Pietro Valsecchi Eerste familie Recensie Maffiaroman

Soms lees je een roman die qua verhaallijn nauwelijks een verrassing brengt, maar toch een prettige leeservaring is. De roman van de Italiaanse schrijver Pietro Valsecchi – Eerste familie is daarvan een goed voorbeeld. Het gezin Palermo, bestaande vader, moeder, drie zoons en een dochter, emigreert aan het begin van de 20e eeuw vanuit Sicilië naar New York. Ze willen de Siciliaanse armoede ontvluchten en hopen op meer geluk en welvaart in New York. Helaas is ook hier geen ontkomen aan de armoede. En de wijk Little Italy, waar het gezin gaat wonen, blijkt grotendeels geregeerd te worden door de maffia.

De eerste familie is een roman die je ervaart als een klassieke maffiafilm
Moeder Carmela en de hard werkende vader Luigi proberen het gezin bij elkaar te houden. Maar ondanks al hun inspanningen blijkt het lastig te zijn. Zeker als Sal al vrij snel in de greep van de maffia komt en zich ontwikkelt tot een meedogenloze misdadiger. Hij komt meer en meer tegenover zijn broer Frank te staan die juist de kant van politie en justitie kiest. Eerste familie schets een spannend beeld van de maffia, misdaad en het leven in Little Italy gedurende de eerste helft van de 20e eeuw en ontwikkelt zich tot een schets van het gevecht tussen goed en kwaad en het gevecht om een gezin bij elkaar te houden. De jongste broer Tony is gefascineerd door film en wordt uiteindelijk filmregisseur. Hij krijgt uiteindelijk de mogelijkheid om een film te maken over zijn familie. Dit gegeven loopt als een rode draad door de roman. Pietro Valsecchi, zelf acteur en een belangrijke Italiaanse tv- en filmproducent, is er in geslaagd een boek te schrijven dat leest als een maffiafilm. Niet verrassend omdat het zeer waarschijnlijk van begin af de bedoeling is geweest dat de Eerste familie verfilmd zou worden en dat gaat gebeuren. Pietro Valsecchi – Eerste familie is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

PIETRO VALSECCHI – EERSTE FAMILIE
– Titel: Eerste familie
– Schrijver: Pietro Valsecchi  (Italië)
– Soort boek: familieroman, maffiaroman
– Origineel: Prima famiglia (2015)
– Nederlandse vertaling: Philip Supèr
– Uitgever: Wereldbibliotheek
– Verschenen: 20 juni 2017
– Omvang: 480 pagina’s
– Prijs: € 24,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Pietro Valsecchi – Eerste familie
Eerste familie is de epische familiegeschiedenis van een Siciliaans gezin in New York dat door de maffia uit elkaar dreigt te vallen. Het gezin Palermo emigreert omstreeks 1900 van Sicilië naar New York, in de hoop op een betere toekomst. In de wijk Little Italy proberen vader Luigi en moeder Carmela een eerzaam bestaan op te bouwen, maar aan de greep van de maffia is nauwelijks te ontkomen. Wie geen beschermingsgeld betaalt, wordt geruïneerd of vermoord. In dit klimaat van armoede en afpersing groeien de kinderen van Luigi en Carmela op. Eerste familie is het verhaal van de weg die de kinderen gaan en de pogingen van Carmela om het gezin bij elkaar te houden. Centraal staat de strijd tussen de oudste zoon Frank, een eerlijke politieagent, en zijn jongere broer Sal, een ambitieuze crimineel. Wanneer Sal de plaats wil innemen van een maffiabaas, zet hij daarmee zijn leven op het spel. De enige die hem nog kan redden is Frank, maar het is de vraag of die dat wil. Komt familie altijd op de eerste plaats?