Ellie Marney – Ik zie ik zie

Ellie Marney Ik zie ik zie recensie en informatie nieuwe Australische thriller voor 15+ jaar. Op 3 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij De Fontein de Nederlandse vertaling van de thriller None Shall Sleep van de Australische schrijfster Ellie Marney.

Ellie Marney Ik zie ik zie recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de thriller Ik zie, ik zie. Het boek is geschreven door Ellie MArney. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe thriller van de Australische schrijfster Ellie Marney.

Emma wordt in haar dromen nog altijd geplaagd door de traumatische ervaring in de kelder van een seriemoordenaar. Hoewel ze wist te ontsnappen, kan ze niet ontkomen aan de nare dromen en gaat ze hyper alert door het leven. Ze wordt door de FBI gevraagd om samen met de eveneens jonge Travis Bell gesprekken aan te gaan met jeugdige seriemoordenaars.  Zogenaamd omdat zij als leeftijdgenoten meer informatie los zouden kunnen krijgen. Maar er lijkt meer achter te zitten. Dan wordt er opnieuw een reeks gruwelmoorden gepleegd op tieners. Ze worden jonger en jonger, de FBI lijkt steeds een stap áchter de moordenaar aan te lopen. Eén van de delinquenten, de 19-jarige Simon Gutmunsson, lijkt meer te weten. En hij lijkt gefascineerd door Emma…. Wat de gesprekken met hem nog onvoorspelbaarder en gevaarlijk maakt.

De chemie tussen de twee hoofdpersonen is bijzonder

Ik zie, ik zie… is zo’n boek waarbij de verhaallijn stukje bij beetje wordt opgebouwd. De pionnen krijgen hun plek op het bord. Dit proces duurt eventjes. Daardoor duurt het ook even voor het je in zijn greep heeft. Wel is al vrij snel een beklemmende sfeer te voelen. Eerst subtiel, later steeds sterker. Emma en Travis dragen beiden een zware last. Dit is hun kracht, maar ook hun zwakte. De chemie tussen de twee is bijzonder. Juist door hun last van het verleden, lijken ze elkaar te begrijpen op een manier waarop anderen ze niet begrijpen. De politieke spelletjes binnen de FBI vond ik het boek een tikje vertragen. Begrijpelijk waarom ze geschreven zijn, maar ze halen hier en daar voor mij net de vaart er uit.

De gesprekken die Emma met Simon voert, behoren wat mij betreft tot de hoogtepunten van Ik zie, ik zie…

“Jij en Kirstin hebben je allebei in een positie gemanouvreerd waarin jullie je kunnen wentelen in jullie posttraumatische probleempjes. Zij zit in Chesterfield, waar ze zich kan overgeven aan haar fantasie. Jij zit bij de FBI, waar je je woede kunt kanaliseren.”

Ze probeert een luchtige insteek. “Nou, op het moment ben ik niet echt woedend.”

“En toch ruik je naar buskruit.”

De beklemming, de rookgordijnen, dat wat het met Emma doet. Je leert haar door deze scenes beter kennen, maar ziet gelijk dat ze nog heel wat verborgen houdt. Niet in de laatste plaats voor zichzelf.

Het is bijna jammer dat het boek op een gegeven moment uit is

Ik zou zowel Emma als Travis graag beter leren kennen. Het einde is wat ik van een fatsoenlijk thriller verwacht: de hoofdpersonen glijden nog even uit voor het einde en het is daarna de vraag wie zal zegevieren; de moordenaar of de jagers. Simon is minstens even ongrijpbaar als Travis en Emma. Misschien nog wel ongrijpbaarder. Wat ziet hij in Emma? En wie trekt er eigenlijk uiteindelijk aan de touwtjes? Dat je aan het einde van het boek eigenlijk nog steeds geen antwoord hebt op deze vragen, speelt een grote rol in de beklemmende sfeer van het boek dat gewaardeerd is met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Ellie Marney Ik zie ik zie Recensie

Ik zie, ik zie…

• Schrijfster: Ellie Marney (Australië)
  • Soort boek: Australische thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: None Shall Sleep (2020)
  • Uitgever: De Fontein
  • Verschijnt: 3 juni 2021
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Flaptekst van de thriller van Ellie Marney

De 18-jarige Emma en Travis worden door de FBI benaderd om jonge seriemoordenaars in de gevangenis te interviewen. Algauw raken ze verzeild in een levensgevaarlijk kat-en-muisspel.

Ik zie, ik zie… is een razendspannende thriller van Ellie Marney voor fans van Mindhunter en The Silence of the Lambs. Voor lezers van 15 jaar en ouder.

1982. De 18-jarige Emma en Travis worden door de FBI benaderd om jonge seriemoordenaars in de gevangenis te interviewen. De FBI hoopt dat zij door hun jonge leeftijd nieuwe informatie loskrijgen in deze cold cases. Algauw worden ze echter opgeschrikt door nieuwe moorden: iemand heeft het op tieners gemunt. De tijd dringt en de enige die hen kan helpen is de beruchte seriemoordenaar Simon Gutmansson. Deze 19-jarige meestermanipulator heeft zijn oog op Emma laten vallen. Welk spel speelt hij met haar? En wat weet Simon over de moordenaar die actief is?