Jean-Philippe Blondel De trein van 6.41 Recensie

Jean-Philippe Blondel De trein van 6.41 Recensie ★★★

De Franse schrijver Jean-Philippe Blondel heeft met De trein van 6.41 een lezenswaardige korte roman geschreven. Een man en een vrouw met een gedeeld verleden zien elkaar in de forenzentrein van 6.41. Ze doen of ze elkaar niet herkennen. Maar intussen spoken de herinneringen aan hun gedeelde verleden door het hoofd. Je zou het boek kunnen omschrijven als een geslaagde dialoog interieur. Langzamerhand wordt via de gedachten van de man en de vrouw hun gedeelde verleden duidelijk. Een verleden dat littekens heeft achtergelaten. Spreken ze elkaar aan of niet en wat heeft hun gedeelde verleden voor sporen achtergelaten. Goed dat de kleine uitgeverij Cactus Books deze boeiende Franse roman voor het Nederlandse publiek bereikbaar heeft gemaakt. Jean-Philippe Blondel De trein van 6.41 is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed)

Recensie: Theo Jordaan

JEAN-PHILIPPE BLONDEL – DE TREIN VAN 6.41
– Titel: De trein van 6.41
– Schrijver: Jean-Philippe Blondel ♂ (Frankrijk)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: 06H41 (2014)
– Nederlandse vertaling: Martine Woudt
– Uitgever: Cactus Books
– Verschenen: 6 april 2017
– Omvang; 158 pagina’s
– Prijs: € 16,95
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Jean-Philippe Blondel – De trein van 6.41
Cécile zit vermoeid in de vroege maandagochtendtrein nadat ze het weekend bij haar ouders heeft doorgebracht. Ze ergert zich dat ze niet op zondagavond is teruggereisd naar man en kind. De bezoekjes aan het ouderlijk huis zijn altijd behoorlijk stressvol en dan is zo’n drukke ochtendtrein het laatste wat je kunt gebruiken. In de goed bezette coupe is naast haar nog een plaatsje vrij. Maar al snel wordt deze ingenomen door een man die ze direct herkent: Philippe Leduc, met wie ze dertig jaar geleden een korte relatie had. Een relatie die bruut eindigde met een vernederende ervaring tijdens wat een romantisch weekeinde Londen had moeten worden. Ook Philippe heeft Cécile gelijk herkend. Wat te doen in de anderhalf uur die rest tot het eindstation? Philippe en Cécile, beiden teruggeworpen op hun herinneringen, zwijgen. Wat zouden ze in vredesnaam tegen elkaar kunnen zeggen? Terwijl de lezer toegang krijgt tot de meest private gedachten nadert de eindbestemming.

Franse Schrijvers en Schrijfsters