Aleksis Kivi De zeven broers Recensie ★★★★★

De zeven broers is een heel bijzondere roman. Bijzonder in meerdere opzichten. Allereerst is het een bijzonder goed geschreven roman; origineel, levendig en boeiend, ondanks het feit dat het boek al in 1870 in de vorm van een feuilleton verscheen. Bijzonder ook omdat het de eerste uitgegeven roman is die in het Fins werd geschreven. Tot op de dag van vandaag beschouwd wordt De zeven broeders door velen beschouwd als de allerbeste Finse roman die ooit is verschenen. Een gegeven dat nog steeds intimiderend zal zijn voor menig Finse schrijver of schrijfster en dank ondanks het feit dat de Finse schrijver Frans Eemil Sillanpää in 1939 de Nobelprijs voor Literatuur kreeg toegewezen. Hoog tijd trouwens dat ook zijn werk weer eens in het Nederlands wordt vertaald. De roman De zeven broeders is al wel eens eerder uitgegeven in Nederlandse vertaling, gedurende de Tweede Wereldoorlog. Dus het werd de hoogste tijd voor een nieuwe vertaling waardoor het Nederlandse lezerspubliek kan kennismaken met deze uiterste boeiende, rijke en boeiende roman.

Een uiterst boeiende, uitmuntende, zeer lezenswaardige 19e eeuwse klassieker uit het verre Finland
Aleksis Kivi De zeven broers is een levendige roman die verhaalt over zeven ongeletterde broers die vaak letterlijk een gevecht leven om het bestaan. Hun gevoel voor rechtvaardigheid speelt ze regelmatig parten en ook onderling wordt er menige strijd geleverd. Eigenlijk is De zeven broers een 19e eeuwse “coming of age” roman die is gesitueerd in de uithoeken van het Finse platteland. De roman is een van de voorlopers van het Finse nationale bewustzijn die tot ontwikkeling kwame in de tweede helft van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw. Een periode waarin het Finse volk zich ontworstelde aan de eeuwenlange onderdrukking door hun machtige buurlanden Rusland en Zweden. Toen de roman waaraan Aleksis Kivi zo’n jaar had gewerkt in 1870 voor het eerst verscheen in de vorm van een feuilleton was de kritiek verre van positief. Aleksis Kivi trok zich de kritiek zeer aan en raakte aan de alcohol verslaafd en leed mede hierdoor schizofrenie. De uiteindelijk verschijning van De zeven broers (Seitsemän veljestä) in boekvorm in 1873 heeft hij niet meer kunnen meemaken. De zeven broers zou zijn enige roman blijven. Op 31 december 1872 overleed hij. slechts 38 jaar oud. Gelukkig heeft Finland de waarde van het boek na zijn dood wel op waarde weten te schatten. Zo zeer zelfs dat jaarlijks Aleksis Kivi-dag wordt gevierd op zijn geboortedag 10 oktober. Fijn dat Uitgeverij Athenaeum – Polak & Van Gennep een mooi verzorgde uitgave van dit meesterwerk met een uitstekend voorwoord van Kester Freriks en een nawoord van vertaler Adriaan van der Hoeven op de markt heeft gebracht. Aleksis Kivi – De zeven broers is een echte klassieker uit de 19e eeuw die een groot lezerspubliek verdiend en gewaardeerd is met de maximale ★★★★★ (uitstekend).

ALEKSIS KIVI – DE ZEVEN BROERS
– Titel: De zeven broers
– Schrijver: Aleksis Kivi ♂ (Finland)
– Soort boek: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: Seitsemän veljestä (1870-1872)
– Nederlandse vertaling: Adriaan van der Hoeven
– Voorwoord: Kester Freriks
– Uitgever: Athenaeum – Polak & Van Gennep
– Verschenen: 14 november 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 22,50
– Waardering:

Flaptekst Aleksis Kivi – De zeven broers
In de ongerepte wildernis van het Finland van de negentiende eeuw leven zeven broers. Ze bevechten hun vrijheid op elkaar, op de natuur en op de maatschappij. Hun grote rechtvaardigheidsgevoel en primaire manier van reageren brengt hen meer dan eens in problemen, en de kracht van hun vuisten lost lang niet alles op. In een mix van rauwheid en romantiek, gevoeligheid en geweld toont deze klassieke en originele roman hun ontwikkeling tot volwassen mannen. De werkelijkheid is weerbarstig, de natuur is onvoorspelbaar, en hun eigen zwakheid is moeilijker te hanteren dan de broers denken. Behalve de harde lessen van het leven zijn het de mythische en sterke verhalen die hun de sleutel tot volwassenheid bieden. De zeven broers is een grootse, sprankelende en poëtische roman die tegelijk een metafoor is voor de verzelfstandiging van Finland, dat zich honderd jaar geleden, op 6 december 1917, losmaakte van Rusland.

Finse Schrijvers en Boeken
Beste Boeken 2017 Recensie
Nieuwe Boeken November 2017