Gertrud Jetten – Het eigenwijze veulen Recensie ∗∗∗∗

Gertrud Jetten Het eigenwijze veulen recensie kinderboek uit de reeks Van Manege De Zonnehoeve. Op 25 maart 2019 is deel twaalf in de serie boeken over Manege De Zonnehoeve van schrijfster Gertrud Jetten verschenen.

Gertrud Jetten Het eigenwijze veulen Recensie

Het eigenwijze veulen is alweer het twaalfde deel in de Manege de Zonnehoeve serie. Een serie die elke paardenjongen of meid beslist zal aanspreken. Dit deel vormt daar geen uitzondering op. Hoe ziet een pasgeboren veulen de wereld en al die dingen die wij mensen zo vanzelfsprekend vinden? Gertrud Jetten creëert wederom een fijne feel-good sfeer met veel humor en je kunt er ook nog wat van opsteken.

Sunna is van zichzelf!

Als er plotseling een veulen tussen de paarden en pony’s van Manege de Zonnehoeve staat, is dat voor iedereen een grote verrassing. Niemand had gemerkt dat merrie Assa drachtig was! Toch is iedereen ontzettend blij met Sunna. Vooral Bibi kan het erg goed met de kleine merrie vinden. Sunna heeft zo haar eigen ideeën over wat goed voor haar is en wat niet. Een rijpony worden? Of uberhaupt ván een mens zijn? Sunna is van zichzelf? En als ze dan van iemand moet zijn, dan kiest ze diegene zélf wel uit!

Het eigenwijze veulen is weer zo’n heerlijk feel-good verhaal van Gertrud Jetten. De setting waar de verhalen zich afspelen is zo gemoedelijk en fijn. Elke manege zou een manege de Zonnehoeve moeten zijn: de pony’s hebben het er fijn, de eigenaresse is lief voor kind en dier en ze doen allemaal leuke dingen samen, zoals wandelen of rijden in het bos. En denk nu niet dat het een zoetsappig verhaal is, want dat is het zeker niet. Daar zorgt Sunna wel voor, met haar eigenwijze gedrag en ideeën. Het geeft heel mooi weer hoe het zo ongeveer voor een veulen moet zijn om “omgetoverd” te worden tot brave (rij)pony. Je moet ineens een gek ding om je hoofd (halster), netjes meelopen en je mag niet eens altijd doen waar je zelf zin in hebt! Waarom zou je dat doen?!  Dat levert weer de nodige komische beelden en situaties op!

Fijn feel-good paardenverhaal vol komische situaties

In mij zit nog steeds dat meisje dat wekelijks uit keek naar  zaterdag. Dat was immers de dag dat ik naar de manege mocht en mijn lievelingspony weer kon zien. De hele dag tussen de paarden, poetsen, kletsen met je vriendinnen over hoe de les ging en ’s avonds moe, vies en met het stro in je haar weer naar huis. De boekjes van Gertrud Jetten brengen me weer helemaal in die sfeer. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Het eigenwijze veulen zal bij veel paardenliefhebbers weer in de smaak vallen. Het eigenwijze veulen is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Het eigenwijze veulen

Manege De Zonnehoeve

• Schrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)