Cees van den Berg – Joe Mellow

Cees van den Berg Joe Mellow recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe jeugdroman voor lezers van 13+ jaar. Op 26 juli 2022 verschijnt bij uitgeverij Lemniscaat het nieuwe jeugdboek van schrijver Cees van den Berg.

Cees van den Berg Joe Mellow recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de jeugdroman voor lezers vanaf 13 jaar, Joe Mellow. Het boek is geschreven door Cees van den Berg. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver Cees van den Berg.

Is muziek sterk genoeg om iemand uit een coma te halen?

Orlando’s wereld staat volledig op zijn kop als hij uit de klas gehaald wordt en te horen krijgt dat zijn vader in het ziekenhuis in coma ligt. Hoewel de artsen niet begrijpen waarom, want alles functioneert zoals het zou moeten. Orlando denkt dat zijn vader een reset nodig heeft. Als een computer die een harde boost nodig heeft om weer aan te slaan. En wie zou dat beter kunnen doen dan Joe Mellow, de saxofonist waar zijn vader al jaren enorm fan van is? Orlando mailt en Joe zegt toe te komen. Maar of hij wel de man is die Orlando verwacht? En is zijn muziek sterk genoeg om Orlando’s vader uit zijn coma te halen?

Met veel oog voor detail krijgen de personages allemaal hun eigen groove

Het plot van Joe Mellow is in basis vrij klein: man ligt in coma en een beroemde jazz-saxofonist wordt ingevlogen om te kijken of zijn muziek hem hieruit kan halen. Hoe het verder ingevuld wordt, is echter ijzersterk. Met veel oog voor detail krijgen de personages allemaal hun eigen groove. Orlando, onzeker, maar met een tomeloze hoop. Zijn vriendin Norah, een powerhouse die haar eigen lied zelfbewust kiest en vriendschap als basislijn heeft. Orlando’s moeder, een kleinere rol, als een harp in een orkest. Die je zou missen als ze er niet was, en precies dat beetje vrouwelijkheid en magie geeft dat het verhaal nog mooier maakt. Oom Paul, die soms dwars tegen de muziek in gaat, maar dissonanten kunnen een stuk nog spannender maken. En Joe zelf. Die zo’n beetje alle kleuren van het spectrum van emoties beheerst. Ze spelen op eigen wijze, niet foutloos, maar dat maakt ze juist zo interessant. Hoewel het soms wat neigt naar ongeloofwaardig, wíl je gewoon dat het waar is, en weet Cees van den Berg het tóch te verkopen. De rauwheid waarmee hij Joe karakteriseert, de rake metaforen van Orlando’s angsten, de liefde en vriendschap, ze geven het boek diepte en een feel-good ervaring.

Joe Mellow bouwt crescendo op naar een daverend slot

Het plot ontvouwt zich bijna systematisch, zonder daarbij aan gevoel te verliezen. Crescendo gaat het naar een daverend slot toe. Zoals gezegd, misschien een tikkie ver gezocht, maar ach. De dialogen zijn raak, er zit de broodnodige humor in, het weet te ontroeren en de hoofdpersonen nemen je voor zich in. Het is leuk om de passie voor muziek die Van den Berg heeft te voelen. De oprechtheid ervan, het genieten van verschillende ritmes, de bewondering voor de muzikanten, het oog voor de prijs ervan, ze worden mooi weerspiegeld, zonder het er te dik boven op te leggen. En zelfs als je niet van muziek houdt, is dit boek zeker een aanrader! Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Cees van den Berg Joe Mellow Recensie

Joe Mellow

• Schrijver: Cees van den Berg (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman (13+ jaar)
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 26 juli 2022
  • Omvang: 188 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 14,99 / € 9,99

Flaptekst van het nieuwe jeugdboek van Cees van den Berg

Een swingend boek over de kracht van muziek Orlando wordt uit de klas gehaald met een vreselijk bericht: zijn vader heeft op het olieplatform waar hij werkt een ernstig ongeluk gehad en ligt in coma in het ziekenhuis. Niemand weet of en wanneer hij weer bij zal komen. Orlando bedenkt een plan. Hij heeft zijn liefde voor drummen niet van een vreemde: zijn vader is een groot jazzliefhebber. Orlando weet zeker dat als zijn vader zijn grote held, Joe Mellow, hoort spelen – live, naast zijn bed – hij zeker zal bijkomen. Hij weet Joe Mellow op te sporen, mailt hem zijn verhaal, en Joe belooft te komen. Maar dan moet Orlando wel eerst 900 euro naar hem opsturen voor zijn ticket en onkosten… Orlando laat zich niet uit het veld slaan, maar Joe is niet de persoon die hij verwacht. Of toch wel?

Cees van den Berg heeft een verhaal geschreven waar de jazz tussen de regels door klinkt. In een opzwepend ritme, nu eens vrolijk stemmend, dan weer tot tranen roerend, beschrijft hij de zoektocht van Orlando naar een oplossing voor zijn vader. Een zoektocht waarin hij ook zichzelf beter leert kennen. En of zijn vader weer bijkomt? Lees dat maar zelf.

Cees van den Berg Paloma RecensieCees van den Berg (Nederland) – Paloma
kinderboek 10+ jaar
Waardering redactie∗∗∗∗∗ zeer (goed)