Catherine Poulain Open zee Recensie Roman over Alaska

Open zee de roman van de Franse schrijfster Catherine Poulain is een fascinerend en weergaloos goed boek. Het verhaal is vrij eenvoudig. Lili, de hoofdpersoon van het boek, is een jonge Franse vrouw. Zij reist naar het eiland Kodiak gelegen voor de kust van Alaska om daar aan te monsteren op een van de boten die vissen in de ruwe wateren in dit extreme gebied

Portret van een vrouw in een meedogenloze mannenwereld
De zee is vaak meedogenloos. Het klimaat is rauw en onbarmhartig. En de wereld van de vissers is een mannenwereld waar nauwelijks plaats voor vrouwen lijkt te zijn. Dat Lili, een frêle en kleine vrouw zonder benodigde papieren werk zal vinden, lijkt onwaarschijnlijk. Toch lukt het Lili om werk te vinden aan boord van een van de vissersboten. Lili blijkt een sterke vrouw met een enorm uithoudingsvermogen te zijn die ondanks alles respect weet af te dwingen in de rauwe mannenwereld. Catherine Poulain beschrijft in Open zee het leven van deze mannen en enkele vrouw aan boord van de vissersboten in extreme omstandigheden. Heel bijzonder is dat er in Open zee nauwelijks of niet gepsychologiseerd wordt. Zonder waardeoordelen wordt op magnifieke wijze en in een prachtige stijl verslag gedaan van het bestaan in deze uithoek van de wereld.

Open zee is een uitzonderlijke en unieke avonturenroman die een groot lezerspubliek verdient
Catherine Poulain heeft bij het schrijven van Open zee kunnen putten uit haar eigen ervaring en waarneming. Zelf leefde ze in de jaren tachtig van de vorige eeuw, jarenlang in Alaska en IJsland. En dat zal zeker geholpen hebben om dit zeer bijzondere verhaal over een vrouw in extreme omstandigheden op zo’n overtuigende wijze in een roman te vervatten. De roman is zo bijzonder dat er met het citaat uit Le figaro “Er is in de literatuur niets vergelijkbaars te vinden” de spijker op zijn kop wordt geslagen. Catherine Poulain – Open zee is een uitzonderlijke en unieke avonturenroman die is gewaardeerd met de maximale +++++ (uitmuntend) dat een zeer groot lezerspubliek verdient.

CATHERINE POULAIN – OPEN ZEE INFORMATIE
– Titel: Open zee
– Schrijfster: Catherine Poulain ♀ (Frankrijk)
– Soort boek: avonturenroman
– Origineel: Le grand marin (2016)
– Nederlandse vertaling: Prescilla van Zoest
– Uitgever: Cossee
– Verschijnt: 16 mei 2017
– Omvang: 384 pagina’s
– Prijs: € 22,99 / € 9,99
– Waardering: +++++ (uitmuntend)

Catherine Poulain Open zee Recensie en Boekbespreking
Hier kun je de Catherine Poulain – Open zee recensie, boekbespreking en beoordeling lezen zodra een van de redacteuren de roman gelezen heeft.

Flaptekst en informatie Catherine Poulain – Open zee
Lili is bijna twintig wanneer ze Frankrijk definitief achter zich laat om te gaan vissen in Alaska. Een wens die ze al tijden koestert. Als zij op het eiland Kodiak arriveert, heeft ze alleen een kleine legertas bij zich. In Kodiak werken de bewoners in de visfabriek of op de scheepswerf, in de supermarkt, in de twee motels of de diverse kroegen. Niemand is hier normaal. De vissers zijn stuk voor stuk eenzame mannen zonder thuis, dropouts, oorlogsveteranen die hun verleden ontvluchten. En bijna iedereen is aan de alcohol. Lili leeft voornamelijk op popcorn, slaapt in oude afgedankte auto’s en probeert werk te vinden op een van de schepen. Met haar totale gebrek aan ervaring, haar kleine, tengere postuur en zachte fluisterstem lijkt ze niet bepaald geschikt voor het zware leven op een vissersboot. Maar volhardend als ze is, mag ze op een dag toch mee op een longliner om kabeljauw te vangen. Als vrouw tussen mannen met messen en in overalls vol bloedspatten, moet ze bewijzen minstens zo goed te zijn als de anderen, en liefst nog beter. En dat doet ze. Na een tijdje willen bijna alle vissers met haar trouwen. Met een van hen, een zwijgzame beer van een vent, krijgt zij een korte relatie. Maar ze wil vooral blijven rondzwerven. Buiten zijn. En vissen. In Open zee doet Catherine Poulain in een betoverend precieze taal verslag van een rauwe, oorspronkelijke en onbekende wereld, bevolkt door eenzame zielen, die permanent geconfronteerd worden met de elementen. Poulain laat ons geboeid en gefascineerd achter, kijkend naar een wereld en een schepping, die naar andere wetten blijkt te luisteren dan die van ons.

Franse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken 2017
Nieuwe Boeken Mei 2017