Sara Baume Zevenduizend eiken Recensie ★★★

Sara Baume Zevenduizend eiken Recensie

Sara Baume Zevenduizend eiken Recensie waardering en informatie. In maart 2018 is bij Uitgeverij Querido de roman van de Ierse schrijfster Sarah Baume – Zevenduizend eiken verschenen. Op deze pagina kun je de Sara Baume Zevenduizend eiken Recensie waardering en informatie lezen.

Sara Baume Zevenduizend eiken Recensie

Frankie weet niet hoe ze als volwassene moet leven. In Dublin heeft ze op de kunstacademie gezeten. Maar nu gaat ze op eigen verzoek in het huis van haar overleden oma wonen. Totdat het huis wordt verkocht. De hoofdstukken zijn genoemd naar het dode dier dat Frankie fotografeert. Daar heeft ze strenge eisen voor. Pas helemaal aan het einde werd de titel mij pas duidelijk. Het zijn de 7000 Eiken van Joseph Beuys, een doorlopend project sinds 1989 waarin de kunstenaar bomen plant naast een basaltzuil van iets meer dan een meter hoog. De bomen groeien, de steen niet. Als Frankie iets meemaakt overhoort zij zichzelf of ze een kunstwerk met dat onderwerp nog herinnerd van haar studie aan de kunstacademie in Dublin. Veel internationale performances en landschapskunst worden beschreven.

Een fascinerende roman die ons in de ziel laat kijken van een jongvolwassene

De oorspronkelijke titel is A line made by walking, wat ik eigenlijk een betere titel vind. Hopelijk laat zij net als de indianen in dat kunstwerk de wildernis achter zich en stapt ze de ontdekte wereld in. Achterin is gelukkig ook een complete met een lijst van de genoemde kunstwerken. De schrijver raadt ook aan de kunstwerken op te zoeken en in je op te nemen. Zevenduizend eiken is een fascinerende roman die ons in de ziel laat kijken van een jongvolwassene die nog niet klaar is voor het leven. Het huis van haar oma biedt houvast. De spulletjes horen daar en zij hoort daar Ze vraagt zich af welke soort boom er is omgewaaid toen haar oma stierf. Alsof dat ook een beheersbare logica moet hebben. Toch zag ik het verrassende einde van Zevenduizend eiken niet aankomen. Inmiddels ben ik heel nieuwsgierig naar het andere werk van Sarah Baume. Sarah Baume – Zevenduizend eiken is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie van Lia Sluijs

Sara Baume – Zevenduizend eiken

– Titel: Zevenduizend eiken
– Schrijfster: Sara Baume (Ierland)
– Soort boek: Ierse roman, psychologische roman
– Origineel: A Line Made by Walking (2017)
– Nederlandse vertaling: Lette Vos
– Uitgever: Querido
– Verschenen: 6 maart 2018
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 20,00 / € 11,99
– Waardering: ★★★★★ (zeer goed) Lia Sluijs

Flaptekst Sara Baume – Zevenduizend eiken

Het leven in de grote stad valt de jonge kunstenaar Frankie niet mee. Ze pakt haar koffers en trekt zich terug in een vervallen bungalow die leegstaat sinds het overlijden van haar grootmoeder. Haar dagen in deze veilige haven vult ze met pogingen tot lezen en halfslachtig naar de radio luisteren. Niet langer afgeleid door menselijke interactie, richt Frankie de lens van haar camera steeds vaker op de natuur om zich heen, op de eeuwige cyclus van leven en dood, om te begrijpen hoe ze hier gekomen is en hoe ze weer verder kan. Zevenduizend eiken verkent de menselijke tekortkomingen en toont de schoonheid die te vinden is door aandachtig naar de wereld te kijken.

Ierse Schrijvers en Schrijfsters
Recensie Nieuwe Boeken