Madame Manet Ton van kempen Nicoline van de Beek Recensie

Madame Manet Ton van Kempen Nicoline van de Beek Recensie

Het boek speelt zich af in Parijs rond 1905 en gaat over een denkbeeldige Nederlandse journalist, Carel van Mander geheten, die op bezoek komt bij de oude weduwe van de schilder Édouard Manet (1832-1883). De oude vrouw, Suzanne Leenhoff afkomstig uit Zaltbommel, vertelt in zeventien middagen haar levensverhaal aan Van Mander: haar pianolessen die ze de schilder gaf, haar liefde en huwelijk, de kunstrellen en de salonavonden waar ze de grote kunstenaars ontmoette. Dat zijn niet alleen de schilders, maar ook de kunsthandelaren, dichters en schrijvers. Kortom de hele culturele kunstwereld uit Fin du siècle-periode, een tijdperk waarin grote veranderingen plaats vonden op politiek, wetenschappelijk, sociaal en vooral cultureel gebied. De oorlog tussen Pruisen en Frankrijk en de rol die de kunstenaars daarin speelden. Daarnaast speelt de eveneens denkbeeldige huishoudster Marie een rol. Zij luistert op de gang mee naar de gesprekken in de salon en vertelt haar leven aan de lezer. Aan het eind van het boek blijkt dat zij nog een rekening te vereffenen heeft met madame Manet. En dat gebeurt op een verrassende manier.

Zeventien hoofstukken, zeventien straten van Parijs
De hoofdpersoon in het boek is Suzanne madame Manet. Hoe kwam een meisje uit de Bommelerwaard in Parijs en werd ze de echtgenote van een groot kunstenaar. De auteurs bezochten musea en archieven en langzamerhand kreeg madame Manet contouren. Toch gaat het boek over de schilder Manet. Om hem draait het leven van Suzanne en in hem is de journalist met de niet zomaar gekozen naam geïnteresseerd. De zeventien middagen zijn zeventien hoofdstukken uit het boek, waarin de gesprekken plaats vinden en zijn genoemd naar straten in Parijs die in dat hoofdstuk een rol spelen. Bij elk ook een passende foto. Het boek is rijkelijk voorzien van afbeeldingen, zodat de lezer ook kan zien waar de tekst over gaat. Uiteraard veel afbeeldingen van schilderijen van Manet en zijn collega’s, maar ook foto’s van personen die genoemd worden. Bij elk feit en naam staat een voetnoot met toelichting of verwijzing naar de primaire bronnen die gebruikt zijn in het boek. Het boek bevat ook een bibliografische lijst, een “wie is wie” en een index. Hierdoor kan je spreken van een degelijk cultuur-historische werk.

Madame Manet is een echte aanrader voor de liefhebber van Parijs en kunstminnaars
De auteurs, kunsthistoricus Ton van Kempen en theatermaakster Nicoline van de Beek, hebben een goed leesbare en originele schrijfstijl. Hun streven is kunst toegankelijk te maken(schrijven ze op de achterflap) en daarin zijn ze zeker geslaagd. Nieuwe informatie over Manet en zijn kunstwereld heb ik niet gelezen, maar dat was ook niet direct het doel van het boek. Je komt veel te weten over de kunstenaars. Madame Manet Ton van kempen & Nicoline van de Beek is een een echte aanrader die is gewaardeerd met +++++ (uitmuntend).

Recensie van: Jos van Raan

MADAME MANET – TON VAN KEMPEN & NICOLINE VAN DE BEEK
Muziek en kunst in het Parijs van de impressionisten