Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele Recensie

In april 2018 verschijnt bij Uitgeverij J.M. Meulemnhoff de politieke oorlogsroman van de Franse schrijver Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele. Zodra de eerste boekbesprekingen verschijnen kun je hier informatie over de Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele recensie en waardering vinden. Uiteraard is op deze pagina nu al veel informatie over de roman en de inhoud ervan te lezen.

Hoe een oorlogsmisdadiger wist te ontkomen aan vervolging

Josef Mengele was één van de meest beruchte Duitse oorlogsmisdadigers uit de Tweede Wereldoorlog. Op gruwelijke wijze deed hij “medische” experimenten op concentratiekamp gevangenen in Auschwitz. Ook was hij verantwoordelijk voor de selectie van gevangenen die in de gaskamers werden vermoord. Niet voor niets kreeg hij de bijnaam Engel des doods. Na de oorlog wist hij aan de geallieerden te ontkomen. Tussen 1945 en 1949 onder een valse naam als boerenknecht in Mangolding, Duitsland. Maar toen de grond toch te heet onder zijn voeten werd, vluchtte hij naar Argentinië. Ondanks het feit dat er meerdere keren een arrestatiebevel werd uitgevaardigd, wist Josef Mengele te voorkomen dat hij werd opgepakt. Hij leefde in Zuid-Amerika in Argentinië, Paraguay en Brazilië. Josef Mengele heeft nooit spijt betuigd van zijn daden tijdens de Tweede Wereldoorlog en bleef tot het einde van zijn leven een overtuigde Nazi.

Overtuigende en indringende roman over de Engel des doods op de vlucht

De Franse schrijver Olivier Guez heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het leven van Josef Mengele in Zuid-Amerika vanaf 1949. Veel locaties waar Mengele heeft gewoond zijn door hem bezocht. Op basis van deze bezoek en archiefonderzoek heeft hij de biografische roman De verdwijning van Josef Mengele geschreven. Hierin heeft hij de feiten als uitgangspunt genomen en deze verrijkt met fictie daar waar historische bronnen ontbreken. Zeker bij het beschrijven van het leven van een beruchte oorlogsmisdadiger begeef je je al snel op glad ijs. Toch is Olivier Guez er in geslaagd om een zeer overtuigende biografische roman te schrijven. Nergens vliegt hij uit de bocht en feit en fictie worden door hem verwerkt tot een spannend boek dat inzicht biedt in de psyche van Josef Mengele. Weliswaar wist de oorlogsmisdadiger aan vervolging te ontkomen. Maar aan het einde van zijn leven was er niet over dan een deerniswekkende psychopaat. Olivier Guez – De verdwijning van Josef Mengele is een boeiende en geslaagde biografische roman over een gruwelijke hoofdpersoon die is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

OLIVIER GUEZ – DE VERDWIJNING VAN JOZEF MENGELE

– Titel: De verdwijning van Josef Mengele
– Schrijver: Olivier Guez (Frankrijk)
– Soort boek: oorlogsroman, politieke roman
– Origineel: La disparition de Josef Mengele (2017)
– Nederlandse vertaling: Geertrui Marks
– Uitgever: J.M. Meulenhoff
– Verschenen: 24 april 2018
– Omvang: 240 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
– Prijs: € 19,99 / € 12,99
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Olivier Guez – De verdwijning van Josef Mengele

Een spannende, spectaculaire roman over het voortvluchtige bestaan van nazi-kopstuk Josef Mengele. Een intrigerend spel met feit en fictie, een aanrader voor de liefhebbers van HhhH van Laurent Binet. 1949. Josef Mengele, de marteldokter van Auschwitz, arriveert na zijn vlucht in Argentinië. Zich verschuilend achter pseudoniemen, beschermd door netwerken en het geld van zijn familie, en ondersteund door een gemeenschap in Buenos Aires die nog steeds droomt van het Vierde Rijk, gelooft de voormalig folteraar dat hij een nieuw leven kan beginnen. Duitsland heeft het druk met de wederopbouw, het Argentinië van Peron is welwillend. Maar al snel wordt de jacht op voortvluchtige nazi-kopstukken weer geopend. Vanaf dat moment zal Mengele geen moment rust meer hebben, maar ondanks een klopjacht van dertig jaar sterft hij in 1979 onder mysterieuze omstandigheden in Zuid-Amerika maar nog steeds in vrijheid. Deze krachtige roman is het resultaat van Olivier Guez’ diepgravend onderzoek naar wat waarschijnlijk de meest geheimzinnige man uit het Derde Rijk is geweest en reconstrueert op boeiende wijze de mythe achter de “Engel des doods’.

Franse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken 2018