Holly Jackson – De vijf die blijven

Holly Jackson De vijf die blijven recensie en informatie over de inhoud van de young adult thriller. Op 28 februari 2023 verschijnt bij uitgeverij Volt de Nederlandse vertaling van de thriller Five Survive van de Britse schrijfster Holly Jackson.

Holly Jackson De vijf die blijven recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de thriller De vijf die blijven. Het boek is geschreven door Holly Jackson. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de 15+ thriller van de Britse auteur Holly Jackson.

Zes vrienden op weg naar hun vakantie bestemming in een camper. Alleen, ergens nemen ze een verkeerde afslag en komen ze vast te zitten. Als ze op zoek gaan naar een oplossing, blijkt dit allesbehalve pech te zijn. Maar een vooropgezet plan. Er zit een scherpschutter in de bosjes die hun banden lekt steekt, de benzinetank vernielt en eist dat degene met het geheim, dit opbiecht. “Je weet wie je bent.” Vanaf dat moment loopt de spanning hoog op, en start het kat en muis spel. De groep in de camper doet pogingen om te ontsnappen, maar de schutter is ze telkens een stap voor. Wat is het geheim? Wíe draagt het bij zich? Is er slechts één geheim, of zijn het er meer…. En wie zal deze nacht niet overleven?

De vijf die blijven beloofd een enorm spannend plot te hebben. En uiteindelijk, ontvouwt het zich als een razende. De aanloop er naartoe echter, was voor mij wat traag. Het duurde zeker tot een derde eer ik een beetje in het verhaal kwam. De personages kwamen maar niet tot leven. Niet echt. Ja, je voelde spanning. Die werd ook pagina na pagina opgebouwd. Maar er kwam geen informatie. Als het de bedoeling was, om je als lezer hetzelfde, benauwde gevoel te geven als de karakters in de camper ervaren, is dat gelukt. Maar als lezer wil ik af en toe ook kruimeltjes van de ontwikkeling van het plot krijgen. Ander is het alleen maar benauwd. En dat maakte dat ik het boek in het begin veel heb weg gelegd. Tót het op een gegeven moment los gaat. Eerst nog wat langzaam, maar tegen het einde, als een bal die de berg af rolt en niet meer kan stoppen, stuitert het verhaal werkelijk van de bladzijdes. Krijg je eíndelijk inzicht in een aantal karakters. Komen de verborgen agenda’s op tafel te liggen.

Het bloedstollende, zenuwslopende einde maakt de trage start absoluut goed.

De keuze om het verhaal vanuit één karakter te vertellen, is in mijn ogen een goede. Zeker omdat dit karakter enorm veel bagage met zich mee draagt. Dat geeft het boek nog een extra dimensie. Houdt ze haar hoofd scherp? Kloppen haar observaties? Hoe ziet ze de andere personages? Misschien zie je de ontknoping aan komen. Misschien niet. Holly Jackson heeft in ieder geval haar best gedaan om enkele troeven in handen te nemen. Voor liefhebbers van het whodunnit genre, zal dit een aangenaam boek zijn om te lezen. Misschien niet het allerbeste ooit, maar zeker op het laatst een fijne page turner. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Holly Jackson De vijf die blijven recensie

De vijf die blijven

• Auteur: Holly Jackson (Engeland)
  • Soort boek: ya-thriller
  • Origineel: Five Survive (2022)
  • Nederlandse vertaling: H.C. Kaspersma
  • Uitgever: Volt
  • Verschijnt: 28 februari 2023
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99

Flaptekst van de nieuwe thriller van Holly Jackson

De achttienjarige Red en haar vrienden gaan op voorjaarsvakantie naar de kust. Hun camper zit vol en de stemming zit er goed in. Totdat de camper op mysterieuze wijze opeens tot stilstand komt in niemandsland. Terwijl de wielen een voor een kapot worden geschoten, beseft de groep dat er geen sprake is van een ongeluk. Er zit een scherpschutter daarbuiten, en hij heeft het op een van hen gemunt. Iemand uit de groep heeft namelijk een geheim waar de schutter een moord voor zou plegen.

Het is het begin van een kat- en muisspel waarin de zes vrienden wanhopig op zoek gaan naar hulp. Verborgen geheimen komen aan het licht en er heerst een dodelijke spanning binnen de groep. Er is maar één ding zeker. Niet iedereen zal deze nacht overleven.