Maarten Steenmeijer Golden Earring in 50 Songs Recensie Biografie

Eind juni 2017 is de biografie van de Haagse rockband Golden Earring van Maarten Steenmeijer Golden Earring in 50 Songs verschenen bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Hoogleraar Spaanse Taal en Cultuur Maarten Steenmeijer volgt de legendarische Haagse rockband al jaren en schrijft er regelmatig over. In Golden Earring in 50 Songs beschrijft hij de carrière, successen en mislukking van de band aan de hand van de nummers en albums die in de loop van tientallen decennia zijn uitgebracht.

Een goed geschreven Golden Earring biografie die toch een beetje tekort schiet
Het idee van een biografie aan de hand van de nummers die Golden Earring heeft uitgebracht is prima. Maar helaas schiet de uitwerking ervan een beetje tekort. Maarten Steenmeijer kan prima schrijven, daar ligt het niet aan. Maar op de een of andere manier is het boek een beetje saai en dat terwijl het leven van de verschillende bandleden toch heel wat hoogte- en dieptepunten kent. Misschien komt het doordat er al veel bekend is als je vaker over de Golden Earring hebt gelezen. Natuurlijk staan er leuke verhalen in het boek en zijn sommige anekdotes over de totstandkoming van de nummers zeker het lezen waard. Maar toch ontbreekt er wat aan het boek. Wellicht is het gewoon weg niet diepgravend genoeg. Ook het ontbreken van foto’s in het boek is jammer. Het boek is zeker niet de definitieve Golden Earring biografie, maar dat zal de ambitie van de schrijver ook niet geweest zijn. Gelukkig is Maarten Steenmeijer wel een goede schrijver en dat vergoedt vrij veel. Maarten Steenmeijer – Golden Earring in 50 Songs is gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie van: Theo Jordaan

MAARTEN STEENMEIJER GOLDEN EARRING IN 50 SONGS
Biografie van een band
– Titel: Golden Earring in 50 Songs
– Schrijver: Maarten Steenmeijer ♂ (Nederland)
– Soort boek: muziekbiografie, muziekboek
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschenen: 29 juni 2017
– Omvang: 240 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★ (goed) Theo Jordaan

Inhoud Maarten Steenmeijer Golden Earring in 50 Songs
Golden Earring in 50 songs. Biografie van een band is het fascinerende verhaal van Nederlands popgroep nummer één. Hun eerste single ‘Please Go’ (1965) was meteen raak. Tientallen hits zouden volgen, vele daarvan werden klassiekers. In 2012 schoot Tits ’N Ass moeiteloos naar de eerste plaats van de Album Top 100 en eind 2015 verraste de Haagse band vriend en vijand met het vitale mini-album The Hague. Geen popgroep in Nederland heeft zo’n koninklijke staat van dienst als Golden Earring. In dit boek worden vijftig liedjes van Golden Earring voor het voetlicht gebracht. Per hoofdstuk wordt het verhaal verteld van hits als ‘Radar Love’, ‘Twilight Zone’ en ‘When The Lady Smiles’, maar ook van minder bekende, maar opvallende nummers als ‘Murdock 9-6182’ en ‘Distant Love’. Aan de hand van deze vijftig kleine verhalen vertelt Golden Earring-kenner Maarten Steenmeijer het grote verhaal van een van de langst bestaande bands ter wereld.

Nieuwe Muziekboeken Overzicht
Nieuwe Boeken Juni 2017