Historische Verhalen Recensie Waardering en Informatie

Historische Verhalen Recensie Waardering en Informatie. Dit is het tweede deel met historische verhalen dat Uitgeverij Historische Verhalen in Leiden uitgeeft. Een van onze redacteuren heeft een Historische Verhalen recensie en waardering geschreven die je op deze pagina kunt vinden.

Historische Verhalen Recensie

Hoofdredacteur van de uitgeverij, Rik van der Vlugt, schrijft in zijn voorwoord dat de uitgeverij in 2015 is opgericht met het doel om korte historische en vooral menselijke verhalen te publiceren, waar de nadruk ligt op de feiten van het verleden. De verhalen spelen zich af in meerder  tijdvakken van de geschiedenis. Aan de hand van de auteur reist de lezer  van het Oude Egypte en het Romeinse Rijk naar Florence en is daar getuige van een ontmoeting en vechtpartij tussen Leonardo da Vinci en Michelangelo.  Maar ook verhalen van recentere datum staan in het boek vermeld en worden steeds afgesloten met een historische achtergrond. Hierin wordt toegelicht wat fictie is en wat niet.

Navraag bij de uitgever leverde nog de volgende informatie op:
We geven eigenlijk twee soorten bundels uit: de verzamelbundels, die verschijnen elk jaar en bestaan uit verhalen die eerder online zijn gepubliceerd (aangevuld met historische achtergronden) en de themabundels, zoals de oudheidbundel en de aankomende middeleeuwenbundel.

In de verzamelbundel zijn natuurlijk meerdere auteurs, dus het is lastig om iets concreets te zeggen over elke auteur individueel. In de regel is het zo dat er zowel beginnende auteurs als ervaren auteurs schrijven voor ons. Sommige auteurs zijn historici, terwijl andere gewoon een gezonde interesse hebben in de geschiedenis. Het is dus een gevarieerd gezelschap.

In juni verschijnt de middeleeuwenbundel en volgend jaar komen we met een (voor ons) nieuw concept: novelles.

Een bijzonder concept met korte en krachtige historische verhalen

De verhalen zijn kort, soms 2 pagina’s, en de kracht van de auteurs is om in een paar woorden een verhaal op te bouwen, de personen karakter te geven en te eindigen met een spot. Daarin zijn alle auteurs geslaagd. De vertellingen zijn spannend; sommige met een persoonlijk tintje, zoals Coriovallum van Killian McNeil. Hier krijgt het verhaal een vervolg in het heden, wanneer uit de toelichting blijkt dat het Romeins potje gevonden is  in de buurt van Heerlen.  Je leest de liefde voor geschiedenis in elk verhaal. De vermakelijke vertelling Prinses Paulientje geeft een andere kijk op de afkomst van onze koning Willem Alexander. En in  De nacht van Bonifatius, een verhaal over paus Bonifatius die door de Fransen in 1303 wordt gearresteerd, staat bij de historische achtergrond “De klap ….zou volgens een legende echt hebben plaatsgevonden”.  Wel een legende lijkt me niet de juiste bron voor een historisch gebeurd feit. Het boek Historische verhalen is alleszins de moeite waard om aan te schaffen, zeker voor wie dol op geschiedenis is. Voor docenten ook heel geschikt om uit voor te lezen. En de prijs is uiterst vriendelijk. Ik ben benieuwd naar de volgende bundel. Historische verhalen is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

Historische Verhalen

20 korte geschiedenisverhalen, Verzamelbundel II

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: historische verhalen
  • Uitgever: De Vrije Uitgevers, Historische Verhalen in Leiden
  • Verschenen: februari 2018
  • Omvang: 214 pagina’s
  • Prijs: € 12,50
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jos van Raan
  • …Meer Recensies en Bestellen >

Flaptekst Historische Verhalen

Deze verhalenbundel behelst een diverse verzameling van twintig korte geschiedenisverhalen. Niet alleen zijn de vertellingen geschreven door meerdere auteurs, ook spelen de verschillende verhalen zich af in meerdere tijdvakken. Zo lees je bijvoorbeeld over de politieke strubbelingen van paus Bonifatius VIII in de dertiende eeuw, over de heldendaden van de Zweedse koning Karel XI en over de laatste dagen van de Romeinse keizer Vitellius. De vertellingen zijn gebaseerd op uitgebreid historisch onderzoek, waarbij de auteurs een menselijk verhaal toevoegen aan de harde feiten uit de geschiedenisboeken.