Dag lief fijn eiland Recensie Boek met Verhalen over Texel

De gebroeders Arnold en Erik van Bruggen hebben een fantastisch boek samengesteld over ons grootste Waddeneiland Texel. Een bundeling van verhalen over heimwee, nostalgie, kinderjaren, de Russenoorlog, educatie en mijmeringen. Als je Texel nog niet kent, is het boek een prachtig beging van een ontdekkingstocht. Want Texel zelf is ook een bundeling. Een bundeling van wind en zeelucht, van duinen en bos, van wad en strand, van vogels en schapen, van heel veel ruimte en nog meer. Maar ook voor de ervaren Texel-bezoeker of de bewoner van Texel is het een heerlijk boek.

Wonden likken op mooi Texel
Na enkele droevige jaren van afscheid en gemis ging ik voor een aantal weken mijn wonden likken op Texel. Van een vriend kreeg ik als verrassing een paar dagen voor vertrek het boek. Het boek moest voorlopig “maagdelijk” blijven. op Texel wilde ik er pas in gaan lezen. Niet dat ik Texel niet kende, ik was er al een aantal keren geweest en verheugde mij enorm om met het boek op zak de voor mij bekende plekken te gaan opzoeken en herbeleven.

Genieten van de verhalen in Dag lief klein eiland
Wat heb ik genoten van de bijdrage van Maarten van Rossum. Beeldend geschreven : Over zijn kinderjaren op Texel, over de uitbaters van restaurant Paal 12 (met zijn beschrijving in mijn hoofd ben ik er met vrienden gaan eten) fantastisch , je eet dan toch anders……! En over de afkalving van het strand bij Paal 9. Die afkalving kent een lange, dramatische geschiedenis en ook dit jaar was het weer flink raak. Nico Dros die vertelt over zijn broer Jaap, de onderwijzer die met een klas puberende jongens eerbied probeert op te roepen voor de flora aan de waterkant. En dat lukte bijna: halverwege zijn betoog echter maakt een tractor een einde aan al die weelderige plantenpracht. Een ironisch einde van een waardevolle educatieve les.

Geschiedenis van Texel en persoonlijke ervaring van de auteurs

Ook heb ik weer veel nieuws geleerd over Texel. De Russenoorlog, de opstand van een bataljon Georgische militairen tegen de Duitse bezetter, die duurde van 6 april tot 20 mei 1945. Een geschiedenisles, een vergeten oorlog, die veel levens heeft gekost aan beide kanten. Achtergronden, motieven en opportunisme worden in een aantal verhalen goed belicht. En dan De Rotjes, vader Jan Rot en zijn schare kinderen. Jan Rot heeft in zijn jonge jaren veel filmpjes van Texel gemaakt die hij nu graag met zijn kinderen deelt. En dan kom ik hem tegen, tijdens Broadway Boulevard festival, jaarlijks terugkerend leuk festival in juni. Een optreden uit de losse pols, beetje uitproberen, beetje verkoop, een beetje met zijn allen zingen en plezier maken. Ook dat hoort bij Texel.

Heerlijk en uitmuntend Dag lief klein eiland maakt een bezoek aan Texel nog mooier
Ik ging na drie heerlijke weken weer huiswaarts, mijn wonden zijn voor een deel gelikt en het boek Dag lief klein eiland is ontmaagd. De gebroeders Van Bruggen hebben mij heel blij gemaakt met de samenstelling van dit boek; de schrijvers met hun woorden, zinnen en bespiegelingen. Ik raad andere lezers aan, met het boek in de hand zeker een bezoek te brengen aan Texel. De verhalen krijgen zo beeld, geluid en geur. Dag lief klein eiland, 24 schriivers over Texel, is gewaardeerd met +++++ (uitmuntend).

Recensie van: Fons van Riet

DAG LIEF FIJN EILAND
25 schrijvers over Texel
– Schrijvers en schrijfsters: o.a. Karina Wolkers, Hans Dorrestijn, Maarten van Rossem, Tessa de Loo, Frits van Exter, John Jansen van Galen, Thomas Verbogt, Nico Dros, Threes Anna, Matthijs Deen, Michael Pye, Onno Blom
– Samenstellers: Arnold van Bruggen, Erik van Bruggen
– Soort boek: verhalen over Texel
– Uitgever: Uitgeverij Brandt
– Verschenen: 1 april 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 18,50
– Waardering: +++++ (uitmuntend) Fons van Riet

Flaptekst Dag lief fijn eiland
Te vergelijken met de eerste keer dat je de Alpen ziet’, zegt auteur Maarten van Rossem over het Texelse strand. Wat is toch de magie van Nederlands grootste Waddeneiland? Waarom komen mensen als ze er eenmaal zijn geweest altijd weer terug? In 25 odes aan Texel geven schrijvers en dichters, zowel Texelaars als overkanters, hun antwoord op die vragen. Elk van hen brengt zijn of haar persoonlijke band met het eiland in kaart en verhaalt over dat – in Jan Wolkers’ woorden – ‘onsterfelijk mooie Texel’. Van drenkeling tot potvis, bollen pellen, mistige winters en het altijd onveranderde uitzicht vanaf de duinen, van boerenpluishond tot de moderne hausse aan ‘echt Texelse producten’, het hele eiland wordt onder de loep genomen.

Boeken over Texel Overzicht
Nieuwe Zomerboeken Tips
Nieuwe Reisboeken 2017