Beppe Fenoglio Dag van vuur Recensie

Beppe Fenoglio Dag van vuur Recensie Verhalen

Beppe Fenoglio is een Italiaanse schrijver die je wel kunt beschouwen als de kronikeur van zijn geboortestreek Langhe in het uiterste noordwesten van Italië. Zijn romans en verhalen zijn vrijwel altijd gesitueerd in dit gebied. En dat geldt ook voor Dag van vuur, een bundel met verhalen die in 1963 voor het eerst werd uitgegeven, kort na de dood van Beppe Fenoglio. In de zes verhalen die een autobiografisch karakter hebben, wordt het dorpsleven in Langhe beschreven in de jaren dertig van de vorige eeuw. Uitzichtloosheid van een getroubleerd bestaan is wat alle verhalen kenmerkt. Niet vreemd als je realiseert dat de schrijver zelf weinig geluk heeft gekend in zijn relatief korte leven. Een groot gedeelte van zijn leven leed hij aan verschillende ziektes en hij overleed, slechts veertig jaar oud aan de gevolgen van een tumor.

Fascinerende en indringende verhalen uit Langhe in Italië
Gedurende zijn korte leven is Beppe Fenoglio wel in staat geweest om een aantal boeken te schrijver die nu gerekend worden tot klassiekers uit de Italiaanse literatuur van de 20e eeuw. Ook voor de verhalen van Dag van vuur geldt dat ze het lezen meer dan waard zijn. Sober, zonder al te veel opsmuk vertelt hij de lotgevallen van een aantal inwoners van Langhe. Het harde bestaan en het daarmee gepaard gaande noodlot zijn meestal onvermijdelijk. Geen vrolijke verhalen. Maar de indringende stijl waarmee Beppe Fenoglio het dorpsleven in Langhe tekent fascineert. Dag van vuur is uitgegeven door de kleine, in Italiaanse literatuur gespecialiseerd en zeer sympathieke, uitgeverij Serena Libri. Zeer goed dat ook deze verhalenbundel van Beppe Fenoglio voor het Nederlandse lezerspubliek beschikbaar is. Beppe Fenoglio – Dag van vuur is een echte aanrader die gewaardeerd is met ++++ (uitstekend).

(Recensie van: Theo Jordaan)

BEPPE FENOGLIO – DAG VAN VUUR INFORMATIE
– Titel: Dag van vuur
– Schrijver: Beppe Fenoglio ♂ (Italië)
– Soort boek: verhalen
– Origineel: Un giorno di fuoco (1963)
– Nederlandse vertaling: Frans Denissen, Karin van Ingen Schenau, Emilie Menkveld
– Uitgever: Serena Libri
– Verschenen: 10 mei 2017
– Omvang: 167 pagina’s
– Prijs: € 18,90
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Beppe Fenoglio Dag van vuur
Zes verhalen over het dorpsleven in de jaren dertig in de Langhe, de streek waar Fenoglio geboren is. Van de man die het recht en een karabijn genadeloos in eigen hand neemt; van het meisje dat uitgehuwelijkt wordt en een krijsende baby krijgt maar liever nog een tijdje knikkert; van een priester met een onvermurwbare moeder die, zodra hij buiten haar bereik raakt, de brui aan het priesterschap geeft. Zoals het toen was.

Italiaanse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken Mei 2017