Cees van den Berg Joe Mellow Recensie

• Soort boek: jeugdroman (13+ jaar)
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 26 juli 2022
  • Omvang: 188 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 14,99 / € 9,99
  • Recensie boek: Orlando’s wereld staat volledig op zijn kop als hij uit de klas gehaald wordt en te horen krijgt dat zijn vader in het ziekenhuis in coma ligt. Hoewel de artsen niet begrijpen waarom, want alles functioneert zoals het zou moeten. Orlando denkt dat zijn vader een reset nodig heeft. Als een computer die een harde boost nodig heeft om weer aan te slaan. En wie zou dat beter kunnen doen dan Joe Mellow, de saxofonist waar zijn vader al jaren enorm fan van is? Orlando mailt en Joe zegt toe te komen. Maar of hij wel de man is die Orlando verwacht? En is zijn muziek sterk genoeg om Orlando’s vader uit zijn coma te halen?…lees verder >

Flaptekst van het nieuwe jeugdboek van Cees van den Berg

Een swingend boek over de kracht van muziek Orlando wordt uit de klas gehaald met een vreselijk bericht: zijn vader heeft op het olieplatform waar hij werkt een ernstig ongeluk gehad en ligt in coma in het ziekenhuis. Niemand weet of en wanneer hij weer bij zal komen. Orlando bedenkt een plan. Hij heeft zijn liefde voor drummen niet van een vreemde: zijn vader is een groot jazzliefhebber. Orlando weet zeker dat als zijn vader zijn grote held, Joe Mellow, hoort spelen – live, naast zijn bed – hij zeker zal bijkomen. Hij weet Joe Mellow op te sporen, mailt hem zijn verhaal, en Joe belooft te komen. Maar dan moet Orlando wel eerst 900 euro naar hem opsturen voor zijn ticket en onkosten… Orlando laat zich niet uit het veld slaan, maar Joe is niet de persoon die hij verwacht. Of toch wel?

Cees van den Berg heeft een verhaal geschreven waar de jazz tussen de regels door klinkt. In een opzwepend ritme, nu eens vrolijk stemmend, dan weer tot tranen roerend, beschrijft hij de zoektocht van Orlando naar een oplossing voor zijn vader. Een zoektocht waarin hij ook zichzelf beter leert kennen. En of zijn vader weer bijkomt? Lees dat maar zelf.

Cees van den Berg Paloma RecensieCees van den Berg (Nederland) – Paloma
kinderboek 10+ jaar
Waardering redactie∗∗∗∗∗ zeer (goed)