Herman Koch Een film met Sophia Recensie

Een film met Sophia

• Schrijver: Herman Koch (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman
  • Verschijnt: 1 september 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: paperback / dwarsligger / ebook
  • Recensie roman: In zijn nieuwe roman Een film met Sofia komen de kwaliteiten die het eerdere werk van Herman Koch zo kenmerken weer volop bovendrijven. Een beroemde filmregisseur maakt na jarenlang in het buitenland te hebben gewerkt weer een nieuwe film in Nederland. Voor de hoofdrol kiest hij een onervaren zeventienjarig meisje en dochter van een schrijver die langzamerhand passé is. De regisseur Stanley Forbes is in de ban geraakt van het meisje en de gehele film draait langzaam maar zeker om zijn fascinatie om haar…lees verder >

Recensie en waardering voor de nieuwe roman van Herman Koch

• “In zijn nieuwe roman Een film met Sofia komen de kwaliteiten die het eerdere werk van Herman Koch zo kenmerken weer volop bovendrijven. Een beroemde filmregisseur maakt na jarenlang in het buitenland te hebben gewerkt weer een nieuwe film in Nederland. Voor de hoofdrol kiest hij een onervaren zeventienjarig meisje en dochter van een schrijver die langzamerhand passé is. De regisseur Stanley Forbes is in de ban geraakt van het meisje en de gehele film draait langzaam maar zeker om zijn fascinatie om haar. Op zijn welbekende vileine en spannende wijze beschrijft Koch vanuit het perspectief van de regisseur de enigszins discutabele totstandkoming van de film. Een roman die je ook een beetje als een geslaagde sleutelroman kunt lezen omdat tussen de regels door wel duidelijk wordt dat Koch een aantal beroemdheden uit de Nederlandse film als voorbeeld heeft genomen. Ook nu bewijst Herman Koch weer dat hij in staat is om een uitstekende, zeer prettig leesbare en interessante roman te schrijven.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Herman Koch te gast bij tv-programma OP1

Op maandag 30 augustus 2021 is schrijver Herman Koch te gast bij het tv-programma OP1 om te vertellen over zijn nieuwe roman.

Flaptekst van de nieuwe roman van Herman Koch

Een film met Sophia is de nieuwe roman van Herman Koch! Een spannende roman over de laatste film van een beroemde filmmaker en zijn fascinatie voor de jonge hoofdpersoon.

‘Weet jij misschien waar Sophia is? Ze is vannacht niet thuisgekomen en ik heb het nummer van haar vriendje niet. Bel me even.’ Zo luidt het bericht dat filmregisseur Stanley Forbes op oudejaarsavond krijgt van Karl Hermans, een gevierd schrijver. Stanley heeft Karls beeldschone zeventienjarige dochter gecast voor zijn nieuwste film, die na zijn Amerika-avontuur zijn grote comeback in Nederland moet worden. Met graagte werpt hij zich op als vaderfiguur voor Sophia. Maar tijdens de opnames van zijn mozaïekfilm, met naast Sophia een hoofdrol voor steracteur Michael Bender, worden Stanleys motieven steeds onduidelijker. Wat wil hij eigenlijk, met deze film, met dit meisje en met zichzelf? Hij weet precies waar Sophia is, maar besluit met antwoorden te wachten.

Een film met Sophia van Herman Koch is een spannende roman over de vaderlijke liefde voor een jonge actrice, de verdorven filmwereld en de kunst van het thuisblijven.