Petra Hartlieb Mijn geliefde boekhandel Recensie

Petra Hartlieb Mijn geliefde boekhandel Recensie Waardering
Echt rationeel kun je de beslissing niet noemen om in deze tijden een boekhandel te beginnen. Toch is dat precies wat Petra Hartlieb en haar man Oliver hebben gedaan. In een opwelling hebben ze een aantal jaren geleden een bod gedaan op een failliete kleine boekhandel in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. En tot hun eigen verbazing en verwondering werd het bod geaccepteerd en werden ze zonder er tot in detail over te hebben nagedacht boekhandelaren. In Mijn geliefde boekhandel doet Petra Hartlieb op een aanstekelijke wijze verslag van haar leven in en om de boekhandel.

Waarom zou je in deze tijden een boekhandel beginnen? Petra Hartlieb geeft het antwoord
Op een boekhandel te beginnen, zeker in deze tijden, moet je passie hebben voor boeken en zeker niet op rijkdom uit zijn. Wat ook al snel duidelijk wordt, is dat alles om de boekhandel draait. Het is nogal wat om een goed bestaan in Hamburg achter je te laten en met een dochter van een jaar of vier te verhuizen naar Wenen en je puberende zoon achter te laten. Toch is dat precies van Petra Hartlieb en haar man doen. Grappig is dat ze de boekhandel al snel hebben draaien. Ook aan klanten is er geen gebrek. Maar dat het zo hard aanpoten is en dat je er bijna altijd mee bezig moet zijn, is iets waar niet vooraf mee rekening is gehouden. Ondanks al het harde werken, tegenslagen die er natuurlijk ook zijn, en het gegeven dat de puberzoon op ruim 1000 kilometer afstand in Hamburg blijft wonen, kun je je niet aan de indruk onttrekken dat het kopen van de boekhandel het beste is wat Petra Hartlieb had kunnen doen. Ze schrijft er met veel plezier en heel openhartig over.

Een openhartig en lichtvoetig verslag van het leven in een Weense boekhandel
Je krijgt op die manier een leuk inzicht in wat het betekent om een succesvolle boekverkoper te zijn. Gelukkig kan Petra Hartlieb prima schrijven en hanteert ze een lichtvoetige stijl die lekker weg leest. En en passent geeft ze een mooi inkijkje in de Duitse en Oostenrijkse boekenwereld die niet extreem zal afwijken van de Nederlandse praktijk. Inmiddels heeft Petra Hartlieb trouwens ook een carrière als thrillerschrijftser opgebouwd in Duitsland. En ook een eerste literaire roman Ein Winter in Wien is in 2016 verschenen. Het valt trouwens te prijzen dat de kleine Nederlandse uitgeverij Cactus Books het heeft aangedurfd om het boekje in Nederlandse vertaling uit te geven. Petra hartlieb Mijn geliefde boekhandel is een heerlijk boekje voor de vakantie of op het strand en wordt gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

PETRA HARTLIEB – MIJN GELIEFDE BOEKHANDEL
– Titel: Mijn geliefde boekhandel
– Schrijfster: Petra Hartlieb ♀ (Duitsland, Oostenrijk)
– Soort boek: autobiografische verhalen
– Origineel: Mein wundervolle Buchhandlung (2014)
– Nederlandse vertaling; Linda Jansen
– Uitgever: Cactus Books
– Verschenen: 24 mei 2017
– Omvang: 203 pagina’s
– Prijs: € 17,95 / € 12,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Inhoud Petra Hartlieb – Mijn geliefde boekhandel

Mijn geliefde boekhandel is het waargebeurde verhaal dat begint met een toevalligheid. Petra Hartlieb ziet op vakantie een prachtige maar gesloten boekwinkel in Wenen. En begint te dromen. Wat start als een opwelling tijdens een zomervakantie eindigt in het besluit om met huis en haard te verhuizen van het noorden in Duitsland naar de hoofdstad van Oostenrijk. Allemaal om eigenaar te worden van een literaire boekhandel. Een boekhandel die al snel de woonkamer van de familie wordt en een ontmoetingsplaats voor de hele buurt. Petra Hartlieb beschrijft haar verhaal, de keuzes en wat die haar kostte en opleverde, op een prettige, licht humoristische wijze. Het levert een heerlijk boek op dat uitnodigt om je eigen dromen na te jagen. Maar is bovenal een liefdesverklaring aan de prachtige wereld van het boek.

Duitse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Oostenrijkse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017