weet door te dringen tot de ziel van de Andalusiërs. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw verblijft Mariët Meester regelmatig en vaak voor langere tijd in Andalusië in het zuiden van Spanje. Hier is ze gefascineerd geraakt door de mensen en de manier leven van de Andalusiërs. Haar observaties en belevenissen zijn op een empathische en overtuigende wijze in mooie zinnen en verslagen vervat…lees verder >

Eefje Rammeloo - Het geluk van de ChinezenHet geluk van de Chinezen

Van onze correspondent in Shanghai

• Schrijfster: Eefje Rammeloo ♀(Nederland)
  • Soort boek: reportages en reisverhalen uit China
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: april 2017
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Chinezen moeten dromen, riep de Chinese premier Xi Jinping in 2012. De ‘Chinese Droom’ moest een praktisch antwoord bieden op de identiteitscrisis waarin China verkeerde. Na jaren van onstuitbare economische groei moest het land zich opnieuw uitvinden, om de problemen het hoofd te bieden. In 2016 heeft de bevolking steeds meer te besteden. De welvarende Chinezen hebben een huis, een auto en meer dan genoeg te eten. Ze ontdekken de wereld door reisjes naar Parijs, Rome en Giethoorn, wensen schone lucht en een goede opleiding voor hun kinderen. De Communistische Partij houdt het volk aan haar kant door het welvaartsniveau steeds te laten toenemen. Kritiek ontstijgt zelden het lokale niveau. Protest wordt genegeerd, en demonstraties worden in het uiterste geval neergeslagen.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen

Harry Stegeman Langs de Nederrijn RecensieLangs de Nederrijn

Natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede

• Schrijver: Harry Stegeman  (Nederland)
  • Soort boek: reisboek, cultuur- en natuurgids, fotoboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 19 mei 2017
  • Omvang: 296 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 29,95
  • Recensie boek: Langs de Nederrijn bevat een zeer gedetailleerde beschrijving van alle cultuur en natuur die in het gebied te vinden is. Tot in het kleinste detail vertelt schrijver Harry Stegeman over de geschiedenis van het gebied, de natuur die hier te bewonderen valt en de bezienswaardigheden. In negen etappes worden delen van zowel den noord- als de zuidoever beschreven. Het boek is rijk geïllustreerd met vele tientallen foto’s…lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Rory Stewart De Schotse marsen Recensie Reisboek SchotlandDe Schotse marsen

• Schrijver: Rory Stewart  (Engeland)
  • Soort boek: reisverhalen, wandelverhalen
  • Origineel: The Marches (2016)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschenen: 17 maart 2017
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Het schitterende relaas van een wandeltocht langs de Engels-Schotse grens door een zoon en zijn 89-jarige vader. Zijn vader leerde Rory Stewart lopen en nam hem als kind mee op wandeltochten langs de Chinese Muur en door de Maleise jungle. Nu is vader 89, en trekken vader en zoon er nog eenmaal op uit, langs de Marsen, het grensgebied tussen Engeland en Schotland. Vader arriveert vanuit Schotland, in tartanruit; zoon vanuit zijn huis in het Engelse Lake District, met zijn Punjabi-wandelstok die hij gebruikte tijdens zijn wandeltocht door Afghanistan. Tijdens hun wekenlange tocht van ruim 500 kilometer (zoon te voet, vader meestal per auto) tasten ze de verschillen af tussen Engeland en Schotland, te midden van een verstild landschap en halfvergeten dorpjes. Oog in oog met de Muur van Hadrianus delen ze hun oorlogservaringen: vader in Normandië (1944) en Vietnam, zoon in Irak en Afghanistan. Hun odyssee ontwikkelt zich tot een geschiedenis van de natie, een anatomie van het landschap, een kroniek van het hedendaagse Groot-Brittannië en een intiem portret van twee geboren avonturiers, een vader en een zoon. Stap voor stap proberen ze de traditionele wereld om zich heen te verzoenen met hun eigen onconventionele levens.

Sylvain Tesson Ongebaande paden RecensieOngebaande paden

Een voetreis dwars door Frankrijk

• Schrijver: Sylvain Tesson  (Frankrijk)
  • Soort boek: reisverhalen over Frankrijk, wandelverhalen
  • Origineel: Sur les chemins noirs
  • Nederlandse vertaling: Eef Gratama
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 7 juni 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Drie jaar geleden kostte een zware val Sylvain Tesson bijna het leven. Hij beloofde zichzelf dwars door Frankrijk te gaan lopen als hij voldoende zou herstellen. In augustus 2015 begon Tesson, ook verlangend naar geestelijk herstel, in het uiterste zuidoosten van Frankrijk aan een wandeling die hem ver wegbracht van de bewoonde wereld en onze alomtegenwoordige technologie. Zijn tocht voerde, door de zelfopgelegde restrictie dat hij alleen over onverharde wegen mocht lopen, dwars door de ongerepte natuur, over soms nauwelijks begaanbaar terrein en langs barre uithoeken. Een kleine drie maanden later eindigde zijn voetreis aan de noordwestkust.

Mark Twain Leven op de Mississippi RecensieLeven op de Mississippi

• Schrijver: Mark Twain ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: boek over het leven op en rond het leven op de rivier de Mississippi
  • Origineel: Life on the Mississippi (1883)
  • Nederlandse vertaling: Johan Hos
  • Uitgever: G.A. van Oorschot
  • Verschijnt: 20 maart 2017
  • Omvang:
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Vanaf zeer jonge leeftijd wist Mark Twain één ding zeker: hij wilde rivierloods worden op de Mississippi. De status van die ‘mythische wezens’ was onder jochies in het zuiden van de Verenigde Staten enorm: ze reisden, en wisten álles. In deze fenomenale beschrijving van de machtigste rivier van Amerika ondervinden we hoe ingewikkeld dat loodsen eigenlijk was. Elke meter van deze rivier moet je op je duimpje kennen. En niet alleen overdag, maar ook ’s nachts, niet alleen bij laag water, maar ook bij hoog water, niet alleen stroomop- maar ook stroomafwaarts. De ondiepten kunnen je je boot kosten.  Twain roept een wereld op van deskundigheid in een landschap dat tot de indrukwekkendste ter wereld behoort. En dat in zijn ongeëvenaarde stijl. Leven op de Mississippi is het persoonlijke relaas van de grote passie van een der grootste Amerikaanse schrijvers. Maar Leven op de Mississippi gaat over veel meer, zoals de Amerikaanse burgeroorlog, de slavernij en de gevolgen van leeglopende plantages, en bevat talloze sprekende en prachtige anekdotes over het leven in Amerika in de negentiende eeuw.

Leendert van der Valk Voudou RecensieVoudou

Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden

• Schrijver: Leendert van der Valk ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek, reisverhalen
  • Verschijnt: 13 april 2017
  • Omvang: 368 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Voodoo is veel meer dan rituelen met naalden en poppetjes. Het is een oeroud West-Afrikaans geloof dat met de slaven meekwam naar de Nieuwe Wereld, dat werd verboden, maar zich verschool in de muziek. De jazz van Louis Armstrong, de afrobeat van Fela Kuti, de kaseko van Lieve Hugo, de blues van Robert Johnson; ze waren er niet geweest zonder voodoo, of voudou. In Voudou reist Leendert van der Valk van New Orleans naar Haïti, Suriname, Togo en Benin, op zoek naar de relatie tussen voodoo en moderne muziek. Hij neemt de lezer mee naar voodoorituelen, straatfeesten en popconcerten onder begeleiding van een funky soundtrack. De ritmes waarmee voodoo-gelovigen hun goden oproepen gaven gestalte aan de muziek van Buena Vista Social Club tot Antilliaanse dubstep, van superster Beyoncé tot de klassieke componist Gottschalk. Voudou is dus meer dan een muziekboek. Het vertelt de grote, grijze geschiedenis van de slavernij, van verzet en culturele trots en het laat zien hoe voodoogoden nog elke dag aanwezig zijn voor miljoenen mensen wereldwijd.
  • Recensie en oordeel: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Belgian Beer Trails Erik Verdonck Recensie Belgische BiergidsBelgian Beer Trails

Brouwerijen – Steden – Biertoerisme

• Schrijver: Erik Verdonck  (België)
  • Soort boek: bierboek, culinair reisboek, reisgids België
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschenen: 6 april 2017
  • Omvang: 208 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Gebonden Boek / Engelse Editie
  • Prijs: € 29,99
  • Recensie  boek: Bier en België zijn onlosmakelijke aan elkaar verbonden. Zeer waarschijnlijk is de biercultuur nergens zo diep verankerd en belangrijk als bij onze Zuiderburen. En met regelmaat verschijnen er dan ook boeken over Belgisch bier. Toch voegt Belgian Beer Trails van de Vlaamse schrijver Erik Verdonck nog wat toe. En laat je niet in verwarring brengen. Belgian Beer Trails van Erik Verdonck is een boek dat je gewoon in het Nederlands kunt lezen…lees verder >