Carel van Gestel – Blokkendozen op het spoor

Carel van Gestel Blokkendozen op het spoor recensie en informatie van het treinenboek over het roemruchte Materieel ’24 van de Nederlandse Spoorwegen. Op 17 november 2022 verschijnt bij Uitgeverij WBOOKS dit nieuwe spoorwegboek van Carel van Gastel.

Carel van Gestel Blokkendozen op het spoor recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Blokkendozen op het spoor, Het roemruchte Materieel ’24 van de Nederlandse Spoorwegen. Het boek is geschreven door Carel van Gestel. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van dit boek met over de zogenaamde blokkendozen van de Nederlandse Spoorwegen, geschreven door spoorweghistoricus Carel van Gestel.

Carel van Gestel Blokkendozen op het spoor Recensie

Blokkendozen op het spoor

Het roemruchte Materieel ’24 van de Nederlandse Spoorwegen

  • Schrijver: Carel van Gestel (Nederland)
  • Soort boek: spoorwegboek, fotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 17 november 2022
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 39,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering van het boek

  • Inmiddels heeft Carel van Gestel al een flink aantal boeken over treinen en de spoorwegen op zijn naam staan. In zijn nieuwe boek staat de vroegste elektrische treinen, het zogenaamde Materieel ’24, centraal die vanaf 1924 op het spoor te bewonderen waren. Ook dit boek dat zeker liefhebbers van de geschiedenis van het spoor zal bekoren staat boordevol prachtige foto’s. De teksten van Carel van Gestel in het boek heeft opgenomen zijn kort, bondig en verhelderend. Ook dit boek is weer een aanrader voor de liefhebber van de geschiedenis van het spoor. (Allesovervoekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het nieuwe treinenboek van Carel van Gestel

Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel van het Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie met elektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker dan het gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrische tractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen.

Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259 rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik genomen, waarvan de helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalen rijtuigen, aangeduid als Materieel ’24, bestonden uit tien verschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstelling gecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkante uiterlijk kregen deze treinen de naam blokkendozen. Tot op de dag van vandaag een begrip bij de spoorwegliefhebber.

Blokkendozen op het spoor neemt de lezer mee door de boeiende geschiedenis van dit roemruchte materieel. Een lange geschiedenis, want na het einde van de blokkendozen als treinstellen in de reizigersdienst kregen deze rijtuigen functies van uiteenlopende aard, variërend van motorpost- tot museumrijtuig. Ook aan die periode, die tot de dag van vandaag doorloopt, wordt veel aandacht besteed. Van de vele schitterende foto’s in dit boek, waarvan een groot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van Wijck Jurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd. Materieeltekeningen en overzichten Blokkendozen op het spoor compleet.

Bijpassende boeken en informatie