Amélie Nothomb Ricket met de kuif Recensie

Riket met de Kuif door Amélie Nothomb is een prachtige, korte en heel prettig leesbare roman over mensen die anders zijn. Niet gewoon een beetje anders, maar echt anders, opvallend anders, een anders waar je niet om heen kunt. Riket met de Kuif is daarnaast een boek over liefde en een modern sprookje. Hoofdpersoon van de roman is Déodat die al vanaf zijn geboorte zó lelijk is, dat het iedereen opvalt. Als jij opgroeit blijkt hij bijzonder wijs en intelligent te zijn. Hij vat al heel vroeg een grote liefde op voor vogels en wordt dan ook uiteindelijk ornitholoog. Trémière is al vanaf haar geboorte een onvoorstelbare schoonheid. Ze wordt deels opgevoed door haar excentrieke oma, van wie ze zielsveel houdt. Op school wordt Déodat vaak gepest om zijn lelijkheid en wordt Trémière, die niet vaak haar mond open doet, juist door haar uitzonderlijke schoonheid voor oliedom uitgemaakt. Allebei leren ze om te gaan met de eenzaamheid die volgt uit het er-niet-bijhoren – al wordt Déodat uiteindelijk heel populair bij de meisjes – en ze worden allebei behoorlijk succesvol, Déodat als ornitholoog en Trémière als sieradenmodel. Déoda. Uiteindelijk ontmoeten ze elkaar en natuurlijk vallen ze als een blok voor elkaar.

Een heerlijke roman die je meeneemt in de belevingswereld van twee opvallende buitenbeentjes
Nothomb’s roman Riket met de Kuif is gebaseerd op het sprookje Riket met de Kuif, wat werd geschreven door de 17e eeuwse Franse sprookjesschrijver Charles Perrault en te vinden is in de Sprookjes van Moeder de Gans. Ik heb de roman van Amélie Nothomb met heel veel plezier gelezen. Prachtig en heerlijk hoe Nothomb ons meeneemt in de belevingswereld van twee opvallende buitenbeentjes, vanaf hun allervroegste jeugd. En ook best fijn om een verhaal te lezen wat goed afloopt. Amélie Nothomb – Ricket met de kuif is gewaardeerd met +++ (zeer goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

AMÉLIE NOTHOMB – RIKET MET DE KUIF INFORMATIE
– Titel: Riket met de kuif
– Schrijfster: Amélie Nothomb ♀ (België)
– Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
– Origineel: Riquet à la houppe (2016)
– Nederlandse vertaling: Marijke Arijs
– Uitgever: Xander Uitgevers
– Verschenen: 15 mei 2017
– Omvang: 160 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 9,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Amélie Nothomb Ricket met de kuif
Déodat kan al praten als hij nog in de wieg ligt. Hij is een waar genie, maar wel één met een gebrek: hij is afzichtelijk lelijk. Trémière daarentegen is adembenemend mooi. Alle mannen worden op slag verliefd op haar. Tot ze haar mond opendoet: er komt niets intelligents uit. Het onmogelijke gebeurt: de twee buitenbeentjes vallen als een blok voor elkaar. Wat de een tekort komt, heeft de ander te over. Amélie Nothomb laat zien dat liefde in de literatuur niet altijd gedoemd is te mislukken. Gebaseerd op het klassieke verhaal Riket met de kuif van Charles Perrault, schreef Nothomb een modern literair sprookje: geestig, scherp en vol humor.

Franse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken 2017
Nieuwe Boeken Mei 2017