Cas Lester Spreek je chocola

Cas Lester Spreek je chocola recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. In augustus 2018 is bij Uitgeverij Gottmer de jeugdroman van Cas Lester – Spreek je chocola? verschenen.

Cas Lester Spreek je chocola Recensie

Cas Lester Spreek je chocola Recensie

Spreek je Chocola? is de goed gevonden titel van een goed geschreven en ontroerend verhaal. Cas Lester staat bekend om haar grappige stijl, en hoewel Spreek je Chocola best een heftig verhaal in zich heeft, zie je dat ook in dit boek terug! In de brugklas zijn vriendschappen natuurlijk super belangrijk. Lily was de beste vriendin van Jaz. Totdat Kara Lily van haar afpakte. Nu zit Jaz steeds alleen aan een tafeltje. Daar komt verandering in als Nadima op school verschijnt. En hoewel ze elkaars taal niet spreken, lukt het steeds beter om met elkaar te communiceren. Met een reep chocola weet Jaz het ijs te breken. Ze worden heel goede vriendinnen, al zorgen misverstanden soms voor ongewilde ruzies en onbegrip. Gelukkig is er altijd chocola.

Een bijzondere vriendschap met veel chocola

In het begin vond ik Spreek je Chocola vooral een grappig meidenverhaal. Leuk, leest lekker weg, maar niet super veel spanning of diepgang. Maar gaandeweg weet Lester daar heel mooi een draai aan te geven. Zonder het met veel woorden te noemen, heeft de achtergrond van Nadima veel effect op het verhaal. Jaz is een superlieve, trouwe, maar soms ook onhandige puber die het goed bedoelt en waar je van moet houden. Zelfs al doet ze dingen die niet zo slim zijn. Lester weet heel mooi de groepsdynamiek van de middelbare schoolmeiden weer te geven. Het verhaal van Nadima zou het boek zwaar kunnen maken. Het knappe is, dat hoewel het heftig is, en het mij in ieder geval tot tranen toe roerde, het boek nergens zwaar wordt. Wel indrukwekkend en mooi. Maar niet slepend of zwaar. Ik heb genoten van dit boek. Cas Lester – Spreek je chocola? is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Cas Lester – Spreek je chocola?

• Titel: Schrijf je chocola?
  • Schrijfster: Cas Lester (Engeland)