Nieuwe Zomerboeken Tips Reviews Recensies

Nieuwe Zomerboeken Tips Reviews Recensies. Wat zijn leuke, spannende en goede romans en thrillers om in de zomervakantie 2017 te lezen? Op deze pagina is een overzicht te vinden van nieuwe zomerboeken 2017. Van de nieuwe boeken voor de zomer 2017 kun reviews. recensies, informatie en een waardering van de redactie vinden.

Er is voor gekozen om boeken, romans en thrillers op de nemen die in 2017 zijn verschenen of iets oudere boeken die veel aandacht hebben gekregen.

Boeken over Texel Dag lief fijn eiland RecensieDag lief fijn eiland

25 schrijvers over Texel

• Schrijvers en schrijfsters: Karina Wolkers, Hans Dorrestijn, Maarten van Rossem, Tessa de Loo, Frits van Exter, John Jansen van Galen, Thomas Verbogt, Nico Dros, Threes Anna, Matthijs Deen, Michael Pye, Onno Blom
  • Samenstellers: Arnold van Bruggen, Erik van Bruggen
  • Soort boek: verhalen over Texel
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschenen: 1 april 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Recensie boek: De gebroeders Arnold en Erik van Bruggen hebben een fantastisch boek samengesteld over ons grootste Waddeneiland Texel. Een bundeling van verhalen over heimwee, nostalgie, kinderjaren, de Russenoorlog, educatie en mijmeringen. Als je Texel nog niet kent, is het boek een prachtig beging van een ontdekkingstocht. Want Texel zelf is ook een bundeling. Een bundeling van wind en zeelucht, van duinen en bos, van wad en strand, van vogels en schapen, van heel veel ruimte en nog meer…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitmuntend) Fons van Riet

De tolk van Java - Alfred Birney Nieuwe romanDe tolk van Java

• Soort boek: autobiografische roman, familieroman
  • Schrijver: Alfred Birney
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: maart 2016
  • Omvang: 541 pagina’s
  • Uitgave: PaperbackGebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / € 22,50 / € 6,99
  • Recensie boekMet De tolk van Java heeft Alfred Birney een zijn beste roman tot nu toe geschreven. Een roman waarin een zoon zijn gewelddadige vader probeert te begrijpen die onder andere hem en zijn moeder mishandelde. In het eerste gedeelte van de soms schokkend gewelddadige, aangrijpende en zeer goed geschreven roman worden fragmenten van de ervaringen van de vader afgewisseld met het commentaar van de zoon. Kort gezegd, de zoon heeft geen enkel vertrouwen in zijn vader en zijn verhalen. Ondanks de heftigheid en de gewelddadigheid van de gebeurtenissen in deze uitzonderlijke roman, wil je hem één ruk uitlezen…lees verder >
  • Henriëtte Roland Holst-prijs: 2017
  • Winnaar Libris Literatuurprijs: 2017
  • Waardering: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Emma Flint Kleine doden RecensieKleine doden

• Schrijfster: Emma Flint ♀ (Engeland)
  • Soort boek: Engelse thriller, vrouwenthriller
  • Origineel: Little Deaths (2017)
  • Nederlandse vertaling: Ton Heuvelmans
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 18 april 2017
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Recensie thrillerWat een ongelofelijk spannend verhaal heeft de Engelse schrijfster Emma Flint geschreven met Kleine Doden! En niet alleen maar een spannend verhaal – waarvoor ik eigenlijk graag mijn leestempo had willen kunnen verdubbelen – ook nog eens een verhaal met heel veel verschillende lagen, een roman met diepgang. Het boek is een roman, maar het verhaal is gebaseerd op de zaak van Alice Crimmins, die in de jaren 60 werd beschuldigd van de moord op haar kinderen…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Atlas Obscura Recensie ReisboekAtlas Obscura

1000 plekken om te ontdekken

• Schrijvers: Joshua Foer, Dylan Thuras, Ella Morton (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisboek, reisgids
  • Origineel: Atlas Obscura (2016)
  • Uitgever: Terra
  • Verschenen: 18 mei 2017
  • Omvang: 470 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 25,00
  • Recensie boek: Atlas Obscura is een heerlijk boek om zomaar in te gaan bladeren en lezen. In het mooi vormgegeven en rijk geïllustreerde boek zijn 1000 bijzondere bezienswaardigheden en bestemmingen, overal op de wereld opgenomen. Het zijn bezienswaardigheden die, in de meeste gevallen, zeker een bezoek waard zijn. Het is een persoonlijke keuze van de auteurs. En dat is precies wat Atlas Obscura zo leuk maakt. Want met passie en enthousiasme worden de meeste oorden besprokenSoms zijn het oorden en plekken die wat bekender zijn. Maar ook minder voor de hand liggende bezienswaardigheden krijgen volop de aandacht. Of de schrijvers zelf alles bezocht hebben, valt te betwijfelen. Gelukkig doet dat op geen enkele manier afbreuk aan de kwaliteit van het boek. En je zou bijna denken dat ze toch elke bestemming met een bezoek vereerd moeten hebben. Atlas Obscure biedt inspiratie voor de reiziger die nog een leuke bestemming zoekt en ook de leunstoel reiziger die zelf niet perse de deur uit wil, komt volop aan zijn trekken in dit uitstekende reisboek, annex reisgids.
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Karin Fossum De fluisteraar Recensie Kinrad Sejer ThrillerDe fluisteraar

• Schrijfster: Karin Fossum ♀ (Noorwegen)
  • Soort boek: misdaadroman, thriller
  • Origineel: Hviskeren (2016)
  • Nederlandse vertaling: Lucy Pijttersen
  • Uitgever: Uitgeverij Marmer
  • Verschijnt: april 2017
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,95 / € 12,99
  • Recensie boek: Karin Fossum durft risico te nemen in haar reeks boeken met Konrad Sejer als hoofdpersoon. De wijze van schrijven en de manier waarop Karin Fossum haar thrillers vormgeeft kunnen aanzienlijk verschillen. De fluisteraar is een zeer geslaagd voorbeeld hiervan. In alweer het veertiende deel van de reeks boeken met Konrad Sejer, heeft Karin Fossum ervoor gekozen om het verhaal langzaam en gedetailleerd op te bouwen…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Johan Harstad Max Mischa & het Tet-offensief RecensieMax, Mischa & het Tet-offensief

• Schrijver: Johan Harstad  (Noorwegen)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel: Max, Mischa & Tetoffensiven (2015)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Podium
  • Verschenen: 10 mei 2017
  • Omvang: 1232 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Eens in de zoveel jaar verschijnt er een roman die zó verslavend is dat je er afspraken voor afzegt, uit de trein vergeet te stappen en stiekem iets eerder van je werk vertrekt. Zo’n uitzonderlijke roman schreef Johan Harstad: zijn manier van vertellen maakt dat je niet rust voordat je de laatste pagina hebt omgeslagen. Max, Mischa & het Tet-offensief is het verhaal van toneelregisseur Max Hansen, die als puber vanuit Noorwegen naar Amerika emigreert…lees verder >
  • Recensie en waardering: Volgt binnenkort
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Arnaldur Indridason - Blauwzuur Recensie InformatieBlauwzuur

• Schrijver: Arnaldur Indriðason  (IJsland)
  • Soort boek: IJslandse thriller, misdaadroman, oorlogsroman
  • Origineel: þýska húsið (2015)
  • Nederlandse vertaling: Adriaan Faber
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 9 mei 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Recensie boek: Bij de hoeveelheid boeken die de IJslandse schrijver Arnaldur Indriðason heeft geschreven is het opvallend hoe hij elke keer weer in staat is om de kwaliteit op een hoog niveau te houden. Ook Blauwzuur is hiervan weer een sprekend voorbeeld. Arnaldur Indriðason heeft er dit keer voor gekozen om het verhaal zich te laten afspelen in het IJsland van 1941 aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het land wordt overspoeld door Amerikaanse en Engelse militairen dat zeer strategisch is gelegen in het noorden van de Atlantische Oceaan…lees verder >

Mariet Meester De tribune van de Armen Recensie Boek over SpanjeDe tribune van de armen

Levenskunst in Málaga

• Schrijfster: Mariët Meester ♀ (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen uit Andalusië
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 4 april 2017
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 13,99
  • Recensie boek: Mariët Meester weet door te dringen tot de ziel van de Andalusiërs. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw verblijft Mariët Meester regelmatig en vaak voor langere tijd in Andalusië in het zuiden van Spanje. Hier is ze gefascineerd geraakt door de mensen en de manier leven van de Andalusiërs. Haar observaties en belevenissen zijn op een empathische en overtuigende wijze in mooie zinnen en verslagen vervat…lees verder >

Leendert van der Valk Voudou RecensieVoudou

Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden

• Schrijver: Leendert van der Valk ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek, reisverhalen
  • Verschijnt: 13 april 2017
  • Omvang: 368 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,99
  • Recensie boek: Als liefhebber van veel ‘zwarte’ Amerikaanse muziek, heb ik mij eigenlijk nooit afgevraagd wat deze verschillende soorten muziek nu bindt. Wat de overeenkomst is tussen ogenschijnlijk behoorlijk verschillende muzikanten. Natuurlijk was mij bekend dat er de van deze muziek voor een belangrijk deel in Afrika lag en door de slaven mee is gekomen naar zowel Noord- als Zuid-Amerika. Maar wat blues, jazz, soul en andere ‘zwarte’ muziek uniek en bijzonder maakt was mij niet echt duidelijk. Tot dat ik Voudou van muziekjournalist en reisboekenschrijver Leendert van der Valk heb gelezen…lees verder >
  • Waardering+++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Esther Verhoef Nazomer Recensie Roman 2017Nazomer

• Schrijfster: Esther Verhoef ♀ (Nederland)
  • Verschijnt: 4 juli 2017
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback / Gebonden Boek / Dwarsligger / Ebook
  • Prijs: € 22,50 / € 27,50 / € 19,99
  • Inhoud boek: Modeontwerpster Vivian D staat op het hoogtepunt van haar carrière. Haar bedrijf floreert, ze wordt op handen gedragen. Vlak voordat ze op een groot evenement in Parijs de rode loper betreedt, krijgt ze echter schokkend nieuws. Het dwingt haar na te denken over haar turbulente levenspad en een ingrijpende gebeurtenis die ze al tientallen jaren verdringt. In de haar kenmerkende meeslepende stijl beschrijft Esther Verhoef hoe de jonge Claudia opgroeit in een wereld die niet bij haar past en verandert in de succesvolle Vivian D…lees verder >
  • Recensie en waardering: Nog niet gelezen door de redactie