Tomas Bannerhed Ein Vogeljahr in Schweden Recensie prachtig Vogelboek

Tomas Bannerhed Ein Vogeljahr in Schweden Recensie Prachtig Vogelboek

Tomas Bannerhed Ein Vogeljahr in Schweden prachtig Vogelboek
Van de Zweedse schrijver Tomas Bannerhed is in 2013 zijn mooie roman Waar de vogels vliegen verschenen bij Uitgeverij De Geus. En daaruit kon je al opmaken dat Tomas Bannerhed gefascineerd is door vogels. Nu is er dit prachtige vogeldagboek Ein Vogeljahr in Schweden verschenen in Duitse vertaling. Of er ook een Nederlandse vertaling zal verschijnen, is de vraag. Maar als je enigszins in staat bent om Duits te lezen is het boek een echte aanrader.

Heerlijk en uitmuntend vogelboek met prachtige verhalen en foto’s van het Zweedse vogelleven
Tomas Bannerheid vertelt gedurende het jaar zijn persoonlijke ervaringen met vogels in Zweden. Hij doet dit in een prachtige, geïnspireerde stijl die aan Koos van Zomeren op zijn best doet denken. En dan heb ik het nog niet gehad over de zeer mooie vogelfoto’s van de Zweedse fotograaf Brutus Östling waarmee het boek rijk is geïllustreerd. De Duitse uitgever btb heeft er daarnaast nog eens alles aan gedaan om het boek op een mooie, zeer verzorgde, eigenlijk ronduit prachtige manier uit te geven. Het is een zeer geslaagd vogelboek dat uitnodigt om te bladeren, lezen en herlezen. Hopelijk is er een Nederlandse uitgever die het aandurft om dit mooie fotoboek ook voor de Nederlandse natuur- en vogelliefhebber en lezer toegankelijk te maken. Tomas Bannerhed – Ein Vogeljahr in Schweden is gewaardeerd met de maximale +++++ (uitmuntend).

Recensie van: Theo Jordaan

TOMAS BANNERHED – EIN VOGELJAHR IN SCHWEDEN INFORMATIE

– Titel: Ein Vogeljahr in Schweden
– Schrijver: Tomas Bannerhed ♂ (Zweden)
– Foto’s: Brutus Östling ♂ (Zweden)
– Soort boek: vogeldagboek, fotoboek
– Origineel: I starens tid
– Duitse vertaling: Paul Berf
– Uitgever: btb Verlag
– Verschenen: mei 2017
– Omvang: 176 pagina’s (met foto’s)
– Waardering: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Inhoud Tomas Bannerhed – Ein Vogeljahr in Schweden
Noch ein bisschen sehnsüchtiger als anderorts warten die Schweden auf das Ende eines langen Winters. Und umso freudiger begrüßen sie die zurückkehrenden Zugvögel wie Feldlerchen oder Graureiher. Gemeinsam mit vielen seiner Landsleute zieht Tomas Bannerhed los, um im unvergleichlichen Dekor der schwedischen Sommerlandschaft Vögel zu beobachten. Eine Gans belegt den Horst eines Fischadlers, Möwen attackieren Falkenjunge – Bannerheds tagebuchartige Reflexionen stecken voller Überraschungen, Humor und Skurrilem und vermitteln seine Bewunderung für die reiche Vogelwelt Schwedens. Kongenial ergänzt wird der Text durch Brutus Östlings Fotos. Sie fangen die Weite der schwedischen Landschaft ebenso ein wie kleinste Details im Gefieder.

Roman Tomas Bannerhed – Waar de vogels vliegen
Boeken over Vogels Overzicht
Zweedse Schrijvers Schrijfster Boeken en Informatie