Iain Reid Ik denk dat het voorbij moet zijn Recensie

Iain Reid Ik denk dat het voorbij moet zijn

Iain Reid – Ik denk dat het voorbij moet zijn Recensie Informatie
Ik denk dat het voorbij moet zijn is de debuutroman van de Canadese schrijver Iain Reid die in Canada niet onopgemerkt is gebleven. Op deze pagina zijn de Iain Reid – Ik denk dat het voorbij moet zijn recensie informatie en bestelmogelijkheden opgenomen,

– Titel: Ik denk dat het voorbij moet zijn
– Schrijver: Iain Reid ♂ (Canada)
– Soort boek: psychologische roman, thriller, debuutroman
– Origineel: I’m Thinking of Ending Things (2016)
– Taal: Engels
– Nederlandse vertaling: Dennis Keesmaat
– Uitgever: Prometheus
– Verschenen: 15 november 2016
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 15,00 / € 8,99
– Oordeel redactie: ++ (goed) Danielle van der Hoeven
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Iain Reid – Ik denk dat het voorbij moet zijn Recensie
Ik denk dat het voorbij moet zijn is de debuutroman van de Canadese schrijver Iain Reid. Mijn verwachting was een heel spannend boek te gaan lezen. Ik herken de sfeer van ruzie zoals op de achterflap staat niet. Helaas vind ik het meer een eenzijdige frustratie van de hoofdpersoon, die niet bij naam genoemd wordt. Zij heeft steeds de zin ‘ik denk dat het voorbij moet zijn’ in haar hoofd. Jake en zij zijn nog maar kort bij elkaar en ze ergert zich nu al mateloos aan hem. Daarnaast wordt ze steeds gebeld. Het vreemde is dat ze door haar eigen nummer wordt gebeld.

Een boek met een onheilspellende en beklemmende sfeer
De thriller heeft een onheilspellende beklemmende sfeer en het verhaal is knap geschreven in een goede stijl. Maar de hele setting bij Jakes ouders heb ik als raar ervaren. Toch ben ik door blijven lezen omdat ik wilde weten wat er nu echt aan de hand was. Het einde vond ik absoluut spannend. Alhoewel ik de ontknoping niet helemaal goed begreep. Mogelijk is dit een boek dat je nog een keer moet lezen om het helemaal te doorgronden. Alhoewel het boek op mij een ambivalente indruk heeft achtergelaten beoordeel ik het toch met ++ (= goed).

Leuk detail: de tekst op de kaft is ‘glow in the dark’. Dat ziet er onheilspellend uit als het boek op je nachtkastje ligt.

Inhoud Iain Reid – Ik denk dat het voorbij moet zijn
Een jong stel zit in de auto op weg naar een weekendje bij haar schoonouders in een oude boerderij buiten de stad. De sfeer is beklemmend, er hangt ruzie in de lucht. Zij weet niet goed hoe ze hem moet peilen, ze zijn nog maar net bij elkaar. Ze wordt telkens gebeld door haar eigen nummer, iemand laat een vreemd bericht achter op haar voicemail. Wat is er aan de hand, waarom is de situatie zo vreemd? En waarom blijft die ene gedachte alsmaar door haar hoofd spoken? Ik wil ermee stoppen…Ik wil ermee stoppen… Ik denk dat het voorbij moet zijn.
Ik denk dat het voorbij moet zijn is een intense literaire thriller, waarin Iain Reid de diepte van de psyche opzoekt. Over angst en eenzaamheid, en in welke mate je jezelf kunt kennen. Het doet denken aan klassiekers als Onderhuids van Michel Faber en We moeten het even over Kevin hebben van Lionel Shriver. Dit is een gewaagd en huiveringwekkend debuut, aangrijpend en sferisch.

Canadese Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Thrillers 2016
Nieuwe Boeken November 2016