Martha Batalha Het verborgen leven van Eurídice Gusmão

Martha Batalha - Het verborgen leven van Eurídice Gusmão Recensie

Martha Batalha – Het verborgen leven van Eurídice Gusmão Recensie
Als haar man Antenor het verborgen naaiatelier van Eurídice ontdekt, kan hij alleen maar in herhaling uitroepen:

“Ik ga werken, jij zorgt voor de kinderen”

Maar er bruist en broeit van alles binnenin Eurídice. Ze heeft talenten en wordt ongelukkig als ze niet kan toegeven aan haar leergierigheid en ambitie. Ze wil overleven op haar eigen wijze. Ook haar oudere zusje Guida heeft hetzelfde temperament en talent om te overleven en eigenzinnig te zijn. Een tijdje verliezen ze elkaar door omstandigheden uit het oog, totdat Guida plotseling met haar jonge zoon voor de deur van Eurídice staat. Ze zijn zielsverwanten en begrijpen elkaar en zijn blij weer een rol te kunnen spelen in elkaars leven. Het zijn kordate, slimme en sympathieke zussen, die ondanks de rol en status van de vrouw in de jaren 40 vorige eeuw in Brazilië, plezier met elkaar hebben en toegeven aan hun ambitie en talenten.

Een heerlijk boek, krachtig en humorvol om in één keer uit te lezen
Het boek leest heerlijk weg, geen “bolle en holle” zinnen, geen gekunstelde schrijftrant. Het is krachtig en humorvol geschreven met een zeker ritme, waar ik gelijk in meedeinde. Je moet het boek niet te vaak weg leggen, want er komen nogal wat personages in voor. Dan weet je even niet over wie het ook alweer gaat en hoe de familieverbanden in elkaar steken. Ik raad dan ook aan: gewoon aan een stuk doorlezen op een regenachtige dag, languit op de bank met een dekentje en een lekkere café Latte. De roman van Martha Batalha – Het verborgen leven van Eurídice Gusmão krijgt +++ (zeer goed).

– Titel: Het verborgen leven van Eurídice Gusmão
– Schrijfster: Martha Batalha ♀ (Brazilië)
– Genre: familieroman, sociale roman
– Origineel: A Vida Invisível de Eurídice Gusmão
– Nederlandse vertaling: Kitty Pouwels
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschenen: 22 september 2016
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 13,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)

Inhoud en flaptekst Martha Batalha – Het verborgen leven van Eurídice Gusmão
Rio de Janeiro, 1920. De kosmopolitische stad bloeit door de komst van Portugese, Turkse en Chinese immigranten. Eurídice is een vindingrijke, slimme vrouw die door de burgerlijkheid van haar ouders en haar man klein wordt gehouden. Haar zus Guida raakt ongehuwd zwanger en wordt verstoten door haar vader. Terwijl Guida als alleenstaande moeder een nieuw leven opbouwt, neemt ook Eurídice heft in eigen handen dankzij de boeken die ze leest. Maar het gemis van haar zus laat haar niet los en ze besluit haar te gaan zoeken. Met een geweldige mengeling van liefde en spot beschrijft Batalha het leven van de kordate zussen en de mensen die hen omringen.

Braziliaanse Schrijvers Schijfsters Boeken en Informatie
Boekrecensies 2016 Overzicht

Recensie geschreven door: Fons van Riet