Daan Heerma van Voss Coronakronieken Recensie

Coronakronieken

• Schrijver: Daan Heerma van Voss (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie
  • Verschijnt: 28 mei 2020
  • Omvang: 255 pagina’s
  • Recensie boek: Heerma Van Voss schreef deze kronieken om vat te krijgen op het begin van de onvoorspelbare coronatijd waarin Nederland, maar hij volgt de gebeurtenissen rondom Corona wereldwijd, bijna machteloos in verzeild is geraakt. Een boek om aan latere generaties uit te kunnen leggen wat er gebeurde en hoe er door politici en gezondheidszorg op gereageerd werd…lees verder >

Waardering voor het boek

• “Coronakronieken is een prachtig boek dat ons helpt te zien in wat voor bizarre tijd we leven.” (Lodewijk Asscher, ontvanger van het eerste exemplaar)
  • Ongebruikelijke vermenging van genres (reportage, essay, pamflet) die je misschien het beste kunt samenvatten als geschiedschrijving on the go. “Het is alsof je je eigen dagboek leest, maar dan slimmer, sterker, specialer! Kortom, het dagboek dat je had wíllen schrijven, zodat je alles niet zou vergeten. Maar dat je vergat te schrijven. Gelukkig is het toch gedaan!” (Splinter Chabot)
Verkoop ‘Coronakronieken’ levert inmiddels al 50.000 euro op voor boekhandel

Het eind mei verschenen Coronakronieken van schrijver Daan Heerma van Voss heeft inmiddels al 50.000 euro opgeleverd voor de boekhandel.

Flaptekst van het boek de Coronakronieken

Coronakronieken van Daan Heerma van Voss is een boek om vat te krijgen op de tumultueuze of soms juist stille begintijd van de coronacrisis, een boek waarmee je aan latere generaties kunt uitleggen: zo ging dat, zo breekbaar bleek onze vertrouwde leefwereld te zijn. Zo klonk onze verwarring, en zo onze hoop. “Coronakronieken’ is een ongebruikelijke vermenging van genres (reportage, essay, pamflet) die je misschien het beste kunt samenvatten als geschiedschrijving on the go.

Wat overkomt ons? Velen stelden zich die vraag toen de coronacrisis zich ontvouwde. Gefascineerd door dagboeken uit eerdere crisistijden ging Daan Heerma van Voss op zoek naar wat we die eerste 7 weken van deze crisis (van 12 maart tot 3 mei) ervoeren. Hij vond grote en kleine verhalen, beleefd in het oog van de storm of in de luwte van het balkon, van overal ter wereld. Heerma van Voss tekende ze op en vulde ze aan met eigen bevindingen en ging op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat gebeurt er met ons, als de wereld die we kennen stil komt te staan?