John Boyne Wat het hart verwoest Recensie ★★★★

Vanaf het begin zat ik helemaal in het levensverhaal van de ik-persoon Cyril Avery. Eerst verteld hij over zijn moeder Catherine Coggin, die weg wordt gestuurd uit haar geboortedorp Goleen. Ze is zwanger en zegt niet wie de vader is. Ze begint een nieuw leven in Dublin. Ze vindt een baan in het restaurant van de Dail Eireann, het Ierse parlement. Daar ontmoet Cyril voor het eerst zijn moeder tijdens een uitje van zijn kostschool, maar dat weten zij zelf niet. Cyril wordt “opgevoed door een ketting rokende schrijfster Maude en een rijke Charles, die de belasting ontduikt. Zijn advocaat heeft een zoon Julian. Hij is en blijft belangrijk sinds zij elkaar tegenkomen in hun huis op Dartmouth Square als ze zeven zijn. Dit huis blijft zijn hele leven een rol spelen. Het boek verhaald van de aids- epidemie in de jaren tachtig en de vooroordelen die de strijd daartegen alleen maar moeilijker maakte. Het gaat over de hypocrisie van het naoorlogse Ierland, maar ook van weldenkende mensen die elkaar zonder eigenbelang helpen. De titel van het boek begrijp ik niet helemaal. De hoofdpersonen blijven krachtige mensen. De maatschappij verwoeste veel, maar gelukkig is zelfs Ierland in 2015 een toleranter land.

John Boyne schrijft heel internationaal en de roman leest net alsof je een film kijkt
Dit boek lijkt niet op De jongen in de gestreepte pyjama. John Boyne schrijft heel internationaal en de roman leest net alsof je een film kijkt. Het boek deed me wel denken aan David Leavitt met zijn boek Terwijl Engeland slaapt. Het enige wat mij toch wel stoorde in het boek dat het leven wel van heel veel toevalligheden aan elkaar hangt. Het is de zwakte en sterkte van het verhaal. Je wilt gewoon dat de twee sympathieke hoofdrolspelers elkaar weer tegenkomen. Maar dat Jack weer opduikt en Cyril later in het zelfde huis blijkt te hebben gewoond als zijn moeder. Ook de omstandigheden waarin hij Julian weer ontmoet is geforceerd. John Boyne Wat het hart verwoest is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van Lia Sluijs

JOHN BOYNE – WAT HET HART VERWOEST
– Titel: Wat het hart verwoest
– Schrijver: John Boyne  (Ierland)
– Soort boek: familieroman, Ierse roman
– Origineel: The Heart’s Invisible Furies (2016)
– Nederlandse vertaling: Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
– Uitgever: J.M. Meulenhoff
– Verschenen: 6 november 2017
– Omvang; 608 pagina’s
– Prijs: € 22,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Lia Sluijs

Flaptekst John Boyne Wat het hart verwoest
Ierland, 1945. Cyril wordt geboren als bastaardzoon van een verstoten tienermeisje. Het welgestelde echtpaar Avery adopteert hem, maar Cyril vraagt zich vaak af waarom, want zijn adoptieouders laten geen gelegenheid onbenut om hem op het hart te drukken dat hij geen echte Avery is. Hij voelt zich ook geen Avery, en hij voelt zich ook niet thuis in het katholieke naoorlogse Ierland. Pas als hij de flamboyante charmeur Julian Woodbead ontmoet, is de eerste stap naar de zoektocht van zijn identiteit gezet – een zoektocht die hem tot in Amsterdam en New York voert, in een poging het geluk en de liefde te vinden.

Ierse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken November 2017
Beste Boeken 2017