De schilders van Volendam Recensie boek

• Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 29 september 2021
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 24,95
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗(uitstekend)

Recensie en waardering van het boek over Volendam

• De serie boeken die uitgeverij WBOOKS publiceert over plaatsen die als inspiratie dienden en dienen voor het kunstenaarschap is uitgebreid met een mooi nieuw deel. Deze keer staat het Noord-Hollandse Volendam centraal. Het vissersdorp blijkt geruime tijd zeer geliefd te zijn bij schilders uit binnen en buitenland. Aangewakkerd door de eigenaren van Hotel Spaander verblijven vele honderden schilders met regelmaat in Volendam waar ze het vissers- en dorpsleven in al de schakeringen vastleggen voor het nageslacht waardoor het uitgroeit tot het drukstbezochte kunstenaarsdorp van Europa. Bijzonder is dat de Volendammers vaak de kunstenaars met open armen ontvangen en graag meewerken en poseren. In deze uitstekend gedocumenteerde en prima geschreven monografie is uitgebreid aandacht voor een aantal van de belangrijkste kunstenaars die zich door het dorp hebben laten inspireren. Bovendien is het zeer rijk geïllustreerde boek weer op zeer mooie wijze uitgegeven door WBOOKS. Het boek is een echte aanrader. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de Volendamse kunstenaars

Wanneer we aan Volendam denken, denken we aan muziek en aan toerisme. De klederdracht van Volendam staat inmiddels symbool voor Nederland. Dat alles is te danken aan de kunstenaars – want Volendam was tot de Tweede Wereldoorlog een kunstenaarsdorp van formaat. Sinds de ‘ontdekking’ van Volendam in 1873 door Henry Havard (1838– 1921) kwamen er kunstenaars van over de hele wereld naar het vissersdorp. Volendam zag er exotisch uit met zijn groene huisjes aan de dijk, een haven vol vissersschuiten met roodbruine zeilen, hurkende mannen met bontmutsen en meisjes met witte kanten mutsjes op hun hoofd. 1.800 kunstenaars uit de hele wereld bezochten het dorp.

Volendam werd het grootste kunstenaarsdorp van Europa. Middelpunt van het kunstenaarsdorp werd vanaf 1881 Hotel Spaander. Leendert en Aaltje Spaander en hun 7 mooie dochters wisten hun hotel goed te verkopen. Zo gingen ze in klederdracht naar openingen van tentoonstellingen onder meer in London. Ze stuurden gericht ansichtkaarten van hun hotel en van het pittoreske Volendam naar kunstacademies over de hele wereld. Leendert liet een schilderij maken door Carl Windels (1869–1954) met de tekst ‘Artist Kom Binne’ – duidelijker kon niet. Leendert Spaander (1855–1955) wilde graag een werkje aan de muur in ruil voor logies. Dat was het begin van de internationale schilderijencollectie van Hotel Spaander. De schilderijen en tekeningen sieren ook vandaag de dag nog de wanden in de oude herberg, de lounge en de gangen van het hotel. In 2021 bestaat Hotel Spaander 140 jaar.

De schilders van Egmond boek van Peter J.H. van den Berg recensiePeter J.H. van den Berg (Nederland) – De schilders van Egmond
kunstboek
Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)