Carl Haarnack – Groeten uit Paramaribo

Carl Haarnack Groeten uit Paramaribo recensie en informatie boek over Suriname in 500 oude prentbriefkaarten. Op 27 juni 2023 verschijnt het boek met oude prentbriefkaarten van Suriname, geschreven door Carl Haarnack.

Carl Haarnack Groeten uit Paramaribo recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Groeten uit Paramaribo, Suriname in 500 prentbriefkaarten. Het boek is geschreven door Carl Haarnack. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen van het boek van Carl Haarnack, oprichter Buku – Bibliotheca Surinamica,

Groeten uit Paramaribo

• Auteur: Carl Haarnack (Suriname)
  • Soort boek; geschiedenisboek. fotoboek
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 27 juni 2023
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 39,99

Recensie en waardering van het boek

• “Groeten uit Paramaribo voert je mee naar het Suriname van de late negentiende en de vroege twintigste eeuw, de tijd van onze moeders en onze voormoeders, en geeft een schitterend beeld van Suriname en de Surinamers.” (Cynthia McLeod)

Flaptekst van het boek over Suriname in oude prentbriefkaarten

Ruim een eeuw geleden was Suriname voor veel westerlingen nog een verre, onbekende kolonie. Men kon zich nauwelijks een beeld vormen van de jonge natie, die zich nog maar kort had bevrijd van de slavernij. Met de opkomst van de fotografie en de ontwikkeling van het postwezen ontstond eind negentiende eeuw een nieuwe manier om een glimp van het leven in Suriname te delen met de rest van de wereld: de prentbriefkaart.

In de hoogtijdagen van dat nieuwe medium, tussen 1890 en 1940, werden in Suriname meer dan duizend verschillende prentbriefkaarten gemaakt. In Groeten uit Paramaribo heeft verzamelaar Carl Haarnack bijna vijfhonderd van deze kaarten bijeengebracht. Ze vormen een prachtige afspiegeling van de wording van Suriname en geven een fraai en indringend beeld van een belangrijke periode in de Surinaamse geschiedenis.

Carl Haarnack (Paramaribo, 1963) studeerde Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is oprichter van Buku – Bibliotheca Surinamica, een collectie van zeldzame boeken en prenten over Suriname. Haarnack schrijft regelmatig voor het tijdschrift Parbode en zijn website buku.nl over de geschiedenis van Suriname, koloniaal erfgoed en oude boeken.