Boekrecensies Juni 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies juni 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies Juni 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies juni 2017 van de redactie.

< Recensies Mei 2017 | Overzicht | Recensies Juli 2017 >

Overzicht Boekrecensies Juni 2017 Boekbesprekingen

John Grisham Het eiland Recensie WaarderingHet eiland

• Schrijver: John Grisham ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Hoogstwaarschijnlijk heeft John Grisham veel plezier gehad bij het schrijven van Het eiland. In ieder geval krijg je die indruk tijdens het lezen van deze nieuwe thriller van de succesvolle Amerikaanse schrijver. Nu eens geen juridische thriller maar een spannend en zeer gelaagd boek over de roof van de zeer waardevolle manuscripten van de beroemde Amerikaanse schrijver F. Scott Fitzgerald…lees verder >

Jan-Willem Anker Vichy Recensie RomanVichy

• Schrijver: Jan-Willem Anker  (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (goed)

De nieuwe roman van Jan-Willem Anker – Vichy is een vermakelijk zomers boek. Hoofdpersoon Elmar laat zich omscholen tot docent Frans en om zich verder te bekwamen in de taal gaat hij een week op zomercursus in het Franse stadje Vichy in de Auvergne. In Vichy heerst een extreme hittegolf met temperaturen boven de veertig graden en watertekort. De zwangere vriendin van Elmar blijft achter in Nederland waar zware regenval en noodweer zorgen voor wateroverlast en buiten de oevers tredende rivieren…lees verder >

Nina Simone Biografie Alan Light RecensieNina Simone

• Schrijver: Alan Light ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De Amerikaanse biograaf Alan Light heeft, volgens velen, de definitieve biografie over de Amerikaanse zangeres en burgerrechten activiste Nina Simone geschreven. En nalezing van de Nina Simone biografie is het logisch om het met deze stelling eens te zijn. Eigenlijk was het de bedoeling om aanvullend op de documentaire What’s Happened, Miss Simone van Liz Garbus een aanvullend boekje te schrijven. De hoeveelheid documentatie, interviews en andere informatie was uiteindelijk zo omvangrijk dat het boekje uitgeroeide tot een volwaardige biografie.…lees verder >

Wilfried de Jong Salto Recensie SportcolumnsSalto

• Schrijver: Wilfried de Jong ♂ (Nederland)
  • Soort boek: sportcolumns, sportverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering:  +++++ (zeer goed)

Wilfried de Jong is een zeer empathische schrijver. Met zijn uitstekende verhalenbundels heeft hij dat al meermaals bewezen. En ook deze bundeling met een selectie van zijn beste sportcolumns is hiervan weer een goed bewijs. Sport roept emotie op bij Wilfried de Jong en hij weet deze emotie zeer goed te verwoorden in korte columns…lees verder >

Annel de Noré Vers vlees oud bloed RecensieVers vlees oud bloed

• Schrijfster: Annel de Noré ♀ (Suriname)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

De Surinaamse schrijfster Annel de Noré heeft met Vers vlees oud bloed weer een zeer gevarieerde bundel met verhalen geschreven. Verschillende genres worden door Annel de Noré met verve gebruikt. Alhoewel de variëteit aan verhalen groot is, lukt het haar toch om de bundel tot een geheel ter smeden. Het menselijk tekort en de zoektocht naar geluk die eigenlijk vrijwel altijd tot mislukken gedoemd is omdat je uiteindelijk maar weinig invloed hebt op je eigen lotsbestemming, vormen de rode draad van bijna alle verhalen…lees verder >

Madame Manet Ton van kempen Nicoline van de Beek RecensieMadame Manet

Muziek en kunst in het Parijs van de impressionisten

• Schrijvers: Ton van Kempen , Nicoline van de Beek ♀ (Nederland)
  • Soort boek: kunstgeschiedenis, historische roman
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

Het boek speelt zich af in Parijs rond 1905 en gaat over een denkbeeldige Nederlandse journalist, Carel van Mander geheten, die op bezoek komt bij de oude weduwe van de schilder Édouard Manet (1832-1883). De oude vrouw, Suzanne Leenhoff afkomstig uit Zaltbommel, vertelt in zeventien middagen haar levensverhaal aan Van Mander:  haar pianolessen die ze de schilder gaf, haar liefde en huwelijk, de kunstrellen en de salonavonden waar ze de grote kunstenaars ontmoette…lees verder >

Sarah Pinborough 13 minuten Recensie13 minuten

• Schrijfster: Sarah Pinborough ♀ (Engeland)
  • Soort boek: psychologische thriller, Young Adult thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

13 Minuten is een superspannende, beklemmende Young Adult thriller, die ook zeer geschikt is voor volwassenen, geschreven door Sarah Pinborough. Ze heeft al meer dan 20 boeken op haar naam staan en voor sommigen zelfs een award gewonnen. Mijn verwachtingen van 13 Minuten waren hoog gespannen. En ik ben op geen enkele wijze teleurgesteld, sterker nog blij verrast!…lees verder >

Ayelet Gundar-Goshen Een nacht Markovitsj RecensieEén nacht, Markovitsj

• Schrijfster: Ayelet Gundar-Goshen ♀ (Israël)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Wat een boek! zijn de eerste woorden die bij mij boven komen als ik achter de computer ga zitten om een recensie te schrijven. WAT EEN BOEK! Een boek over onvoorwaardelijke vriendschap. Een boek over liefde in al haar facetten. Een boek over oorlog en de waanzin van oorlog. Een boek over de  schoonheid van Israël. Een boek over de kracht van de natuur. Een boek over opgroeien. Over volwassen worden. Een boek over de zoektocht van de mens naar elkaar, naar verbinden. Een boek over de machteloze eenzaamheid van een mens. Kortom een boek om van te smullen…lees verder >

Andreas Pflüger Voor eens en altijd Recensie Duitse ThrillerVoor eens en altijd

• Schrijver: Andreas Pflüger  (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse thriller, literaire thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

Als je weet dat de Duitse thriller van Andreas Pflüger Voor eens en altijd in de VN Thrillergids 2017 met vijf sterren is gewaardeerd, begin je niet helemaal onbevooroordeeld aan een boek. Is de thriller niet overgewaardeerd? Maak het boek de hoge verwachtingen waar? Dat soort vragen spelen! Maar gelukkig is Voor eens en altijd inderdaad een uitmuntende thriller geschreven door een zeer getalenteerde schrijver…lees verder >

Boeken over Texel Dag lief fijn eiland RecensieDag lief fijn eiland

25 schrijvers over Texel

• Schrijvers en schrijfsters: o.a. Karina Wolkers, Hans Dorrestijn, Maarten van Rossem, Tessa de Loo, Frits van Exter, John Jansen van Galen, Thomas Verbogt, Nico Dros, Threes Anna, Matthijs Deen, Michael Pye, Onno Blom
  • Samenstellers: Arnold van Bruggen, Erik van Bruggen
  • Soort boek: verhalen over Texel
  • Recensie: Fons van Riet
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

De gebroeders Arnold en Erik van Bruggen hebben een fantastisch boek samengesteld over ons grootste Waddeneiland Texel. Een bundeling van verhalen over heimwee, nostalgie, kinderjaren, de Russenoorlog, educatie en mijmeringen. Als je Texel nog niet kent, is het boek een prachtig beging van een ontdekkingstocht. Want Texel zelf is ook een bundeling. Een bundeling van wind en zeelucht, van duinen en bos, van wad en strand, van vogels en schapen, van heel veel ruimte en nog meer…lees verder >

Stefan Brijs - Andalusisch logboek Recensie InformatieAndalusisch logboek

• Schrijver: Stefan Brijs ♂ (België)
  • Soort boek: reisboek, dagboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De Vlaamse schrijver Stefan Brijs woont al weer ruim drie jaar in Andalusië, het meest zuidelijke deel van Spanje. Het land, de mensen, de cultuur, de politiek en de natuur, inspireerde hem aan om Andalusch logboek te schrijven. Sterker nog, het lijkt erop dat 2016 het jaar is dat Stefan Brijs zich vooral heeft beziggehouden met het ontdekken en ervaren van de streek waarin hij al een paar jaar woonachtig is. Andalusich logboek is de weerslag van deze boeiende ontdekkingstocht.…lees verder >

Tomas Bannerhed Ein Vogeljahr in Schweden Recensie Vogelboek uit ZwedenEin Vogeljahr in Schweden

• Schrijver: Tomas Bannerhed ♂ (Zweden)
  • Foto’s: Brutus Östling ♂ (Zweden)
  • Soort boek: vogelverhalen en foto’s
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

Tomas Bannerheid vertelt gedurende het jaar zijn persoonlijke ervaringen met vogels in Zweden. Hij doet dit in een prachtige, geïnspireerde stijl die aan Koos van Zomeren op zijn best doet denken. En dan heb ik het nog niet gehad over de zeer mooie vogelfoto’s van de Zweedse fotograaf Brutus Östling waarmee het boek rijk is geïllustreerd…lees verder >

Gertrud Jetten Boe RecensieBoe!

Leren lezen met Kluitman

• Schrijfster: Gertrud Jetten ♀ (Nederland)
  • Tekeningen: Kees de Boer (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (5+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Kor en Guus zijn de sukkels van het verhaal. Ze geven meer om hun gouden golfbal dan om het welzijn van dieren! En poep vinden ze ook al smerig. Als koe Pien hun gouden bal op eet, zijn ze boos. En bereid om heel ver te gaan om die bal terug te krijgen. Zo ver, dat Pien er bang van wordt!…lees verder >

Harry Stegeman Langs de Nederrijn RecensieLangs de Nederrijn

Natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede

• Schrijver: Harry Stegeman  (Nederland)
  • Soort boek: reisboek, cultuur- en natuurgids, fotoboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Langs de Nederrijn bevat een zeer gedetailleerde beschrijving van alle cultuur en natuur die in het gebied te vinden is. Tot in het kleinste detail vertelt schrijver Harry Stegeman over de geschiedenis van het gebied, de natuur die hier te bewonderen valt en de bezienswaardigheden. In negen etappes worden delen van zowel den noord- als de zuidoever beschreven. Het boek is rijk geïllustreerd met vele tientallen foto’s…lees verder >

Tjerk Noordraven Het spookhuis Recensie griezelboek De engste serie ooit deel 1Het nieuwe spookhuis

De engste serie ooit, deel 1

• Schrijver: Tjerk Noordraven (Nederland)
  • Soort boek: griezelboek, jeugdboek
  • Leeftijd: 9+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Het nieuwe Spookhuis, deel 1 uit “de engste serie ooit”, aldus de flaptekst. Dit boek is het eerste non-fictie verhaal van schrijver Tjerk Noordraven. Ik zou zeggen, een goed begin! Het boek is niet voor bangeriken, staat er op de eerste pagina, dus wees gewaarschuwd! Qua stijl deed het me wat aan Paul van Loon denken, dus als je daar van houdt, zul je dit boek waarschijnlijk ook waarderen…lees verder >

Niven Kunz Groente Kookboek RecensieGroente

Recepten voor thuis van Nederlands beste groentechef

• Schrijver: Niven Kunz
  • Soort kookboek: groente kookboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Groente is het tweede kookboek van de Nederlandse topchef Niven Kunz. Zijn specialiteit is het bedenken en maken van bijzondere groentegerechten. En het kookboek Groente, recepten voor thuis van Nederlands beste groentechef is een goede weergave van zijn creativiteit en kookkunst. Het kookboek staat boordevol met groenterecepten die, in de meeste gevallen, prima thuis te bereiden zijn, ook voor de wat mindere goden in de keuken…lees verder >

Karen M McManus Een van ons liegt Young Adult ThrillerEen van ons liegt

• Schrijfster: Karen M. McManus ♀ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Young Adult Thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Eén van ons liegt is het eerste Young Adult boek van de hand van Karen M. McManus. In de Engelse publicaties wordt het boek een combinatie van Pretty Little Liars en The Breakfast Club genoemd. En daar kan ik me wel in vinden. Spanning, liefde, verwikkelingen op een High School en geheimen zijn de ingrediënten die dit boek maken tot wat het is…lees verder >

Gerben Graddesz Hellinga Oude brieven RecensieOude brieven

• Schrijver: Gerben Graddesz Hellinga ♂ (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse thriller
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: +++++ (goed)

De zoon van de gepensioneerde archeoloog Mark Verkerk woont de laatste jaren van zijn leven in Italie. Zowel vader als zoon houden zich bezig met het onderzoeken van oude beschavingen. Zorgde dat vroeger voor een sterke band, de laatste jaren voor zijn dood werd Richard Verkerk opgeslokt door het leven van Pontius Pilatus. Dit zorgde voor een verwijdering tussen vader en zoon. Dit zorgde voor een verwijdering tussen vader en zoon. Mark krijgt de brieven in handen waar zijn zoon mee bezig was, geschreven rond het jaar 30 van onze jaartelling…lees verder >

Diego Zuniga Camanchaca Recensie Roman uit ChiliCamanchaca

• Schrijver: Diego Zúñiga  (Chili)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Zelden lees je een debuutroman die de indruk geeft dat er een schrijver aan het werk is met jarenlange ervaring. Toch is dit het geval met Camanchaca de debuutroman van de Chileense schrijver Diego Zúñiga. Op een sobere, zeer doeltreffende wijze vertelt hij aangrijpende van een jongen die worstel met de scheiding van zijn ouders, gebeurtenissen in de familie en zijn eigen adolescentie. In klare heldere taal, vervat in korte hoofdstukken wordt de worsteling van de jongen vertelt op weg naar zijn volwassenheid…lees verder >

Atlas Obscura Recensie ReisboekAtlas Obscura

1000 plekken om te ontdekken

• Schrijvers: Joshua Foer, Dylan Thuras, Ella Morton (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisboek, reisgids
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Atlas Obscura is een heerlijk boek om zomaar in te gaan bladeren en lezen. In het mooi vormgegeven en rijk geïllustreerde boek zijn 1000 bijzondere bezienswaardigheden en bestemmingen, overal op de wereld opgenomen. Het zijn bezienswaardigheden die, in de meeste gevallen, zeker een bezoek waard zijn. Het is een persoonlijke keuze van de auteurs. En dat is precies wat Atlas Obscura zo leuk maakt…lees verder >

Peter Stamm In geen velden of wegen RecensieIn geen velden of wegen

• Schrijver: Peter Stamm ♂ (Zwitserland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Thomas is een typische middenklasse man. Hij heeft een vrouw en twee kinderen, een aardige baan en een eigen huis in een kleine Zwitserse stad. Maar toch knaagt er iets aan hem. Het gezin is net terug van vakantie als hij besluit weg te gaan. Hij vertrekt van het één op het andere moment en laat zijn vrouw en kinderen zonder bericht achter…lees verder >

Johan Harstad Max Mischa & het Tet-offensief RecensieMax, Mischa & het Tet-offensief

• Schrijver: Johan Harstad  (Noorwegen)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De nieuwe roman van Johan Harstad Max Mischa & het Tet-offensief kun je gerust zijn magnus opus noemen. Een zeer kloek boek met een omvang van 1232 pagina’s. Maar de dikte van een roman zegt natuurlijk niks over de kwaliteit ervan. Is het Johan Harstad om ruim 1200 pagina’s lang te blijven boeien? “ja” is het korte antwoord dat hierop gegeven kan worden. Max Mischa & het Tet-offensie is een caleidoscopisch avontuur geworden. De roman meandert door de tijd en ruimte…lees verder >

Jan Vantoortelboom - De Drager Recensie InformatieDe drager

• Schrijver: Jan Vantoortelboom  (België)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De drager is het verslag van een confrontatie van twee volwassen mannen die elkaar kennen vanaf hun jeugd. Nicolaas is een alleenstaande man die, een beetje tegen wil en dank, is de wereld van informatietechnologie terecht is gekomen. Bruno is van jongs af aan gefascineerd geweest door dieren in allerlei soorten en maten. Hij is dan ook bioloog geworden gespecialiseerd in veldwerk dat hij vooral uitvoert op onherbergzame plekken in Slowakije. Als hij niet aan het werk is woont hij met zijn vrouw en ernstig zieke zoon in Bratislava. Als peetoom is Nicolaas ook nauw betrokken bij het wel en wee van de zoon…lees verder >

Recensie Kookboek De Zilveren Lepel Napels en de AmalfikustNapels en de Amalfikust De Zilveren Lepel

• Schrijver: De Zilveren Lepel
  • Soort boek: Italiaans kookboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

Het nieuwe kookboek van De Zilveren Lepel – Napels en de Amalfikust biedt recepten uit de culinair zeer rijke stad Napels en omgeving. Ook deze keer is het kookboek uit de onvolprezen reeks van de Zilveren Lepel prachtig te noemen. Het kookboek ademt volop liefde en passie voor de gerechten en de mensen uit Napels en de Amalfikust. Het is een waar genot om alleen maar in het kookboek te bladeren, te genieten van de prachtige foto’s en zo nu en dan te lezen over de mooiste en lekkerste streekproducten en -gerechten…lees verder >

Veldgids Zoogdieren Verrassend Dichtbij Jip Louwe KooijmansZoogdieren Verrassend Dichtbij

• Schrijver: Jip Louwe Kooijmans ♂ (Nederland)
  • Soort boek: veldgids, zoogdierengids
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Zoogdieren verrassend dichtbij is weer een aanwinst in de prachtige reeks veldgidsen die KNNV Uitgeverij sinds enige tijd uitgeeft. In een handzaam formaat wordt heel veel verteld over de zoogdieren die we in Nederland zouden kunnen tegenkomen. Alhoewel je voor sommige soorten wel je best moet doen om bij nacht en ontij op pad te gaan. En zoals we inmiddels gewend zijn bij de zakgidsen die uitgegeven worden in de reeks Verrassend dichtbij biedt ook deze Zoogdieren veel meer dan informatie over hoe je alle soorten kunt herkennen…lees verder >

Brit & Esra Boeken Brit & Esra Het paard zonder ruiter Joke ReijndersBritt & Esra Paardenpraat TV Boeken

– Het paard zonder ruiter (augustus 2017)
– De mysterieuze paardendiefstal (2017)
– Ponyvriendin in gevaar (2016)
– Het avontuur met de zadel (2016)

• Schrijfster: Joke Reijnders (Nederland)
  • Soort boek: paardenboek, kinderboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Wat een ontzettend leuke avonturen heeft Joke Reijnders bedacht voor Britt&Esra, die voor veel kinderen bekend zijn van Paardenpraat TV op Youtube. Natuurlijk hebben de meiden  deze verhalen niet echt beleefd, maar… het zou best gekund hebben. Als je van paarden en pony’s houdt, lees je deze spannende verhalen vast ademloos…lees verder >

Leendert Louwe Kooijmans Onze vroegste voorouders RecensieOnze vroegste voorouders

De geschiedenis van Nederland in de steentijd

• Schrijver: Leendert Louwe Kooijmans ♂ (Nederland)
  • Soort boek: prehistorisch geschiedenisboek
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De grote lijn in het boek geeft het verhaal weer van de drie grote migraties: Twee vanuit Afrika en een derde vanuit het Nabije Oosten. De nieuwelingen kregen te maken met de ijstijd en de al aanwezige Neanderthalers en de jagers. Vooral het jagen in de kou vereisten veel aanpassingen in de levenswijze van de Cro Magnons. Er werd gejaagd op rendieren, gemzen, oerrunderen en steenbokken. Na de jagers kwam de agrarische revolutie, veroorzaakt door de hogere temperaturen op aarde die betere levensomstandigheden voor de mens creëerden…lees verder >

Theodor Fontane Onder de perenboom RecensieOnder de perenboom

• Schrijver: Theodor Fontane ♂ (Duitsland)
  • Soort boek: misdaadroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Onder de perenboom van Theodor Fontane is een mooie en zeer elegant geschreven misdaadroman. Wellicht licht het aan de vertaling, maar op geen enkel moment heb je het idee te maken hebben met een boek dat al in 1885 voor het eerst verscheen. Natuurlijk zijn de omstandigheden en de setting van het verhaal 19e eeuws. Maar de stijl, opbouw en de aanpak van Theodor Fontane doen op geen enkele wijze verouderd aan. Sterker de keuze om een roman te schrijven waarin de misdaad zich als het ware zelf oplost, is zeer origineel en heeft weinig navolging gekregen…lees verder >

Patrik Ourednik Een afgedane zaak RecensieEen afgedane zaak

• Schrijver: Patrik Ouředník ♂ (Tsjechië)
  • Soort boek: detectiveroman, experimentele roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

De kleine en sympathieke uitgeverij Zirimiri Press heeft de opvallende roman van de Tsjechische schrijver Patrik Ouředník – Een afgedane zaak uitgegeven. Een gewaagde stap want Een afgedane zaak is een bijzonder boek dat nauwelijks of niet te duiden valt. Maar laat je niet gelijk afschrikken want de roman is een zeer bijzonder leesavontuur. Schrijver Patrik Ouředník laat ons kennismaken met een aan bijzondere hoofdpersonen en inwoners van Praag. In een satirische roman vertelt hij de wetenswaardigheden van een aantal bewoners van de stad van Franz Kafka. En passant vallen er een aantal doden…lees verder >

Amélie Nothomb Ricket met de kuif RecensieRiket met de kuif

• Schrijfster: Amélie Nothomb ♀ (België)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Riket met de Kuif door Amélie Nothomb is een prachtige, korte en heel prettig leesbare roman over mensen die anders zijn. Niet gewoon een beetje anders, maar echt anders, opvallend anders, een anders waar je niet om heen kunt. Riket met de Kuif is daarnaast een boek over liefde en een modern sprookje. Hoofdpersoon van de roman is Déodat die al vanaf zijn geboorte zó lelijk is, dat het iedereen opvalt. Als jij opgroeit blijkt hij bijzonder wijs en intelligent te zijn. Hij vat al heel vroeg een grote liefde op voor vogels en wordt dan ook uiteindelijk ornitholoog…lees verder >

Liane Moriarty Bijna echt gebeurdBijna echt gebeurd

• Schrijfster: Liane Moriarty  (Australië)
  • Soort boek: familieroman
  • Recensie: Danielle van der Hoeven
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

In de nieuwe roman van de Australische schrijfster Liliane Moriarty – Bijna echt gebeurd, wordt al snel duidelijk dat er ‘iets’ gebeurd is op een barbecue. Op deze barbecue waren drie stellen en drie kinderen aanwezig. De roman ontrafelt geleidelijk aan een  verhaal. Langzaamaan wordt de spanning opgebouwd, maar wat er daadwerkelijk allemaal gebeurd is tijdens de barbecue blijft nog heel lang spannend…lees verder >

Chris Polanen Waterjager RecensieWaterjager

• Schrijver: Chris Polanen ♂ (Suriname, Nederland)
  • Soort boek: dystopische roman, Suriname roman debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

Waterdrager is de boeiende dystopische debuutroman van Chris Polanen. Ergens in de toekomst is Paramaribo geteisterd door een overstroming. En de stad is onder water blijven staan. De meeste inwoners hebben de stad verlaten. Een klein aantal mensen is er, ondanks alles blijven wonen; vissers, goudzoekers en hoeren. De overheid heeft geen zeggenschap meer in Paramaribo. Deze lacune is inmiddels ingevuld door Jean Christophe die op gewelddadige wijze zijn macht uitoefent…lees verder >

Kallentoft en Lutterman Verslaafd Recensie Zweedse ThrillerVerslaafd

• Schrijvers: Mons Kallentoft, Markus Lutterman  ♂(Zweden)
  • Soort boek: misdaadroman, Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Verslaafd is het derde deel in Hercules-serie van de Zweedse schrijvers Mons Kallentoft en Markus Lutteman. Het is Midzomer als een groepje jongeren wordt dood aangetroffen. Ze lijken gezamenlijk zelfmoord te hebben gepleegd. De groepszelfmoord op zich is al vreselijk, maar nog gruwelijker is dat alle jongeren ernstige verwonding hebben die ze zichzelf en de anderen hebben toegebracht. Wat is er aan de hand en hoe heeft het zover kunnen komen? Politiedetective Zack Harris gaat samen met zijn collega’s op onderzoek uit. Als snel lijkt er een verband te zijn met drugs…lees verder >

Ton van Hulsen FC Londen Recensie Boek over voetbal in LondenFC Londen

Een rondleiding door de voetbalhoofdstad van de wereld

• Schrijver: Tom van Hulsen ♂ (Nederland)
  • Soort boek: boek over voetbal in Londen, reisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (zeer goed)

In de afgelopen maanden zijn er twee lezenswaardige boeken verschenen over het voetbal in Londen. Niet vreemd want Londen kun je gerust de voetbalhoofdstad van de wereld noemen. De stad heeft in 2017 dertien profclubs binnen haar grenzen en geen enkele andere stad ter wereld komt maar in de buurt van deze aantallen. Beroemde topclubs als Chelsea, Arsenal en Tottenham Hotspur. Maar ook roemruchte clubs als Crystal Palace, Queens Park Rangers en West Ham United hebben een stadion in de Engelse hoofdstad. En dan is er nog legendarische Wembley Stadium…lees verder >

Vogelgids Roofvogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-OostenRoofvogels van Europa, Noord Afrika en het Midden-Oosten

Handboek voor het determineren van vliegbeelden

• Schrijver: Dick Forsman ♂ (Finland)
  • Soort boek: vogelgids vliegbeelden roofvogels
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitmuntend)

Dat KNNV Uitgeverij mooie en zeer goede boeken over vogels uitgeeft, mag voor de vogelliefhebber inmiddels geen verrassing meer zijn. Geen enkel thema en onderwerp dat vogels zo boeiend en interessant maakt, lijkt ongemoeid te blijven. Toch is KNNV regelmatig in staat om te verrassen. En dat geldt zeker voor Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten, Handboek determineren van vliegbeelden. Inderdaad een vuistdik dat zich concentreert op het herkennen van vliegende roofvogels…lees verder >

Buurman & Buurman Stripboek RecensieBuurman & Buurman Het Stripboek

Favorieten. De leukste verhalen van TV!

• Schrijver: Kees Prin (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek, stripboek
  • Leeftijd: 5+ jaar
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: +++++ (uitstekend)

Van Buurman & Buurman kun je niet anders dan vrolijk worden. Buurman & Buurman voor kinderen, waar volwassenen trouwens ook veel plezier aan beleven, is in Nederland uitgegroeid tot een waar cult TV-programma. De verhalen van de buurmannen waarbij altijd alles fout gaat tijdens het klussen zijn nu ook vereeuwigd in een aanstekelijk stripboek met teksten van acteur, tv-maker, zanger en schrijver Kees Prins…lees verder >