Bert Wagendorp Vals spel Recensie ★★★★ Waardering

Bert Wagendorp Vals spel Recensie Waardering ★★★★

Bert Wagendorp Vals spel Recensie Waardring Inhoud

In januari 2018 is een nieuw boek van Bert Wagendorp – Vals spel verschenen. Het boekje is uitgegeven in de reeks filosofische boeken Nieuw Licht, uitgegeven door Uitgeverij Ambo | Anthos. Zodra het boek gelezen is door de redactie kun je hier de Bert Wagendorp Vals spel recensie en waardering lezen. Informatie over Vals spel is uiteraard nu al te vinden.

Eerlijkheid in de sport is ver te zoeken

Eerlijkheid in de sport is ver te zoeken. Maar is dat erg? Sport is een zeer serieuze bezigheid. En in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, belangrijk. Zoals Johan Huizinga al in zijn boek uit Homo Ludens (= spelende mens) 1938 beweerde is de mens eerst en vooral een spelend wezen. En sport is uitgegroeid tot een belangrijke vorm van spel. Sterker nog in de afgelopen 100 jaar is sport steeds belangrijker geworden. Eerst als tijdverdrijf voor vooral de rijken. Wat later drong de sport door tot in de meeste lagen van de bevolking. Met de komst van de professionalisering en de rol die de media gingen spelen, vooral de TV en tegenwoordig allerlei vormen van multimedia is veel sport zeer belangrijk en omvangrijk verdienmodel geworden waarin jaarlijks vele miljarden omgaan, zowel in het legale als het illegale circuit.

Scherpe analyse van de rol van macht en geld in de sport

In zijn lange filosofische essay Vals licht beschrijft Bert Wagendorp op heldere en duidelijke wijze de geschiedenis en toekomst van de sport. En dan met name vanuit vanuit het vaak zo onterecht alom geroemde perspectief van sportiviteit. Hij gaat in op de vraag of sportiviteit en eerlijkheid in de sport die vaak als uitgangspunt genoemd worden, überhaupt wel bereikt kunnen worden. Doping, vals spelen, talent en het grote verschil in financiële middelen waarover sporters kunnen beschikken zijn allemaal bepalend voor de ontwikkeling van de sport en de sporter. Ook gaat hij in op de vraag of sportiviteit en eerlijkheid voor de kijker naar sport en de supporter wel belangrijke kernwaarden zijn. Daarnaast schets Bert Wagendorp een interessant beeld van de toekomst van de sport die zich ontwikkeld heeft tot misschien wel de grootste entertainmentindustrie ter wereld. Het is Bert Wagendorp in zijn relatief korte essay zeer scherp en duidelijk de thematiek van sport, macht en geld (zoals de ondertitel van zijn boekje luidt) te verwoorden. Het is trouwens wel een onderwerp dat nog meer verdieping nodig heeft en vraagt om een nog diepgravender en gedetailleerder boek. Bert Wagendorp Vals spel is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

BERT WAGENDORP – VALS SPEL
Nieuw licht op sport, macht en geld

– Titel: Vals spel
– Schrijver: Bert Wagendorp (Nederland)
– Soort boek: essay
– Uitgever: Ambo | Anthos Nieuw Licht
– Verschenen: 18 januari 2018
– Omvang: 104 pagina’s
– Prijs: € 10,00
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Bert Wagendorp – Vals spel

‘Vals spel’ van Bert Wagendorp is onderdeel van de filosofische reeks Nieuw Licht, waarbij Nederlandse denkers een klassiek geworden tekst naar de hedendaagse wereld toe trekken om te zien hoe houdbaar de ideeën zijn. In ‘Vals spel’ laat Bert Wagendorp nieuw licht schijnen op sport, macht en geld. Bert Wagendorp is wielerfanaat, journalist en columnist voor ‘de Volkskrant’, en schrijver van onder meer de veelgeprezen bestseller ‘Ventoux’ en van ‘Lance the rockopera’.

In 1938 waarschuwde Johan Huizinga in het beroemde ‘Homo ludens’ dat door de technische en wetenschappelijke professionalisering van de sport ‘de eigenlijke stemming van het spel dreigt teloor te gaan’. Vandaag de dag zien we het resultaat daarvan. Sport beheerst het nieuws, niet door het spel maar vanwege de knikkers, de schandalen en het geweld. In ‘Vals spel’ vraagt Bert Wagendorp zich af of deze ontwikkeling moet worden gekeerd, en of dat eigenlijk zou kunnen.

Boeken over Sport
Bert Wagendorp – Masser Brock Recensie