Arnaldur Indridason Blauwzuur Recensie Informatie

Arnaldur Indridason - Blauwzuur Recensie Informatie

Arnaldur Indridason – Blauwzuur Recensie Informatie
Op 9 mei 2017 is de Nederlandse vertaling van de nieuwe thriller van de IJslandse schrijver Arnaldur Indridason – Blauwzuur verschenen bij Uitgeverij Q. Deze pagina bevat de Arnaldur Indridason – Blauwzuur recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

ARNALDUR INDRIÐASON – BLAUWZUUR
– Titel: Blauwzuur
– Schrijver: Arnaldur Indriðason ♂ (IJsland)
– Soort boek: misdaadroman, oorlogsroman, thriller
– Origineel: þýska húsið (2015)
– Nederlandse vertaling: Adriaan Faber
– Uitgever: Uitgeverij Q
– Verschenen: 9 mei 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 11,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Arnaldur Indriðason – Blauwzuur Recensie
Bij de hoeveelheid boeken die de IJslandse schrijver Arnaldur Indriðason heeft geschreven is het opvallend hoe hij elke keer weer in staat is om de kwaliteit op een hoog niveau te houden. Ook Blauwzuur is hiervan weer een sprekend voorbeeld. Arnaldur Indriðason heeft er dit keer voor gekozen om het verhaal zich te laten afspelen in het IJsland van 1941 aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het land wordt overspoeld door Amerikaanse en Engelse militairen dat zeer strategisch is gelegen in het noorden van de Atlantische Oceaan.

Nazi’s in IJsland en een moord waarbij niets lijkt wat het is
In een appartement wordt een IJslandse handelsreiziger dood gevonden. Hij blijkt doodgeschoten met een Amerikaans pistool. Waarom is de moord gepleegd en wie zit erachter. De Amerikaanse MP van IJslandse afkomst, Thorson en de IJslandse politieman Flóvent doen het moordonderzoek. En al snel stuiten ze om allerlei intriges en bijzondere verbanden. Is het slachtoffer wel de persoon die zij denken dat hij is? Zijn er banden IJslandse nazi’s of is de moord gepleegd door een Amerikaanse militair? Spelen persoonlijke motieven een rol of is er een politiek motief? Kortom een schijnbaar eenvoudige zaak die toch complexer is dan bij aanvang lijkt.

Uitstekende thriller schetst IJsland in de Tweede Wereldoorlog
Arnaldur Indriðason slaagt er in Blauwzuur in om een prachtig beeld te schetsen van IJsland in oorlogstijd. Een maatschappij die snel verandert door de aanwezigheid van de vele militairen en de wissel die dit trekt op de bevolking. De rol van het nazisme in IJsland wordt aangestipt en de ontwikkeling van een eiland aan de rand van het wereldgebeuren tot een veel modernere maatschappij met de gevolgen die dit heeft. De kwaliteit van de bekendste IJslandse schrijver is weer als van ouds hoog en Blauwzuur is de moeite van het lezen meer dan waard. Arnaldur Indriðason – Blauwzuur wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

Flaptekst en inhoud Arnaldur Indriðason – Blawuzuur
Reykjavík is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog een stad van veertigduizend inwoners. In de eerste oorlogsjaren komen er met de bezettingstroepen tienduizenden militairen binnenstromen. Hun relatie met de plaatselijke bevolking – speciaal met vrouwen – is velen een doorn in het oog. Wanneer in de zomer van 1941 in een goedkoop huurappartement in Reykjavík een handelsreiziger dood wordt aangetroffen, blijkt hij te zijn doodgeschoten met een Amerikaans wapen. Thorson en Flóvent komen iets op het spoor dat groter is dan de handelsreiziger alleen en dat verdacht veel lijkt op spionage voor de Duitsers.

IJslandse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie