Boekrecensies Mei 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Mei 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand mei 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies mei is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< april 2018 | overzicht recensies | juni 2018 >

Allison Pick Vreemdelingen met dezelfde droom RecensieVreemdelingen met dezelfde droom

• Schrijfster: Alison Pick (Canada)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★ (redelijk)

Oké, meteen maar met de deur in huis vallen. Dit boek krijgt wat mij betreft een niet al te beste waardering. Slechts het verhaal heeft mij redelijk kunnen boeien. Ik heb dit boek met stijgende verbazing gelezen lezen, met meer en meer ergernis en ongeloof. Waar gaat dit boek over? Een groep pioniers, jonge joodse mensen, die vanwege pogroms in Rusland en Europa naar Palestina trekken om daar zich een stuk land eigen maken om de basis te leggen, het latere Israël te stichten. We zijn dan aangekomen in 1921. Het boek begint met een proloog van Sara. Zij is dood en verhaalt vanuit het hiernamaals? Waar ze ook moge zijn, wordt niet echt duidelijk…lees verder >

Roos van Rijswijk De olifant van de bovenbuurman RecensieDe olifant van de bovenbuurman

• Schrijfster: Roos van Rijswijk (Nederland)
  • Tekeningen: Sylvia Weve (Nederland)
  • Soort boek: geïllustreerde novelle
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een fijn, mooi en wonderlijk boekje: De olifant van de bovenbuurman. Zo’n boek waarin vorm, stijl en inhoud perfect samenvallen. Van Rijswijk schreef de korte verhaaltjes over de bovenbuurman, zijn olifant en diens huisdier de kangoeroe naar aanleiding van haar eigen bovenbuurman, een herrieschopper van jewelste kennelijk. De herrie die zich boven haar hoofd afspeelde deed haar fantasie op hol slaan, met deze korte anekdotische verhaaltjes als resultaat…lees verder >

Maïssa Bey Hizya RecensieHizya

• Schrijfster: Maïssa Bey (Algerije)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Hizya, de hoofdpersoon van dit boek, een jonge Algerijnse vrouw van 23 jaar droomt in haar leven van haar leven, vooral van haar liefde. Dit alles zal groots en meeslepend zijn belooft zij zichzelf. En waarom niet? Zij baseert haar dromen, haar fantasieën, op een prachtige legende, die gaat over een jonge vrouw, die ook Hizya heet. Deze Hizya wordt in de bloei van haar leven door de dood weggerukt. Zij laat haar geliefde Sayed ontroostbaar achter. Sayed laat een prachtige klaagzang voor zijn mooie geliefde schrijven. Dit boek eindigt met deze prachtige klaagzang. Wat een ronde taal, betoverende symboliek en hartverscheurende tekst….lees verder >

Tosca Menten Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa RecensieDummie de Mummie en het geheim van Toemsa

Dummie de Mummie, deel 9

• Schrijfster: Tosca Menten (Nederland)
  • Tekeningen: Elly Hees (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Dummie en Goos ontmoeten tijdens een schoolreisje Hamid, de jonge krokodillenverzorgen. Tot groot verdriet van Hamid moet zijn grote vriend, de krokodil Toemsa weg. Toemsa is anders dan de andere krokodillen, Hamid kent hem al van kleins af aan. De dierentuin houdt een wedstrijd tussen de verzorgers; wie kan zijn of haar dieren de mooiste kunsten laten zien? Sep, zoon van de directeur is grote favoriet met zijn zeeleeuwen en walrus. Hamid doet niet mee, wat kan een krokodil nu helemaal?…lees verder >

Peter Lenssen Pleisterplaats Belleville RecensiePleisterplaats Belleville

• Schrijver: Peter Lenssen (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Iemand, we weten nog niet wie, zwoegt zich een weg door Belleville. Hij gromt, rouwt, monstert deze wijk. ”Je zou willen dat de straatkeien er al lenteachtig bij lagen. Met hun gladgewreven glimkoppen doen ze het meest denken aan een stoet schildpadden. Straks zullen de schaduwen als ineengekrompen pochels aan de voeten van de bomen samenballen” (pagina 8). Hoezo een revolutionair verleden? Voor hem geen glorie, slechts zwart, zwart, zwart, alles! Paul, hij heeft inmiddels een naam, van beroep journalist, die zich bezighoudt met het verhalen van alle ver weggestopte en vervolgde mensenrechtenactivisten van over de hele wereld, is diep in rouw…lees verder >

Koen Vergeer MaxMania Recensie Boek over Max VerstappenMaxMania

De weg naar de top

• Schrijver: Koen Vergeer (Nederland)
  • Soort boek: formule 1 boek, portret
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Koen Vergeer is als sinds zijn vroege jeugd een liefhebber en bewonderaar van de autosport en de Formule 1 en de 24 uur van Le Mans in het bijzonder. Al zeer jonge jongen raakte hij gefascineerd door de snelheid, het gevaar en en het geluid van de de Formule 1 raceauto’s. Lang voordat Max Verstappen en zelfs ruim voordat zijn vader Jos Verstappen hun entree maakte in de sport, maakte Koen Vergeer kennis met de Formule 1. Zijn vader zorgde ervoor dat hij, voor zover mogelijk, de race kon bekijken op de Duitse of Engelse televisie…lees verder >

Santiago Pajares De regen van Ionah RecensieDe regen van Ioanah

• Schrijver: Santiago Pajares (Spanje)
  • Soort boek: dystopische roman, avonturenroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Ionah en zijn moeder wonen in de woestijn. Ze kunnen hier leven in een soort van keet omdat de moeder hier een put heeft gegraven die ze met veel inspanning in stand kunnen houden. Water is schaars en regen valt er nooit. Zon, droogte en zandstormen teisteren hun solitaire leven in de woestijn. Met de schamele hoeveelheid water kunnen ze op beperkte schaal planten kweken in een kleine moestuin.  Hagedissen die ze vangen in zelfgemaakte vallen vullen hun bescheiden dieet aan. De moeder van Ionah leert hem schrijven in het zand en vertelt hem over een ander leven voordat ze in de woestijn moesten leven…lees verder >

Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache RecensieDe tragische eindes van Boris Bastarache

• Schrijver: Koen Strobbe (België)
  • Soort boek: literaire thriller, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Hoofdpersoon is Boris Bastarache. Hij is een jongen van gewone komaf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wil hij samen met een aantal van zijn vrienden een daad van verzet plegen. Als dit niet lukt, besluit Boris op eigen houtje zelf de woord bij de daad te voegen. Echter deze actie loopt uit de hand met fatale gevolgen. Het is een incident dat zeer bepalend zal blijken voor zijn handelen tijdens de rest van zijn leven. Toch weet Boris direct na de Oorlog zijn leven goed op de rit te krijgen. Hij maakt carrière in de bakenwereld en na twee decennia start hij zijn eigen zeer succesvolle reclamebureau en wordt een machtig en vermogend man…lees verder >

Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar RecensieDe schaduwen van Radovar

• Schrijfster: Marloes Morshuis (Nederland)
  • Soort boek; avonturenboek, young adult boek (13+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Jona woont in Radovar, in de enorme flat Sterrenlicht. Alles draait om punten halen, zodat je als gezin zo snel mogelijk op de bovenste verdiepingen terecht komt. Doe je niet wat het systeem je oplegt, dan loop je het risico te dalen, of zelfs ondergronds te komen. Woningen waar geen enkel daglicht naar binnen kan. Alles is aan regels gebonden, wanneer je naar buiten mag, het werk dat de volwassenen doen, zelfs wanneer je het licht uit doet, wordt bekeken. Jona voelt zich een gevangene van de stad en het systeem…lees verder >

Thomas Sijtsma Het beest Recensie Lieuwe Westra BiografieHet beest

Het wielerleven van Lieuwe Westra

• Schrijver: Thomas Sijtsma (Nederland)
  • Soort boek: biografie, wielerboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het beest beschrijft het turbulente wielerleven van de Friese stoemper Lieuwe Westra. Uitgeverij Voetbal Inside slaagt er elke keer opnieuw in om geslaagde portretten van kleurrijke sporters uit te geven. Het beest. Het wielerleven van Lieuwe Westra, geschreven door provinciegenoot Thomas Sijtsma is hiervan weer een prima voorbeeld. Goudeerlijk vertelt Lieuwe Westra over zijn vele ups en downs voor, tijdens en na zijn wielercarrière…lees verder >

Joke van Leeuwen Hier RecensieHier

• Schrijfster: Joke van Leeuwen (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Redacteur: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Hier is het huis aan de grens waar Stamvader woont. Van generatie op generatie lijkt het leven in het naburige dorp onveranderlijk. Mensen vieren er jaarlijks hun feesten en weten op die dagen wat ze moeten doen. Stamvader moet vervroegd met pensioen en weet niet meer wat hij moet doen. Dus gaat hij in bed liggen, Zijn lichaam dijt zo uit dat hij niet meer op zijn benen kan staan. Zijn zoon Brado timmert hem een nieuw bed  dat de halve voorkamer in beslag neemt. Nee, er hoeft geen dokter naar hem te komen kijken. Dat kan niet. Niet nodig. Nooit een ander, dus ook geen dokter vertrouwen. Wantrouwen is immers zijn werk.Jarenlang heeft hij consciëntieus zijn werk gedaan. Volgens de regels, opgelegd door hogerhand…lees verder >

Aaldrik Pot Barbara de Beaufort De onsterfelijke nachtegalen RecensieDe onsterfelijke nachtegalen

• Schrijvers: Aaldrik PotBarbara de Beaufort (Nederland)
  • Soort boek: natuurdagboek
  • Redacteur: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

In 2017 schreven de vrienden Aaldrik Pot en Barbara de Beaufort een natuurdagboek in briefvorm naar elkaar. Bijna elke dag wordt de natuur om hen heen geobserveerd, becommentarieerd en befilosofeerd. Voor Aaldrik is dat de zanderige grond van Norg (bij Assen en Veenhuizen), voor Barbara is dat haar weelderige tuin op de Groningse klei van Zandeweer. Aaldrik schrijft over de slechtvalken en hun nest in de kantoortoren waarop hij uitzicht heeft vanaf zijn kantoorbureau…lees verder >

Filip Rogiers Angel RecensieAngel

• Schrijver: Filip Rogiers (België)
  • Redacteur: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Ik hoorde Daniel Hilfiger in de stem aan de andere kant van de lijn. De eerste zin van dit boek. Aan de telefoon is Nathan Helmer een oud Navo soldaat die samen met zijn maat Daniel begin jaren vijftig is gelegerd op een Navo basis in Marville. Samen met veel andere Canadezen worden zij ingezet in de koude oorlog. De manschappen vervelen zich te pletter en missen hun vrouwen. Na veel druk van deze mannen krijgen zij hun zin en met een vlucht in een vrachtvliegtuig komen de vrouwen aan in België. Maar wat is er met hen aan de hand?…lees verder >

Guillaume Musso Een appartement in Parijs RecensieEen appartement in Parijs

• Schrijver: Guillaume Musso (Frankrijk)
  • Soort boek: Franse thriller
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Madeleine is een voormalige Franse politievrouw die heeft gewerkt in Amerika en de afgelopen jaren in Engeland heeft gewoond. Ze heeft een appartement gereserveerd in Parijs in de aanloop naar de kerstdagen. Bij aankomst in het appartement blijkt er een dubbele boeking te zijn. De wereldberoemde en beruchte toneelschrijver Gaspard blijkt het zelfde appartement te hebben geboekt. Als de twee elkaar voor de eerste keer ontmoeten zorgt dit gelijk voor een botsing van persoonlijkheden. Beiden zijn  ego-centrische individuen die zich weinig gelegen laten liggen aan anderen en hun omgeving…lees verder >

Bianca Mastenbroek Hendrick de Hollandse indiaan RecensieHendrick, de Hollandsche indiaan

• Schrijfster: Bianca Mastenbroek (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, indianenroman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Hendrik de Hollandse indiaan is een historische roman van Bianca Mastenbroek. Zoals gewoonlijk schrijft ze over de Nederlandse geschiedenis, maar koppelt het deze keer aan de cultuur van de indianen. Ze komt uit in de 17e eeuw, waar de Nederlandse handel met de indianen op gang komt. Het boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen, Bianca Mastenbroek heeft daar een flinke puzzel aan gehad, maar is wat mij betreft geslaagd om een indrukwekkend, geloofwaardig en spannend verhaal te schrijven…lees verder >

Pascal Engman Patriotten Recensie Zweedse ThrillerPatriotten

• Schrijver: Pascal Engman (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

In Zweden worden een journalist die met compassie schrijft over vluchtelingen en immigranten vermoord. Linkse journalisten ontvangen dagelijks vele tientallen doodsbedreigingen en hun werk wordt steeds moeilijker. De dader van de moord is een nationalist die ervan overtuigd is dat Islamisten het land overnemen. Hij vindt dat Zweden gemobiliseerd moet worden om zich te verzetten tegen deze dreiging. Hij schuwt hierbij geen enkel middel en zorgt, samen met een aantal sympathisanten, voor een spiraal van geweld en dreiging in de Zweedse hoofdstad die moet escaleren in een gruwelijke apotheose…lees verder >

Jonas T. Bengtsson Sus RecensieSus

• Schrijver: Jonas T. Bengtsson (Denemarken)
  • Soort boek: Deense roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Hard en meedogenloos zo kun je het leven van Sus wel omschrijven. Ze is een meisje van negentien. Maar ziet eruit als een twaalfjarige met alle ongemakken en voordelen van dien. Haar vader zit gevangen maar vrijlating dreigt. Zodra hij vrijkomt wil ze het “monster” zoals ze zelf over hem denkt, vermoorden. Haar broer ligt op de intensive care omdat hij een granaatsplinter in zijn hoofd heeft gekregen. Ze besluit een kat te nemen met de bedoeling zich te kunnen trainen in moord…lees verder >

Mark Boog Café De Waarheid RecensieCafé De Waarheid

• Schrijver: Mark Boog (Nederland)
  • Soort boek: dystopische roman, sociale roman
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Jim, de hoofdpersoon van het boek, werkeloos, gebukt onder schulden en het leven, bezoekt dagelijks Café De Waarheid waar meer kansloze stadsbewoners verpozing en contact zoeken. Zijn huis is afgesloten van gas en licht en elke ochtend na zijn kroegbezoek moet hij zich over de stapels onbetaalde rekeningen heen worstelen om zijn huis te betreden. Hij besluit om zijn woning definitief te verlaten en zich aan te sluiten bij één van zijn kroegmakkers Bertus die als dakloze leeft…lees verder >

Johan Faber De eenzame piloot RecensieDe eenzame piloot

• Schrijver: Johan Faber (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, dystopische roman
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Op 28 mei 1987 landde de jonge Duitse piloot Mathias Rust met een klein Cesna sportvliegtuig op het Rode Plein in Moskou. Volgens eigen zeggen wilde de mensheid vrede brengen. Dit verhaal van Mathias Rust diende als uitgangspunt voor de roman De eenzame piloot. Sterker nog Johan Faber heeft Mathias Rust zelfs een keer gesproken. Toch heeft hij er niet voor gekozen om een geheel feitelijke roman te schrijven. De roman wordt verteld vanuit het perspectief van de piloot. Hij heeft een afspraak gemaakt met Faber, een Nederlandse journalist, die hem, tegen betaling gaat interviewen in Hamburg…lees verder >

Rachel Joyce De platenzaak RecensieDe platenzaak

• Schrijfster: Rachel Joyce (Engeland)
  • Soort boek: humoristische roman, muziekroman
  • Redacteur: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Rachel Joyce debuteerde met De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry, een heerlijk boek over een gewone man, die een ongewoon avontuur beleeft. Ook in De Platenzaak blijkt Joyce weer sterk in het neerzetten van haar personages, en de omgeving waarin ze leven. Hoofdpersonage is Frank, eigenaar van een platenzaak in een doodlopend achterafstraatje in het Londen van 1988. Hij weet zijn klanten feilloos te peilen en altijd precies de juiste plaat uit zijn rommelige winkel te vissen. Omdat Frank fel tegen cd’s is, en ook op andere vlakken niet speciaal een commercieel talent, is het nog een hele uitdaging het hoofd boven water te houden, net als voor de andere kleurrijke winkeliers in de straat…lees verder >

Esther van Lieshout Hex en Co SOS Fabelwezens RecensieHex en Co SOS Fabelwezens

• Schrijver: Esther van Lieshout (Nederland)
  • Tekeningen: Marieke Nelessen (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Redacteur: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Hex en Co deel 1 is het eerste boek dat ik lees van schrijfster Esther van Lieshout. Wat mij betreft gaan er meerdere volgen. Verhalen met een vleugje magie, een “strijd” tussen goed en kwaad, ik houd er van! Als je ineens allerlei vreemde wezens als faunen en elfen kunt zien, staat je wereld wel even op zijn kop. De tienjarige Kat weet niet zo goed wat ze daar mee moet, maar het heeft iets te maken met het grote landhuis dat ze heeft geërfd. Samen met haar vader verhuist ze naar Woestballing, waar ze niet alleen zullen wonen…lees verder >

Javier Cercas De bedrieger RecensieDe bedrieger

• Schrijver: Javier Cercas (Spanje)
  • Soort boek: oorlogsroman, sociale roman
  • Redacteur: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Enric Marco, een van de weinige overlevenden van de Duitse deportatiekampen. Hij wordt alom gevierd en geprezen als woordvoerder van de Spaanse overlevenden. Maar hij wordt ontmaskerd. In 2005, vlak voor de viering van 60 jaar bevrijding van Mauthausen ontdekt een historicus dat Marco zijn oorlogsverleden grotendeels uit zijn duim gezogen heeft. Hoe kan dat? Waarom doet iemand zoiets? Hoe krijgt hij het voor elkaar heel Spanje, maar ook daarbuiten, zo’n verhaal op de mouw te spelden? Wat waren zijn drijfveren?…lees verder >

Ken Follett Het eeuwige vuur RecensieHet eeuwige vuur

Kingsbridge, deel 3

• Schrijver: Ken Follett (Wales, Verenigd Koninkrijk)
  • Soort boek: historische roman
  • Redacteur: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het eeuwige vuur is een heerlijk dik boek, dat  bijna onnodig, begint met de opsomming van personages van het verhaal. Handig ter verduidelijking is de kaart van Kingsbridge, waar dit verhaal begint. De geschiedenis rolt zich uit over Frankrijk, Spanje en de Nederlanden in de strijd tussen koningin Maria Stuart van Frankrijk en later Schotland en Elizabeth koningin van Engeland. Veel historische feiten, maar er is geen voorkennis nodig om van dit spannende historische verhaal te genieten…lees verder >

Joost Pollmann Schertsfiguur RecensieSchertsfiguur

Mijn leven in 15 stukken

• Schrijver: Joost Pollmann (Nederland)
  • Tekeningen: Paul van der Steen
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Joost Pollmann kijkt op tragi-komische wijze terug op een aantal belangrijke persoonlijke ervaringen uit zijn leven. De verhalen zijn soms uiterst komisch door ongemakkelijke situaties waarin de verteller zich bevindt en de manier waarop zijn omgeving zich gedraagt. Maar bijna elk verhaal heeft ook een diepere laag die vaak een behoorlijke mate van tragiek in zich draagt…lees verder >

Ellen van Velzen Kinderen van de Eindeloze Vlakte RecensieKinderen van de Eindeloze Vlakte

• Schrijfster: Ellen van Velzen (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Redacteur: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Kinderen van de Eindeloze Vlakte is het tweede boek van schrijfster en wiskundige Ellen van Velzen. Een boek dat zich afspeelt op een grote, woestijn-achtige vlakte, waar stammen nog in en mét de natuur leven. Inclusief alle gevaren die dat met zich mee brengt. Het is indrukwekkend mooie en ingetogen jeugdroman, geschikt voor lezers vanaf 10 jaar…lees verder >

Sara Baume Zevenduizend eiken RecensieZevenduizend eiken

• Schrijfster: Sara Baume (Ierland)
  • Soort boek: Ierse roman, psychologische roman
  • Redacteur: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Frankie weet niet hoe ze als volwassene moet leven. In Dublin heeft ze op de kunstacademie gezeten. Maar nu gaat ze op eigen verzoek in het huis van haar overleden oma wonen. Totdat het huis wordt verkocht. De hoofdstukken zijn genoemd naar het dode dier dat Frankie fotografeert. Daar heeft ze strenge eisen voor. Pas helemaal aan het einde werd de titel mij pas duidelijk. Het zijn de 7000 Eiken van Joseph Beuys, een doorlopend project sinds 1989 waarin de kunstenaar bomen plant naast een basaltzuil van iets meer dan een meter hoog. De bomen groeien, de steen niet…lees verder >

Cecelia Ahern Liervogel RecensieLiervogel

• Schrijfster: Cecelia Ahern (Ierland)
  • Redacteur: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Geluidsman Solomon en zijn vriendin Bo hebben samen met regisseur Rachel een documentaire gemaakt over twee broers Toolin die al hun hele leven samenwonen op een afgelegen berg. Ze hebben daarmee net een belangrijke prijs gewonnen als Tom Toolin totaal onverwacht overlijdt. Als ze een vervolg willen filmen met Joe alleen blijkt dat ze de twee broers ieder hun eigen taken hadden en veel niet van elkaar weten. Zo ontdekken ze samen een duidelijk bewoond huis op zijn land. Er is ook een meisje Laura, die duidelijk niet gewend is aan mensen…lees verder >

Selma Noort Oppassen Recensie Jeugdthriller ★★★★Oppassen

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman, jeugdthriller
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Redacteur: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Oppassen van Selma Noort gaat over veel meer dan zomaar babysitten. Het gaat over identiteit, jezelf zijn, angsten, vriendschap en liefde. Verpakt in een spannend en soms ook ontroerend verhaal. De ouders van Nina (12) en Luca (16) gaan een weekendje naar Parijs. Nina vindt het wat spannend om alleen thuis te blijven, maar met haar halfbroer durft ze het wel aan. Dan veranderen de plannen; Luca wordt gevraagd het weekend op Sammie, zijn oppaskindje te passen. Hoewel Nina het niet zo ziet zitten, gaat ze toch mee. Ondanks wat heimwee en angst voor het vreemde donker…lees verder >

Boek A Chinese Journey The Sigg Collection RecensieA Chinese Journey. The Sigg Collection

• Schrijfster: Svetlana Kharchenkova
  • Soort boek: catalogus, kunstboek
  • Redacteur: Fons van Riet
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De titel dekt geheel de lading. Met veel genoegen heb ik de catalogus “The Sigg Collection” bekeken en gelezen om aansluitend een bezoek te brengen aan de gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrabants museum te De Bosch. Persoonlijk vond ik het heel prettig om vooraf de catalogus te bekijken, je hebt al voorkennis en dat geeft de kunst nog meer diepgang. De omslag van de catalogus komt gelijk binnen. Een portret van Uli Sigg uit 2010 , gemaakt door de “Pandaman” Zhao Bandi…lees verder >

Erik van Ommen Poldervogels RecensiePoldervogels

• Schrijver en tekenaar: Erik van Ommen (Nederland)
  • Soort boek: vogelverhalen en tekeningen
  • Redacteur: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Uiteraard zijn in Poldervogels mooie aquarellen te vinden die bij de volgers van Erik van Ommen wel bekend zijn. Daarnaast zijn er bijzonder mooie penseeltekeningen en houtsnedes te vinden waarvoor Erik van Ommen zich heeft laten inspireren op Japanse technieken. Bijzonder aan deze Japanse technieken is dat deze in een keer goed op het rijstpapier gezet moeten worden. Foutjes kunnen niet gecorrigeerd worden. De kunst van het weglaten is door Erik van Ommen in Poldervogels tot in de perfectie doorgevoerd…lees verder >

KNNV Veldgids Vleermuizen van Europa RecensieVeldgids Vleermuizen van Europa

Alle vleermuizen van Europa

• Schrijver: Christian Dietz, Andreas Kiefer
  • Soort boek: natuurgids, veldgids vleermuizen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Al jarenlang geeft de KNNV Uitgeverij prachtige veldgidsen uit van een uitzonderlijk hoge kwaliteit. De KNNV Veldgids Vleermuizen van Europa is hiervan weer een zeer goed voorbeeld. Natuurlijk moet je heel wat moeite doen om zelf vleermuizen te kunnen waarnemen. Vaak zie je niet meer dan een flits tijdens het vallen van een zomeravond. En juist het moeilijk waarneembare en het feit dat het om vliegende zoogdieren gaat maakt de vleermuis tot een bijzonder dier…lees verder >

Rob Verschuren Tyfoon RecensieTyfoon

• Schrijver: Rob Verschuren (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Rob Verschuren woont al geruime tijd in het buitenland. De laatste tien jaar is Vietnam de plek waar hij woont en werkt. Tyfoon speelt zich af in een Aziatisch land dat niet nader genoemd wordt, maar sterke overeenkomst lijkt te hebben met Vietnam. Twee jongens en een meisje groeien op in een klein vissersdorpje. Tijdens de laatste schoolweek, spreken ze de belofte uit voor altijd met elkaar verbonden te blijven. Maar dan breekt er een burgeroorlog uit. Een van de jongens, Vinh, sluit zich aan bij de opstandelingen en vertrekt uit het dorp. De andere jongen Duc en het meisje Mai blijven achter…lees verder >

Historische Verhalen RecensieHistorische verhalen

20 korte geschiedenisverhalen

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: historische verhalen
  • Redacteur: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De historische verhalen zijn kort, soms slechts twee pagina’s, en de kracht van de auteurs is om in een paar woorden een verhaal op te bouwen, de personen karakter te geven en te eindigen met een spot. Daarin zijn alle auteurs geslaagd. De vertellingen zijn spannend; sommige met een persoonlijk tintje, zoals Coriovallum van Killian McNeil. Hier krijgt het verhaal een vervolg in het heden, wanneer uit de toelichting blijkt dat het Romeins potje gevonden is  in de buurt van Heerlen.  Je leest de liefde voor geschiedenis in elk verhaal…lees verder >

Boekrecensies Mei 2018